۰۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۹
کد خبر: ۲۶۲۹۰۱
نگاهی گفتمان‌ساز به حماسه سوم خرداد؛

خرمشهر در تحریم آزاد شد

خبرگزاری رسا ـ سؤالی جدی که باید از مدعیان خط امام که این روزها به استقامت و پایداری ملتی شهید داده طعنه می زنند، پرسید؛ آیا به نظر نمی رسد خدا بزرگ ترین توان دفاعی «خداباوران سلطه‌ستیز» است؟ مگر امام عظیم الشأن نفرمودند: خرمشهر را خدا آزاد کرد. نکند این حرف سترگ، پشت پرده ها و خاطره‌هایی دارد که ملت ایران از اسرار آن بی خبرند.
صبح روز سوم خرداد خرمشهر، شهر خون و قيام آزاد شد آزاد سازي خرمشهر

هر ملتی بی شک دارای اعتقادات و رسوم مذهبی و ملی است و با آن زندگی می کند و امورات خویش را با دل سپردن به تاریخ و عقبه اعتقادی خود به پیش می برد؛ از این رو علاقه مندی به آیین های دینی و ملی دو ظرفیت متضاد را در دل خود به همراه دارد، و ملت ها را به دو سرنوشت اساسی می رساند یا روزآمدی و پیشرفت و یا یا رکود و پسرفت!

 

تاریخ ایران عزیز، هماره پستی و بلندی هایی را به خود دیده است، آشوب، جنگ، استعمار، مظلومیت، اقتدار، پیروزی و شکست همه در این کارنامه عریض و طویل قابل مشاهده است، از سویی دیگر مردمانی که هماره بر پاکی و صداقت خویش پای می فشردند و از دست حاکمیت های رنگارنگ به ستوه در می آمدند یک روز از هوسرانی و قدرت طلبی حاکمان خود دلخور بودند و روزهایی هم حاکمان و شاهان را از دل دادن به انگلیس مذمت می کردند و دورانی هم از دل سپردن به آمریکا و بذل و بخشش های بی چون و چرا گلایه می کردند؛ اما حلقه مفقوده رهبری جامع آنان را به پیروزی نمی رساند و در تحریم حکومت اختصاصی و ایرانی اسلامی که پایبند به عقاید و فرهنگ و تاریخ ایران باشد، به سر می بردند.

 

با پیروزی انقلاب اسلامی آرزوهای آن مردمان به تحقق پیوست و دنیا شاهد نظامی بومی و مستقل و عاری از استعمار بوده است، این حرکت بی شک لرزه ای بر پیکر قدرت طلبان جهانی زده است از این رو قدرت جهانی استعمارگر و استکبارخو از روزهای آغازین انقلاب امام خمینی(ره)، راه براندازی این نهال نوپا را در پیش گرفته است.

 

در این نوشتار به برخی عوامل این پیروزی و بازگشت ایرانیان به استقلال عرضی و هویتی با تکیه بر حماسه تاریخی و شکوهمند فتح خرمشهر اشاره می شود.

 

فرهنگ مقاومت در پیدایش، تثبیت و تداوم انقلاب اسلامی

دفاع جزء ادبیات قرآنی است، از جنگ بدر در سوره آل عمران نام برده شده است؛ آن جا که مى‌فرماید: وَ لَقَدْ نَصَرَکُمُ اللّهُ بِبَدْر وَ أَنْتُمْ أَذِلَّةٌ فَاتَّقُوا اللّهَ لَعَلَّکُمْ تَشْکُرُونَ؛ و یقیناً خدا شما را در (جنگ) بدر، با آن که ناتوان بودید، یارى کرد. پس تقواى خدا پیشه کنید، باشد که سپاس گزارى نمایید. آل عمران آیه 123.  

 

اگر ما معتقدیم «دفاع همچنان باقی است» به این سبب است که دشمن بنای هجوم دارد. اگر ما معتقدیم به ادبیات قرآن که می فرماید: «تا می توانید خود را به توان دفاعی مجهز کنید» به این سبب است که دشمن در رویارویی با «خداباوران سلطه ستیز» همه دانش و تجربه خود را متمرکز کرده است.

 

سؤالی که این روزها باید برخی جریان های غرب زده به آن پاسخ جدی دهند و به دور از اغراض حزبی و جناحی، قوه عاقله خود را به کارگیرند این است که آیا پیروزی خرمشهر در شرائط تحریم بوده است یا خیر؟

 

و سؤالی جدی تر که باید از مدعیان خط امام که این روزها به استقامت و پایداری ملتی شهید داده طعنه می زنند، پرسید؛ آیا به نظر نمی رسد خدا بزرگ ترین توان دفاعی خداباوران سلطه ستیز است؟ مگر امام عظیم الشأن نفرمود: خرمشهر را خدا آزاد کرد. نکند این حرف سترگ، پشت پرده ها و خاطره‌هایی دارد که ملت ایران از اسرار آن بی خبرند.

 

آنچه که در این میان باید از آن غافل نشد، روند عملیات ها و ابداعات دفاعی رزمندگان در 8 سال دفاع مقدس است، از این منظر می توان دریافت که پیروزی رزمندگان هر روز و در قالب جدید در کشور اتفاق می افتاد حتی از دست دادن خرمشهر را از این منظر می توان پایلوت تولید اندیشه دفاع برای بازپس گیری جزیی از خاک کشور برشمرد، در نگاه وسیع تر همه 8 سال آزمایشگاهی بود که فکر جوان ایرانی برای تولید راهبردهای دفاعی و نظامی به بلوغ رسیده است. 

 

ویژگی غیر قابل انکار در آزادسازی خرمشهر، نیروی محدود انسانی که با تکیه بر توان اعتقادی وارد میدان شده استٰ، این متد یعنی به میدان آمدن نیروی «خداباور سلطه ستیز» الگویی در مسیر پیشرفت کشور به شمار می رود که متأسفانه آن گونه که باید مدیران اجرایی کشور نتوانسته اند از معدن الهی دفاع مقدس که سرشار از «مدیریت هوشمندانه» و «مقاومت ایثارگرانه» و پیروزی سرافرازانه است، بهره بگیرند و چه بسا در کشورداری دل را به متون ترجمه ای غرب بسته اند.

 

اشاره به سه علت مهم در مسیر تحکیم گفتمان مقاومت و دفاع

 

علت محدثه(پیدایش)
اگر رویکرد دفاعی امام خمینی(ره) در سال های آغازین مبارزه با ستم شاهی نبود، انقلابی ایجاد نمی شد، اگر امام راحل و شاگردانش در برابر جریان های سکولار آن زمان مقاومت نمی کردند انقلاب اسلامی به سرنوشت «بی متنی» دچار می شد؛ بنابراین مقاومت گفتمانی و روزآمدی تکنیک های مقابله با شبهه افکنان راه ایجاد انقلاب اسلامی بوده است.

 

دقیقا در جریان مقاومت ارتش، سپاه و بسیج ایران اسلامی در بازپس گیری خونین شهر می توان این ادعا را کرد گفتمان جدیدی به روی سیاستمداران و محققان که پشت جبهه در حال تعامل با دنیا هستند، گشوده شد و این فتح بزرگ عامل ایجاد گفتمان مقاومت به شکل جدیدی شده که مشابه آن در تاریخ ایران موجود نیست.

 

علت مثبته(تثبیت)
هجوم 59 دشمن به خاک ایران نتیجه پیروزی 57 انقلاب اسلامی بوده است؛ از این زاویه دفاع مقدس و فتح خرمشهر را می توان عامل ثبات انقلاب اسلامی مردم ایران دانست. درواقع کشور از لحاظ دفاعی خود را واکسینه کرد و «عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد» بر ایرانیان جلوه گر شده است؛ این خیر بزرگ همان تثبیت انقلاب اسلامی در استقلال ارضی و کشیدن دندان طمع دشمنان بوده است.

 

علت مبقیه(تداوم)
مقاومت هماره روح ارزش ها و آرمان های اعتقادی جامعه را تازه و سرسبز می دارد، عامل بقای انقلاب، بی شک حفظ و حراست از فرهنگ دفاع مقدس است و دردهایی که رزمندگان و آزادگان برای سربلندی کشور کشیده اند اگر به نسل آینده انتقال نیابد بی شک به بقای نظام اسلامی و روح خداباوری ملت ایران خدشه وارد خواهد آمد.

 

رهبر انقلاب به همین جهت مسؤولان و اهالی دفاع مقدس را به جلوگیری از تحریف فرهنگ دفاع مقدس توصیه کرده اند.

 

در ذیل به چند نکته درباره احیای فرهنگ مقاومت با برداشت از ذخیره دفاع مقدس اشاره می شود.

 

تئوری مقاومت حلقه مفقوده این روزهای سیاستمداران

ضرورت روایتگری دفاع مقدس «از بالا به پایین» به این معنا که اصول فکری دفاع هشت ساله که از سوی امام راحل بیان می شد برای همه روایت شود؛ چرا که این روزها کشور در مراحل حساس بین المللی نیازمند «تئوری مقاومت» است و مسؤولان ارشد مقننه و مجریه بیش از جوانان و طلاب و دانشجویان و عموم مردم نیازمند راهیان نور بر اساس دستیابی به تئوری مقاومت هستند؛    اگر این اتفاق در روایتگری مقاومت 8 ساله بیافتد شاهد ایجاد اثر در سطح کلان و حفظ اثر در سطح منطقه و جهانی خواهیم بود؛ بنابراین با به روزرسانی شکل روایتگری می توان شاهد اتفاق مبارک در تحکیم گفتمان مقاومت و استقلال سیاسی و فرهنگی کشور بود.

 

تربیت نسل کارگاهی انقلاب اسلامی

هر هزینه ای در مسیر تربیت نسل انقلابی و دانش بنیان، سرمایه گذاری محسوب می شود؛ برای شکل گیری این تربیت بی شک نیازمند تربیت کارگاهی نسل آینده هستیم و این ادعا جز در قالب بازخوانی حوادث و تلخی و شیرینی های دفاع مقدس با هدف گفتمان سازی و مقابله با دشمن امروز امکان پذیر نخواهد بود.

 

اثبات مقدس بودن دفاع هشت ساله

اثبات مقدس بودن دفاع بر دوش روحانیت است؛ حوزه و روحانیت مسؤولیت خطیری در این عرصه دارد. امام راحل پرچمدار تقدس این دفاع 8 ساله بودند؛ اگر این تقدس بر روح جبهه ها حاکم نمی شد؛ تربیت یافتگان مسجد و محافل دینی کشور به صورت جدی در دل دفاع حاضر نمی شدند. آن تقدس بود که کشور را در هجومی بی امان در امان داشت و آن تقدس و راهبرد معنوی امام و شاگردانش بود که کشور را از یغما رفتن مصونیت بخشید.

 

ابزار انتقال پیام مقاومت

به کارگیری ابزار انتقال پیام در رأس امور نهادهایی همچون رسانه ملی، حوزه علمیه و بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس است. سید شهیدان اهل قلم آوینی مظلوم دست به جهاد انتقال پیام زده بود که متأسفانه روایت فتح آن روز با کم کاری اهالی فرهنگ دفاع هنوز در به کارگیری ابزار جدید طرحی نو درنیانداخته است.

 

دسته بندی مخاطبان دفاع مقدس

مخاطب شناسی رکن مهم تبلیغ فرهنگ ها است، غفلت از این عنصر مهم سبب انزوای محتوای دفاع مقدس است، در این میان فعالان فرهنگ دفاع مقدس ناچار به دسته بندی مخاطبان و شناسایی سلایق و ذائقه های گوناگون جامعه هستند. فعالان دفاع مقدس بدون ابزار و ابداع کانال هایی ارتباطی با گروه های مختلف توان انعکاس حقایق جنگ و مقاومت را ندارند. 


به عنوان مثال؛ حضور رهبر انقلاب اسلامی در نمایشگاه کتاب یعنی کتابخوانی یک حرکت متمدنانه و در مسیر احیای تمدن اسلامی است، چون ابزار محدثه اسلام، کتاب و ارائه متن در قالب وحی بوده است. کتابخوانی بهترین مسیر برای انتقال پیام انقلاب، مقاومت و نشان دادن پیروزی هاست. اگر این ابزار به کارگرفته نشود بی تردید منکر ترویج پیدا خواهد کرد./918/ی702/س

 

علی اسفندیار

ارسال نظرات