۰۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۹
کد خبر: ۲۶۳۹۵۵
رییس مرکز پژوهش‌‌های صدرا:

اقتصاد مقاومتی برای نظام اسلامی اصل است

خبرگزاری رسا ـ رییس مرکز پژوهش‌‌های صدرا با اشاره به ضرورت اجرای اقتصاد مقاومتی گفت: سال‌های متمادی از ابلاغ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی از سوی رهبر معظم انقلاب می‌گذرد اما دولت‌ها نتوانسته‌اند در اجرای این سیاست‌ها، توفیق لازم را به دست آورند.
اقتصاد مقاومتي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا،‌ حجت الاسلام رضا غلامی، رییس مرکز پژوهش‌‌های صدرا، بعد از ظهر امروز در برنامه «اردی‌بهشت» شبکه چهار صدا و سیما، با اشاره به ضرورت اجرای اقتصاد مقاومتی اظهار داشت: اقتصاد کشور ما با دو گروه از چالش‌ها مواجه است، دسته نخست، چالش‌های بیرونی و مهم‌ترین آن تحریم‌های اقتصادی است و گروه دوم، چالش‌های داخلی است که از فرهنگ اقتصادی نادرست و مدیریت ناصحیح منابع نشأت می‌گیرد.

 

رییس مرکز پژوهش‌‌های صدرا به تعاریف ناقص از اقتصادی مقاومتی اشاره کرد و افزود: می‌توان از اقتصاد مقاومتی تعریفی را ارائه کرد که در آن دفاع، ابتکار عمل، خلاقیت و نوآوری در نظر گرفته شود.

 

وی ابراز داشت: خوداتکایی برای نظام اسلامی یک اصل است تا بتوانیم در برابر چالش‌ها و فشارهای بیرونی مقاومت کنیم اما این به معنای تولید در تمام زمینه‌ها نیست بلکه قواعد و قوانین تجاری تعیین می‌کند در چه زمینه‌هایی تولید و در چه زمینه‌هایی واردات داشته باشیم.

 

حجت الاسلام غلامی، خوداتکایی را پاسخگوی نیازهای داخلی خواند و تأکید کرد: خوداتکایی می‌تواند پاسخگوی نیازهای داخلی باشد و در صورت تحریم شدن یک کالا، بدون هیچ مشکلی می‌توان خط تولید آن را راه اندازی کرد.

 

وی به لزوم کیفیت‌گرایی در کالاها و محصولات اشاره کرد و گفت: یکی از عناصر بسیار مهم در ارتقای کیفیت کالاها، بازارهای جهانی هستند و اگر با تولید کنندگان دنیا رقابت داشته باشیم، به طور طبیعی به سمت ارتقای کیفیت پیش می‌رویم از این رو یکی از معانی اقتصاد مقاومتی، جهانی کردن اقتصاد کشور است.

 

رییس مرکز پژوهش‌‌های صدرا با اشاره به عدم اقدام عملی از سوی مسؤولان در زمینه اقتصاد مقاومتی تصریح کرد: سال‌های متمادی از ابلاغ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی از سوی رهبر معظم انقلاب می‌گذرد اما دولت‌ها نتواستند در اجرای این سیاست‌ها، توفیق لازم را به دست آورند.

 

وی به نقش دولت در اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و یادآور شد: دولت در بسیاری از زمینه‌های اقتصادی نقش کلیدی دارد اما هنوز واگذاری‌ها به طور مناسب انجام نشده است یا دولت با لباس بخش خصوصی بار دیگر صاحب برخی صنایع شده است.

 

حجت الاسلام غلامی، مردمی شدن را از ارکان اقتصاد مقاومتی خواند و گفت: مردم به عنوان تصمیم‌گیرندگان اصلی اوضاع اقتصادی، نقش اساسی در اقتصاد کشور دارند اما این امر با نظارت‌ و کمک‌ دولت به اقشار ضعیف و محروم، منافاتی ندارد.

 

وی مدیریت منابع را مهم دانست و تأکید کرد: دولت باید به شکل صحیح، منابع را مدیریت کند و با صرفه‌جویی در منابع به ویژه در بخش انرژی در عرصه‌های حیاتی کشور سرمایه‌گذاری کند.

 

رییس مرکز پژوهش‌‌های صدرا گفت: اگر مردم به مطالبه صریح و مکرر رهبر معظم انقلاب لبیک بگویند و خریدهای عمده خود را به کالاهای ایرانی اختصاص دهند، بسیاری از مشکلات اقتصادی کشور به تبع و به شکل زنجیره‌ای حل خواهد شد و بسیاری از کارخانه‌ها دوباره رونق می‌‌گیرند.

 

حجت الاسلام غلامی، گسترش مصرف‌گرایی در جوامع را از راهبردهای نظام سرمایه‌داری دانست و یادآور شد: از مؤلفه‌های اصلی سبک زندگی غربی، تبلیغ برای مصرف است زیرا قطب‌های ثروت، حیات و سودآوری خود را در تولید و مصرف انبوه کالاهایشان می‌دانند از این‌رو با ترویج مصرف‌گرایی، سرمایه و دارایی افراد را تحت مدیریت و سلطه خود قرار می‌دهند./908/پ202/ی

ارسال نظرات