۱۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۳
کد خبر: ۲۷۱۲۵۰
استادحوزه علمیه:

دین مبین اسلام پیوسته مؤمنان را به حسن خلق سفارش می‌کند

خبرگزاری رساـ حجت الاسلام شامی گفت: عبادت خلاصه در ارتباط با خداوند متعال نیست، دین مبین اسلام پیوسته به حسن خلق با برادران دینی تأکید دارد تا آنجا که امام حسین(ع) خلق نیکو را با عبادت برابر دانسته و می‌فرمایند «خوش اخلاقى عبادت است».
اخلاق
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت الاسلام حسن شامی، معاون آموزش حوزه علمیه ولی‌عصر(عج) بناب امروز در جمع طلاب این مدرسه، گفت: عبادت خلاصه در ارتباط با خداوند متعال نیست، دین مبین اسلام پیوسته به حسن خلق با برادران دینی تأکید دارد تا آنجا که امام حسین(ع) خلق نیکو را با عبادت برابر دانسته و می‌فرمایند: «خوش اخلاقى عبادت است».
 
وی ادامه داد: در دستورهای دینی ما به حسن خلق تأکید شده است که یکی از مصداق های بارز آن مدارا و مهرورزی با مردم است، رسول اکرم(ص) می فرماید: « رَأْسُ الْعَقْلِ بَعْدَ الإِیمَانِ بِاللَّهِ التَّوَدُّدُ إِلَى النَّاسِ».
 
این استاد حوزه تواضع را نیز از مصادیق حسن خلق عنوان کرد و افزود: حسن خلق یک ادب است، مؤمن سعی دارد تا عناوین و جایگاه بزرگی که دارد را به رخ دیگران نکشد.
 
 
وی تأکید کرد: قرب انسان به خداوند به دو صورت ممکن است، قرب با واجبات الهی و قرب با مستحبات، عمل واجب وظیفه و بر عهده انسان است، اما امر مستحب این گونه نیست.
 
معاون آموزش حوزه علمیه بناب ادامه داد: عمل استحبابی از آن نظر که به جهت محبوبیت الهی انجا می‌گیرد، سبب تقرب و رفعت جایگاه انسانی است، این سعود بالاتر از سعود با واجبات است.
 
وی تصریح کرد: نوافل انسان را با خداوند متعال نزدیک تر می کند، امام صادق (ع) حدیث نوافل را از پیامبر اکرم (ص) نقل می کند؛ هیچ بنده ای به چیزی به من نزدیک نشده که دوست داشتنی تر از انجام واجبات باشد، همانا بنده ای (بعد از انجام واجبات) به وسیلۀ نوافل و مستحبات به من نزدیک می شود تا این که محبوب من می‌گردد.
 
حجت الاسلام شامی خاطرنشان کرد: کسی که در عبودیت قدم راستینی داشته باشد کم کم به خداوند خویش تقرب جسته و نزدیک می‌شود؛ از حضرت علی (ع) روایت شده است: «ما تقرّب متقرّب بمثل عباده اللّه».
 
وی تصریح کرد: عبودیت و بنگی خداوند «العبودیة جوهرة کنهها الربوبیة»؛ کسی که عبد حقیقی خدا شود، ذات او خدایی می شود و فعل خدا و ربوبیّت او از وجود او تراوش می‌کند و اعمال او رنگ خدائی می‌گیرد./854/پ202/ح
ارسال نظرات