۰۵ تير ۱۳۹۴ - ۰۱:۰۵
کد خبر: ۲۶۹۹۰۷
کارشناس مذهبی:

پشتوانه فکری در عبادت یک ضرورت است

خبرگزاری رسا ـ کارشناس مذهبی گفت: نخستین اصل و شاخص در کمال عبادت، فکر و اندیشه است و هرچه عبادت انسان دارای پشتوانه فکری و معرفتی باشد جایگاه بهتری را پیدا می کند.
حجت الاسلام قرني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام قرنی کارشانس مذهبی شامگاه پنج شنبه چهارم تیر ماه در نشست انسان شناسی که در مهدیه تهران برگزار شد با اشاره به معیار عبادت در آیات و روایات گفت: نخستین اصل و شاخص در کمال عبادت، فکر و اندیشه است هرچه عبادت انسان دارای پشتوانه فکری و معرفتی باشد جایگاه خوبی را پیدا می کند. اینکه انسان چقدر خدا را می شناسد آگاهی در اوصاف، ‌حضور و علم خدا به عبادت جان و روح می بخشد.


وی در ادامه افزود: هرچه قدر که انسان در وقتی که به نماز می ایستد نگاه جان و دلش به سمت خدا متوجه باشد و خداشناسیش بیشتر باشد درجه عبادتش بالاتر می رود، معرفت به خداوند، ‌به اوصاف و اسماء خدا،‌ توجه به خدا و معرفت به قیامت و مرگ و عوالم بعد از مرگ همه یک تفکر است اما نه تفکر در دنیا بلکه تفکر در غیب است.


حجت الاسلام قرنی اخلاص و انگیزه پاک در عبادت را دومین شاخص بالارفتن ارزش در عبادت دانست و افزود: اخلاص از شرایط صحت در عبادت است و هرچه نگاه انسان به خدا با اخلاص و انگیزه پاک صورت گیرد درجه عبادت بالا می رود.


وی در ادامه افزود: سومین معیار ارزشگزاری در عبادت، ‌عشق و نشاط در عبادت است. عبادت گاهی از سر تکلیف و وظیفه انجام می شود اما گاهی انسان عاشق است و این عشق و نشاط در عبادت که در روایات مورد تاکید قرار گرفته است خیلی مهم است و ارزش عبادت را بالا می برد.


این کارشناس مذهبی تصریح کرد: هرچه قدر روح و جان انسان و قدرت شناخت او به عالم غیب و قدس بیشتر باشد نشاط بیشتری دارد و بالاترین درجه عبادت هم زمانی است که شور و شوق عبادت خدا در آن باشد.


وی با اشاره به آیات و روایات خاطرنشان کرد: عبادت برسه نوع است؛ عباداتی که برای پرهیز از جهنم است عبادتی که برای شوق به بهشت است و عبادتی که به عشق و محبت خود خدا انجام می گیرد.


حجت الاسلام قرنی در پایان بیان کرد: چهارمین شاخص این است که انسان عابد اتکال به عبادت خود نکند هر چه هم عبادت کند در برابر خدا این میزان عبادت را کم بداند چون خداوند آنقدر بزرگ است که ما هر چه عبادت کنیم باز هم کم است./817/پ202/ب4

ارسال نظرات