۰۲ تير ۱۳۹۴ - ۰۰:۵۰
کد خبر: ۲۶۹۱۱۷
کارشناس مذهبی:

دین جوابگوی خلأهای روحی انسان است

خبرگزاری رسا ـ کارشناس مذهبی گفت: دین خلأهای روحی انسان را جوابگو بوده و راه سعادت بشر را ترسیم می‌کند.
حجت الاسلام قرني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام قرنی کارشانس مذهبی شامگاه دو شنبه 1 تیر ماه در نشست انسان شناسی که در مهدیه تهران برگزار شد با بیان اینکه در صورتی که انسان به کمال رسیده و از نظر فکری کامل شود، بی‌نیاز می‌شود و رسالت دین را در جامعه بشریت به خوبی درک می‌کند، افزود: چون دین بر اساس فطرت است همه بشر نیازمند آن بوده و در عصر علم نیز انسان نیازمند دین است.


وی در ادامه دین را برنامه زندگانی بشر عنوان کرد و افزود: دین خلأهای روحی انسان را جوابگو بوده و راه سعادت بشر را ترسیم می‌کند.


حجت الاسلام قرنی با بیان اینکه برای روشن شدن جایگاه دین باید تعریف انسان مشخص شود، افزود: در صورت ارائه تعریف از انسان، رسالت دین در جامعه مشخص می‌شود.


وی با بیان اینکه در بعد روحی نیز هنوز حقیقت روح انسان ناشناخته مانده است، افزود: مشکل انسان‌های امروز با مشکل انسان‌های صدر هنوز تفاوتی نداشته و هر دو در شناخت انسان عاجزند.


حجت الاسلام قرنی با اشاره به اینکه روح انسان تشنه توحید و خداباوری است، افزود: توحید روح انسان را پر می‌کند.


وی با بیان اینکه تحولات جامعه بشری هنوز در بعد روحی برنامه‌ای برای نجات انسان ارائه نکرده است، افزود: هر انسانی در جامعه اول باید به تزکیه برسد تا به رتبه انسانیت نائل شود.


حجت الاسلام قرنی با بیان اینکه این عالم ظرفیت ثواب و عقاب‌ها را ندارد، افزود: این کمبود در عالم دیگری جبران می‌شود.


وی در ادامه اظهار داشت: به بعد مجرد انسان روح گفته می شود چون منبع زندگی و حیات انسان است، به آن عقل می گویند چون نیروی درک، محاسبه، مقایسه، نتیجه گیری و عاقبت اندیشی در آن نهفته است، آن گاه که نفس گفته می شود، به بعد مدیریتی روح نسبت به بدن و طبیعت انسان توجه می شود و به آن قلب گفته می شود چون مرکز تحول، دگرگونی، عواطف و حالات مختلف آدمی است.


قرنی در پایان با اشاره به ‏ارتباط نفس و بدن خاطرنشان کرد: این ارتباط ارتباطی وثیق با نحوه حدوث نفس ناطقه دارد. کسانی که در زمینه حدوث و قدم نفس بر این باور بودند که نفس ناطقه در هنگام حدوث بدن از جانب علّتش حادث می‌شود و به عنوان یک موجود مجرد و مستقل وارد مملکت تن می‏شود؛ در اینجا نیز باید بر اساس همان دیدگاه عمل کنند./817/پ202/ب4

ارسال نظرات