۰۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۱
کد خبر: ۲۶۲۸۴۵

چند خبرکوتاه از خراسان رضوی

خبرگزاری رسا ـ برگزاری یادواره شهدای دانشجوی دانشگاه آزاد مشهد به مناسبت سوم خرداد، شعرخوانی شاعران رضوی در جوار دعبل خزاعی و تقدیر از برگزیدگان مسابقه سراسری آیات نماز در قرآن از مهم ترین عناوین اخبار کوتاه خراسان رضوی است.
اخبار کوتاه

 

 به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد، یادواره شهدای دانشجوی دانشگاه آزاد مشهد با عنوان «شقایق‌های آسمانی» چهارم خردادماه جاری با حضور سید جواد هاشمی، بازیگر سینما  و روایتگری محمد چمی‌گو، رزمنده هشت سال دفاع مقدس توسط بسیج دانشجویی، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری و معاونت فرهنگی، اجتماعی دانشگاه آزاد مشهد در مجتمع فرهنگی این دانشگاه برگزار می‌شود.

 

 

 برگزاری جشن حامیان صلح در دانشگاه آزاد مشهد

 باقرزاده، رزمنده دوران دفاع مقدس در جشن «حامیان صلح» در مجتمع فرهنگی دانشگاه آزاد مشهد با اشاره به فرمایشات رهبری اظهار کرد: تنها عاملی که امروز دشمن را به زانو درآورده ایستادگی ماست و با این ایستادگی می‌توانیم در صورت داشتن وحدت رویه راه خود را ادامه دهیم.

 

وی افزود:عزت انقلاب تا آنجا جلو رفته که من امروز در میان شما جوانان هوشیار،انقلابی و ولایتمدار با افتخار چشم‌های مصنوعی خود را بیرون می‌آورم و به این چهره افتخار می‌کنم.

 

 این رزمنده دوران دفاع مقدس با بیان این که ما جانبازان در هر شرایط باقی ماندیم تا رسالت خود را از دوران دفاع مقدس برای جوانان نسل امروز انقلاب بیان کنیم، گفت: من بارها تا مرز شهادت جلو رفتم؛ اما به خواست خداوند زنده ماندم تا امروز من و امثال من راه حقیقی را برای شما جوانان بازگو کنیم.

 

 وی ضمن بیان این که استقامت رمز پیروزی رزمندگان دوران دفاع مقدس بود، خاطرنشان کرد: این را بدانید برای رسیدن به «فاستبقوالخیرات» باید هزینه بپردازیم و این هزینه گاهی در اندازه جان و اهدای اعضای بدن جلو می‌رود.

 

 باقرزاده وسوسه‌های شیطانی را موجب غفلت برخی افراد در برابر استکبار جهانی دانست و افزود: غرب و آمریکا وجود نازنین جوانان ایران را درک نخواهد کرد؛ اما ما مطمئنیم جوانان امروز دلسوزتر از گذشته انقلاب و آرمان‌های آن را حفظ خواهند کرد.

 

 شعرخوانی شاعران رضوی در جوار دعبل خزاعی

 همایون قنواتی، دبیرجشنواره شعر رضوی به زبان عربی(یادمان دعبل خزاعی) که از سری برنامه های جشنواره بین المللی امام رضا(ع) در استان خوزستان، شهر شوش برگزار می شود، به عشق و ارادت عمیق مردم خطه خوزستان به اهل بیت(ع) به ویژه امام رضا(ع) اشاره کرد و گفت: قوم عرب روحیه شاعرانه دارد و شعر دینی به ویژه در حوزه معارف رضوی در میان قوم عرب جایگاه ویژه ای دارد.

 

وی به جایگاه برجسته جشنواره شعر رضوی به زبان عربی(یادمان دعبل خزاعی) در میان مردم خوزستان اشاره و تاکید کرد: حداقل حدود شش هزار نفر در اختتامیه این جشنواره شرکت می کنند و این برنامه همواره مورد استقبال مردم خوزستان به ویژه شهر شوش قرار می گیرد.

 

وی با اشاره به این که شوش با سابقه تمدن 3 هزار و 500 ساله به عنوان قدیمی ترین شهر جهان براساس اسناد تاریخی می تواند در سطح جهان مطرح شود بر اهمیت برگزاری جشنواره شعر رضوی به زبان عربی(یادمان دعبل خزاعی) در این شهر تاکید کرد و یادآور شد: این جشنواره در قلب مردم شوش جای دارد و برای این شهر رویدادی بسیار مهم تلقی می شود.

 

قنواتی با بیان این که جشنواره شعر رضوی به زبان عربی(یادمان دعبل خزاعی) یک امتیاز و افتخار برای شهر شوش محسوب می شود، خاطرنشان کرد: می توان از موقعیت تاریخی باستانی و مذهبی شهر شوش که بارگاه دعبل خزاعی نیز در آن قرار دارد در راستای برگزاری فاخر و آبرومندانه جشنواره استفاده کرد.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد خوزستان با اشاره به این که با مراکزی همچون جامعه المصطفی العالمیه، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، مجمع جهانی اهل بیت و ... رایزنی هایی برای دعوت از شاعران عرب زبان انجام شده است، گفت: به دنبال آن هستیم علاوه بر شاعران شیعی حتی شاعران غیرشیعی عرب زبان علاقه مند به حضرت رضا(ع) از اروپا، آفریقا و آسیا نیز در این جشنواره حضور یابند.

 

 وی به اهمیت انتخاب هیأت داوران جشنواره شعر رضوی به زبان عربی(یادمان دعبل خزاعی) اشاره کرد و گفت: در دوره های گذشته جشنواره معمولا از شاعران عرب زبان استان خوزستان استفاده می شد اما در این دوره برآنیم تا شاعرانی از دیگر مناطق کشور و حتی دیگر کشورها در میان هیئت داوران جشنواره حضور داشته باشند.

 

قنواتی ادامه داد: جشنواره شعر رضوی به زبان عربی(دعبل خزاعی) در دو بخش مقدماتی و نهایی برگزار می شود که بخش مقدماتی آن در شهر اهواز و مرحله نهایی با آیین باشکوه اختتامیه در جوار بارگاه شاعر بلند آوازه شیعی (دعبل خزاعی) در شوش برگزار می شود.

 

قنواتی با اشاره به این که مداحان مشهوری همچون نزار القطری و شیخ باسم کربلایی که به زبان عربی مداحی می کنند شاعران بلند آوازه ای نیز هستند، گفت: این افراد در میان مردم عرب زبان محبوبیت ویژه ای دارند و ما تلاش می کنیم برای آیین افتتاحیه یا اختتامیه نظیر این مداحان به منظور ایجاد شور معنوی حضور داشته باشند.

 

وی از انتخاب دبیر تخصصی این جشنواره خبر داد و گفت: یکی از شاعران محبوب و شناخته شده عرب زبان به عنوان دبیرتخصصی این جشنواره انتخاب شده است و اعضای اتاق فکر نیز به زودی انتخاب می شوند.

 

وی با بیان این که برگزاری جشنواره شعر رضوی به زبان عربی در توسعه فرهنگی و گردشگری شهر شوش بسیار موثر است،ابراز امیدواری کرد؛جشنواره شعر رضوی عربی بتواند پرشورتر از گذشته برگزار شود.

 

تقدیر برگزیدگان مسابقه سراسری آیات نماز در قرآن با عنوان «در حریم یار»  

حجت‌الاسلام حسن ابراهیم‌نیا، کارشناس فرهنگی، آموزشی ستاد اقامه نماز خراسان رضوی عنوان کرد: برگزیدگان مسابقه سراسری آیات نماز در قرآن با عنوان «در حریم یار»، امروز، 30 اردیبهشت‌ماه در مشهد تقدیر شدند.

 

وی با اشاره به این که مسابقه «در حریم یار»، ویژه معتکفان امسال برگزار شد، ابراز کرد: با هماهنگی سازمان تبلیغات، در جریان اعتکاف امسال، 15 هزار بروشور مسابقه سراسری آیات نماز در قرآن با عنوان «در حریم یار» میان معتکفان توزیع شد.

 

حجت‌الاسلام ابراهیم‌نیا با بیان این که این بروشور شامل شرح برکات اعتکاف و 32 سؤوال می‌شود، اظهار کرد: معتکفان فرصت داشتند طی چهار روز، پاسخ‌ها را تحویل دهند که بر اساس آن، به قید قرعه 40 نفر را برای دریافت جایزه انتخاب کردیم.

 

برگزاری نخستین نشست فصلی نمازیاوران مشهد

نخستین نشست فصلی نماز یاوران مشهد با تقدیر از 36 معتکف شرکت کننده در مسابقه سراسری آیات نماز در قرآن با عنوان «در حریم یار» در مشهد برگزار شد.

 

این نشست با حضور اساتید حوزه علمیه مشهد، نمازیاوران استان و 36 نفر از معتکفان شرکت کننده در مسابقه سراسری آیات نماز در قرآن با عنوان «در حریم یار» در مشهد برگزار شد.

 

در این جلسه که در قالب سلسله نشست‌های طرح توسعه و ترویج فرهنگ نماز تشکیل شد، حجت‌الاسلام کاظمی، از اساتید حوزه علمیه قم در خصوص شیوه‌های دعوت به نماز برای نماز یاوران سخنانی ایراد و بر تجلیل از معتکفان تأکید کرد.

 

بر اساس این گزارش، 26 برگزیده مسابقه سراسری آیات نماز در قرآن با عنوان «در حریم یار» که در اعتکاف امسال شرکت کرده و در قالب آزمون به سؤوالاتی در خصوص آیات و روایات اعتکاف پاسخ مناسب داده بودند،  در نشست «نماز یاوران» مورد تجلیل قرار گرفتند.

 

گشایش نمایشگاه کتاب و محصولات فرهنگی اعیاد شعبانیه باعنوان«آل طاها»درمشهد  

نمایشگاه کتاب و محصولات فرهنگی همزمان با اعیاد شعبانیه و در آستانه میلاد منجی عالم بشریت با عنوان "آل طاها"در مشهد گشایش یافت.

 

درآیین افتتاح این نمایشگاه ، یوسف امینی، معاون مدیرکل و رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مشهد مقدس اظهار داشت: برپایی این نمایشگاه در مشهد،را به فال نیک می گیریم و خواستار تعدد این نمایشگاه ها در سراسر این شهر هستیم.

 

وی تصریح کرد: ضروری است این نمایشگاه در طول سال تداوم یابد واین اداره از هیچگونه همکاری در راستای گسترش این نمایشگاه ها دریغ نخواهد کرد.

 

در ادامه این آیین، بهروز یزدی پور مدیر اجرایی این نمایشگاه اظهار داشت: این نمایشگاه از سوی مؤوسسه فرهنگی و هنری عاشقان ولایت با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار و در آن کتاب هایی با موضوعات ادبی، مذهبی، تاریخی، کودک و روانشناسی در قالب 700 عنوان کتاب و محصولات فرهنگی به نمایش گذاشته شده است.

 

وی ادامه داد:در این نمایشگاه کتاب هایی برای کودکان با هدف آشنایی آنان با حضرت مهدی (عج) و سیره اهل بیت(ع) وجود دارد.

 

وی ادامه داد:در این نمایشگاه علاوه بر محصولات فرهنگی و کتاب ،اقلام مورد نیاز برای محله آرایی در ایام شعبان وجود دارد که با 50درصد تخفیف دراختیار عموم قرار می گیرد.

 

وی افزود: این نمایشگاه از 30 اردیبهشت ماه سال جاری تا 14خردادماه در میدان شهداء جنب مسجد حوض لقمان دایر بوده و علاقه مندان می توانند هر روز از ساعت 9 صبح تا 21 از این نمایشگاه بازدید کنند./934/پ203/ب5

 

 

ارسال نظرات