۰۳ تير ۱۳۹۴ - ۰۰:۵۳
کد خبر: ۲۶۹۴۲۲
کارشناس مذهبی:

دلبستگی به دنیا علت ترس از مرگ است

خبرگزاری رسا ـ کارشناس مذهبی گفت: علت ترس از مرگ دلبستگی بیش از حد به دنیاست چرا که مرگ میان انسان و محبوبش جدائی می‌افکند و دل کندن از آن همه امکاناتی که برای زندگی مرفه و عیش و نوش ساخته برای او طاقت فرسا است.
حجت الاسلام قرني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام قرنی کارشانس مذهبی شامگاه سه شنبه سوم تیرماه در نشست انسان شناسی که در مهدیه تهران برگزار با اشاره به  اینکه عشق به خداوند در ابعاد مختلف وجود انسان آثار فراوانى برجاى مى‌گذارد افزود: هنگامى که قلب آدمى از قرب الهى و دیدن جمال پیداى او شادمان می‌شود، نویدى پیدا مى‌کند که به آن انس گفته مى‌شود.


وی با اشاره به بعد اشتیاق به سوى خداوند افزود: دوست داران مشاهده جمال الهى بعد از این که از پشت حجاب‌هاى رخسار محبوب را به نظاره نشستند و دریافتند که از رؤیت حقیقت جلال و عظمت او ناتوان‌اند، تشنگى و ولع آنان براى مشاهده آن چه ندیده‌اند فزونى مى‌گیرد، به این حالت مقام شوق مى‌شود.


حجت الاسلام قرنی تصریح کرد: قرآن در سوره جمعه می‌فرماید ˈاگر شما خیال می‌کنید که از اولیای خدا هستید باید از مرگ استقبال کنیدˈ و این که امام از مرگ استقبال می‌کند، پیداست از اولیای خداست و علامت اولیای خدا این است که نباید از مرگ بترسد.


وی با اشاره به فرشتگان الهی افزود: ملک الموت و فرشتگان قابض ارواح مانند آینه صاف و روشن اند و در مقابل هر محتضری که قرار می گیرند صورت ملکوتی صفات و اخلاق و اعتقادات خود او را نشانش می دهند؛ در واقع انسان محتضر صورت برزخی ملکاتِ خود را در فرشته مرگ می بیند.


این کارشناس مذهبی با اشاره به دلیل ترس انسان از مرگ افزود: زیرا شما دنیاى خود را آباد و آخرت را ویران ساختید. یعنى، به جاى برقرارى موازنه بین دنیا و آخرت بیشترین تلاش خود را مصروف خواست‏هاى گذران دنیا ساختید و از تلاش براى آباد سازى جهان آخرت با اعمال صالحه و ترک گناه دست کشیدید. در نتیجه چون مرگ در رسد از آبادانگاه خود به ویرانکده سیئات مى‏روید. در حالى که اگر آن را آباد مى‏ساختید به مرگ مشتاق و علاقه‏مند بودید.


وی با اشاره به عامل ترس انسان از مرگ افزود: مرگ مرحله ای از مراحل هستی انسان و مقوم وجودی اوست همانطور که همه ساحت های وجود ما از آن شخص ماست مرگ نیز به شخص ما تعلق دارد، مرگ هر شخصی مانند مرحله تولدش مخصوص به اوست.


حجت الاسلام قرنی در ادامه افزود: امیدها و آرزوها از لوازم عالم تفرقه و جدایی است و بقای آنها در ادامه زندگی معلوم نیست زیرا در این عالم هر امری در معرض تغییر و دگرگونی است و وضعیت ثابتی به چشم نمی خورد بنابراین دلبستگی به امور فناپذیر بسیار مذموم است.

 

وی با اشاره به اینکه دنیا زندان مومنان است افزود: انسان با تمام وجودش باور کند که دنیا زندان مومن است و بهشت کافر و این جسم خاکی قفسی است برای مرغ روح او که وقتی این قفس شکست آزاد می‌شود و به هوای کوی دوست پرواز می‌کند و اگر باور کند که مرغ باغ ملکوت است و از عالم خاک نیست و تنها دو سه روزی قفسی ساخته‌اند از بدنش، هرگز از مرگ وحشت نمی‌کند. 

قرنی در  پایان خاطرنشان کرد: علت دیگر برای ترس از مرگ دلبستگی بیش از حد به دنیاست چرا که مرگ میان او و محبوبش جدائی می‌افکند و دل کندن از آن همه امکاناتی که برای زندگی مرفه و عیش و نوش ساخته برای او طاقت فرساست./817/پ202/ب4

ارسال نظرات