۰۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۵
کد خبر: ۲۶۸۸۶۷
کارشناس مسائل سیاسی:

ماحصل اعتماد به غرب فقر و دیکتاتوری است

خبرگزاری رسا ـ کارشناس مسائل سیاسی با بیان این‌که کسانی که کدخدای درجه یک و دو را دیدند و به آن‌ها اعتماد کردند به جز فقر و دیکتاتوری چیز دیگری به ارمغان نیاوردند، گفت: نتیجه اعتماد به غرب فقر و فلاکت است.
يعقوب توکلي، کارشناس مسائل سياسي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، یعقوب توکلی، کارشناس مسائل سیاسی در همایش اقتصاد سیاسی، انفعال یا اقتدار با بیان عملکرد و اهداف شوم طاغوت، اظهار داشت: جایی که ما به ارباب طاغوت اعتماد کردیم و فکر کردیم به این واسطه می‌توانیم مسائل مادی را حل کرده و به توسعه برسیم همیشه ضرر کردیم.

 

وی به خیانت غرب به نهضت ملی دکتر مصدق اشاره کرد و افزود: آن‌چه که انگلستان و آمریکا در مواجه با مصدق به انجام رساندند شاید طبیعی به نظر برسد چرا که صنعت ملی شدن نفت براساس اراده ملی مردم و مجتهدان و علمای آن زمان صورت گرفت.

 

کارشناس مسائل سیاسی در ادامه خیانت غرب به دولت زاهدی را مورد نقد قرار داد و تصریح کرد: ولی سوال جدی که مطرح می‌شود این است که آمریکا و انگلیس چرا با دولت زاهدی رویکردی این‌گونه داشتند باوجود این‌که زاهدی به عنوان یکی از هماهنگ کنندگان کودتا به شمار می‌رفت.

 

توکلی خاطرنشان کرد: در جریان کودتا و با به قدرت رسیدن کودتاچیان، آمریکایی‌ها به دولت کودتا در ایران هم رحم نکردند و همه آن‌چه به عنوان خسارت در دولت زاهدی عنوان کرده بودند پس گرفتند، آن‌‌ها دچار بیماری سهم‌خواهی شده بودند.

 

وی به مهم‌ترین بخش قرارداد کنسرسیوم اشاره و مطرح کرد: اخد 450 میلیون دلار از دولت زاهدی مهم‌ترین قسمت این قرارداد بود، و این جای تعجب است چرا که این همان دولتی بود که خود آمریکاییها آن را روی کار آورده بودند.

 

این کارشناس مسائل سیاسی ادادمه داد: قرارداد کنسرسیوم کاملا خوانده نشده، امضا شد و زاهدی نیز در مجلس آن دوره به صراحت اعلام کرد که همه چیز جای نفت را می‌گیرد، از این رو همه امتیازات را آمریکایی‌ها و انگلیسیها گرفتند.

 

توکلی با تأکید بر اینکه هر چه به سمت جلو پیش می‌رویم شیب دولت سرمایه از سمت غرب جدی‌تر است، متذکر شد: با توجه به تلاش‌هایی که آمریکا در جهت ضربه زدن به این نظام کرد، ولی در نهایت غرب به این نتیجه رسید که نمی‌تواند تغییر سیاسی و نظامی در ایران ایجاد کند، از این رو درصدد تضعیف جریان انقلابی برآمد.

 

وی یادآور شد: آن‌ها می‌خواستند تجربه‌ای که در مصر امتحان کرده بودند را در ایران نیز پیش بگیرند، چرا که مصر در طول 20 سال حکومت جمال عبدالناصر کانون فعالیت‌های انقلابی و ایستادن علیه غرب شده بود، ولی از توان نظامی لازم برخوردار نبود.

 

کارشناس مسائل سیاسی در خاتمه گفت: کسانی که کدخدای درجه یک و دو را دیدند و به آن‌ها اعتماد کردند به جز فقر و دیکتاتوری چیز دیگری به ارمغان نیاوردند./815/پ203/ح

ارسال نظرات