۱۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۳
کد خبر: ۲۷۱۳۳۲
حجت الاسلام ماندگاری تأکید کرد؛

گسترش فضای عقل گرایی وظیفه مهم حکومت اسلامی

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم با اشاره به با اشاره به این‌که در روایات زیادی بیان‌شده است که در آخرالزمان هم امام عصر(عج) برای این‌که حکومت عدل جهانی را برپا کنند ابتدا عقول مردم را رشد می‌دهند، اظهار کرد: دلیل این دعوت مردم به عقل‌گرایی این است که عقل‌گرایی مبنای پذیرش دین است.
حجت الاسلام ماندگاري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام محمدمهدی ماندگاری، استاد حوزه علمیه قم، بعدازظهر امروز در برنامه سمت خدا از شبکه سه سیما با اشاره به این‌که مبنای دین پذیری عقلانیت است، گفت: اگر عقلانیت نباشد تشخیص عدل از ظلم که زیربنای حکومت اسلامی است، ممکن نخواهد بود.

 وی افزود: در ابتدای جزء چهاردهم قرآن کریم واژه‌های یتفکرون، یعقلون و یذکرون تکرار شده که بیانگر تفکر کردن، تدبر کردن و تذکر در آیات قرآن کریم است و این واژه‌ها به حدی اهمیت دارد که در قرآن کریم بیش از 254 مرتبه هرکدام از این واژه‌ها بیان‌شده‌اند.

  سخنران حرم حضرت فاطمه معصومه(س) تصریح کرد: دلیل اهمیت این واژه‌ها این است که اولین قدم برای پیشرفت آدمی عقلانیت و رشد عقل‌هاست و تا عقل‌ها رشد نکند زمینه هدایت انسان فراهم نمی‌شود.

 حجت‌الاسلام ماندگاری بابیان این‌که تمامی انبیا در ابتدا عقل‌های مردم را رشد داده‌اند و پس‌ازآن به اقامه عدل و داد برخاسته‌اند، گفت: دلیل این دعوت مردم به عقل‌گرایی این است که عقل‌گرایی مبنای پذیرش دین است.

 مسؤول موسسه روایت سیره شهدا با اشاره به این‌که در روایات زیادی بیان‌شده است که در آخرالزمان هم امام عصر(عج) برای این‌که حکومت عدل جهانی را برپا کنند ابتدا عقول مردم را رشد می‌دهند، اظهار کرد: تا عقل که پیامبر درون است بیدار نشود امکان هدایت مردم وجود ندارد.

 وی افزود: بیداری عقل انسان و رشد آن به‌وسیله انبیا صورت می‌گیرد و عقل انسان برای این‌که رشد کند نیازمند اطاعات است و این اطلاعات را برای رشد عقل آدمی پیامبران در اختیار او قرار می‌دهند.

 استاد حوزه علمیه قم بابیان این‌که عقل انسان به شکل عمل می‌کند، ادامه داد: عقل انسان منفعت‌گرا است یعنی برای کسب منفعت و سود انسان تلاش کرده و انسان را در مسیر کسب منفعت ترغیب و هدایت می‌کند.

 حجت‌الاسلام ماندگاری دومین کارکرد عقل را کار کردن برای منفعت‌های دور و نزدیک عنوان کرد، گفت: برای عقل انسان مهم نیست که رسیدن به یک منفعت نزدیک است یا دور، عقل انسان حتی برای به دست آوردن منفعت‌های دورهم تلاش می‌کند که درس خواندن دانش آموزان برای کسب مدرک نمونه این دوراندیشی عقل است.

 وی پرهیز از ضرر چه ضرر احتمالی و چه ضرر حتمی را سومین عملکرد عقل عنوان کرد، ادامه داد: بر همین اساس عقل انسان اگر خبری را بشنود چه حقیقت داشته باشد چه حقیقت نداشته باشد خود را برای آن آماده می‌کند که اطلاع از معاد از جمله این خبرها است.

 مسؤول موسسه روایت سیره شهدا با اشاره به این‌که این کارکردهای عقل موجب شده که عقل در کنار دعوت انبیا انسان را به پذیرش دین هدایت کند به همین خاطر است که عقل انسان در کنار پیامبران مهم‌ترین نقش را در هدایت آدمی دارد.

 وی یادآور شد: اگر همان‌طور که آیات قرآن بیان کرده‌اند ما با استفاده از عقل در آیات مختلف تدبر کرده و آیات قرآن را برای خود متذکر شویم خواهیم توانست در صراط مستقیم حرکت کرده تا به مقصد برسیم./837/پ202/س

ارسال نظرات