۱۳ تير ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۵
کد خبر: ۲۷۲۰۵۸
دبیر مجمع علمای سمنان:

موقوفات پشتوانه اقتصادی بزرگ جامعه اسلامی محسوب می‏شوند

خبرگزاری رسا ـ دبیر مجمع علمای سمنان با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب بر این نکته که امامزادگان باید تبدیل به قطب‏های فرهنگی کشور شوند، تأکید دارند، گفت: وقف و موقوفات پشتوانه اقتصادی و میراث ماندگار جامعه اسلامی محسوب می‏شوند.
رييس مجمع علماي سمنان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در سمنان، حجت‌الاسلام حسینعلی قدرتی، دبیر مجمع علمای سمنان بعد از ظهر امروز در نشستی با حضور مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان سمنان، فرماندار سمنان، خانواده شهدا، متولیان موقوفات، اعضای هیأت امنای بقای متبرکه و اماکن مذهبی در آستان مقدس حرم امامزاده یحیی (ع) این شهرستان برگزار شد، اظهار داشت: انسان سه منزل دنیا، برزخ و قیامت که باید در منزل دنیا به نحوی رفتار کند که در دو منزلگاه دیگر یعنی برزخ با دعای خیر دیگر انسانها و قیامت با ثمره و نتیجه اعمالش آرامش داشته باشد.

 

وی خاطر نشان کرد: انسان باید از این گذرگاه سخت دنیا عبور کند تا به بهشت رضوان الهی نائل شود و بر همین اساس است که قرآن هشدار می‏دهد، در زندگی دنیا خود را به بهای ارزان نفروشید.

 

دبیر مجمع علمای سمنان با بیان اینکه مال و فرزندان می‏توانند باقیات و صالحاتی برای انسان و میراثی ماندگار باشند، تصریح کرد: اگر با خدا معامله کنیم و اگر زندگی مان جهت و رنگ خدایی داشته باشد؛ همین مال و فرزندان می‏توانند میراث ماندگار و باقیات صالحاتی برای آخرتمان باشند.

 

حجت‏الاسلام قدرتی با بیان اینکه نماز، تسبیحات اربعه، اذکار خاص، نماز شب، مودت به اهل بیت و هر آنچه که رنگ خدایی داشته باشد، میراثی جاویدان برای انسان محسوب می‏شود، عنوان کرد: وقف و موقوفات نیز از جمله میراث‏های ماندگار است به شرط اینکه جهت خدایی داشته باشد.

 

وی با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب بر این نکته که امامزادگان باید تبدیل به قطب‏های فرهنگی کشور شوند، تأکید دارند، تصریح کرد: امروز دشمنان برای سلامت فکری و اعتقادی ما خواب‌های بسیاری دیده‏اند و شکستن قبح طلاق، کاهش سن ابتلا به اعتیاد، افزایش درصد طلاق‏ها به اشکال عجیب و غریب از جمله آسیب‏های اجتماعی است که ما را و مسؤولان امر را در راستای توجه به بحث تقویت فعالیت‌های فرهنگی در بقاع متبرکه مصمم‏تر می‏کند.

 

حجت‏الاسلام قدرتی با بیان اینکه نقد و انتقاد بدون داشتن قصد تخریب مفید است، گفت: باید از تخریب اشخاص و افراد پرهیز کنیم و به نقدهای سازنده و اثرگذار روی آوریم؛ چرا که آسیب وارد کردن به اساس کارها گناهی نابخشودنی است.

 

دبیر مجمع علمای سمنان با تأکید بر همدلی و همزبانی مسؤولان و اعتمادسازی برای مردم، با تعامل سازنده افزود: در اجرای برنامه‏های فرهنگی در بقاع متبرکه باید به همه مسائل توجه داشت و نباید مشکلات و معایب را کوچه بازاری کنیم و تریبون در دست بگیریم، فریاد بزنیم آنچه که درون سازمانی است و این‏گونه اقدامات خطرناک و لطمات جبران‏ناپذیری را به دنبال دارد.

 

وی با اشاره به اینکه ما یک خانواده هستیم و باید افتخار کنیم چون رشد در همین است که مسائل را در درون خانواده حل و فصل نماییم، تصریح کرد: وضعیت بقاع متبرکه در ده سال قبل اینگونه نبود و خوشبختانه امامزدگان به سمت و سوی مبدل شدن به قطب‏های فرهنگی حرکت می‏کنند و باید این مسیر را با همدلی و همزبانی بیشتری طی کنیم.

 

حجت الاسلام قدرتی خاطر‌نشان کرد: باید کمک و تلاش شود بحث عمرانی بقاع متبرکه با کامل شدن طرح جامع به نحو احسن و شایسته انجام گردد، و البته در این راستا ایده طرح میقات‏الرضا متعلق به استان سمنان است و خوشبختانه اکنون به صورت طرحی ملی در حال پیگیری است.

 

مشکلات اقتصادی و فرهنگی را با همدلی و همزبانی کاهش دهیم

حجت‌الاسلام والمسلمین سید سعید تقوی، رییس اسبق اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان سمنان نیز در این جلسه گفت: موقوفات و بقاع متبرکه بر اساس تأکیدات رهبر معظم انقلاب باید به قطب‏های فرهنگی کشور تبدیل شوند و تنها با همدلی و هم‌زبانی می‏توانیم مشکلات را با استفاده از ظرفیت‏های مناسب موجود در دو بخش اقتصادی و فرهنگی کاهش دهیم.

 

وی با بیان اینکه بی شک خدمت در نظام جمهوری اسلامی ایران عبادت محسوب می‏شود و انقلاب اسلامی که به برکت خون شهدا به پیروزی رسید نعمت بزرگی است که خداوند به ما عطا کرده است، اظهار داشت: شکر این نعمت می‏تواند خدمت خالصانه در نظام جمهوری اسلامی باشد به ویژه در دستگاه‏هایی همچون سازمان اوقاف که مأموریت آن اعتلای فرهنگ قرآن و اهل بیت(ع) است.

 

رییس پیشین اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان سمنان با بیان اینکه از زمان انتصاب در این جایگاه با همت و تلاش همه همکاران در اداره اوقاف شهرستان و مجموعه هیأت امنا و اداره کل سازمان بر اساس برنامه‏های ابلاغی در دو سال 92 و 93 برنامه‏هایی را در دو بخش بقاع متبرکه و موقوفات انجام داده‌ایم، اضافه کرد: برنامه‏ها در این دو بخش بر اساس اولویت‏بندی‏ها انجام شد و خوشبختانه در سال 92 اداره اوقاف شهرستان سمنان بر اساس نظر بازرسان سازمان اوقاف به عنوان شهرستان برتر معرفی شد.

 

حجت‏الاسلام والمسلمین تقوی با اشاره به اینکه کسب رتبه برتر در سال 93 بین مسؤولان اوقاف شهرستانی نیز بی‏شک حاصل همت و تلاش مجموعه همکارانم در این اداره بوده است، گفت: بدون شک کسب این موفقیت‏ها در دو سال گذشته به معنای انجام کارها بدون هیچ عیب و نقص نیست و باید گفت این موفقیت‏ها بار مسؤولیت‏ را سنگین‏تر می‏کند و باید هر روز در راستای خدمات شایسته مصمم‏تر شویم.

 

وی با بیان اینکه در دو سال 92 و 93 برنامه های متعدد فرهنگی از نظر کمی و کیفی انجام شد که پیش از آن مسبوق به سابقه نبوده است، افزود: در بخش عمرانی نیز قدم‏های مثتبی با اجرای طرح های جامع بقاع متبرکه، موقوفات و سرمایه‏گذاری‏ها انجام شد و همچنین در بخش مدیریتی حرکت‏های نوینی در ساماندهی هیئت امنا و خدام بقاع متبرکه صورت گرفت.

 

رییس سابق اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان سمنان با یادآوری به‌روزرسانی اجارات موقوفات این شهرستان در دو سال گذشته اظهار داشت: خوشبختانه با حمایت نماینده ولی فقیه در استان سمنان گام‏های مثبتی در بحث اجاره بها موقوفات انجام شد و جهش‏های بسیار بزرگی در این زمینه اتفاق افتاد.

 

حجت‏الاسلام والمسلمین تقوی با بیان اینکه در بحث مدیریت بقاع متبرکه کارهای مدبرانه به ویژه در مساجد روستایی انجام شد که اگر مورد بی‏توجهی قرار می‏گرفت چه بسا تبدیل به بحران‏های بزرگی می‌شد، تصریح‌کرد: با ساختارشکنی‏ها و تلطیف فضا به همت مسؤولان امر تغییر و تحولات بنیادینی در قسمت بقاع متبرکه انجام شد که البته راهی بس طولانی برای رسیدن به نقطه مطلوب وجود دارد.

 

وی با تأکید بر اینکه با اقدامات ویترینی و تصادف نمی‏شود کارها را به جلو پیش ببرد و امروز نیازمند مدیریت جهادی هستیم، خاطر‌نشان کرد: با نگاه واقع‏بینانه و جامع‏گرایانه، صبر، تدبیر، همدلی و هم‌زبانی پرهیز از شتابزدگی و تجدیدنظر در منابع انسانی می‌توانیم گام‏های موفق و اثرگذاری در راستای هر چه بهتر و با کیفیت‏تر امور برداریم.

 

گفتنی است، در این آیین از زحمات حجت‌الاسلام سیدسعید تقوی به عنوان رییس سابق این اداره تقدیر شد و حجت‌الاسلام روح‌الله سلیمانی به عنوان سرپرست جدید اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان سمنان معرفی شد./977/پ201/ح

ارسال نظرات