۱۴ تير ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۹
کد خبر: ۲۷۲۳۰۵
گزارش‌هایی از گسترش اندیشه امام و رهبری در اقصی نقاط جهان؛

از کتاب «القدس فی فکر الامام الخامنئی» تا اصول فکری امام و رهبری

خبرگزاری رسا ـ در آستانه روز جهانی قدس، رایزنی فرهنگی ایران در بغداد کتاب «القدس فی فکر الامام الخامنئی» را تهیه و پس از آماده‌سازی منتشر کرد.
کتاب

به گزارش سرویس اندیشه خبرگزاری رسا، در آستانه روز جهانی قدس، رایزنی فرهنگی ایران در بغداد کتاب «القدس فی فکر الامام الخامنئی» را تهیه و پس از آماده‌سازی منتشر کرد.

 

در این کتاب فرازهایی از فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی در رابطه با قدس جمع‌آوری و تدوین شده است.

 

این اثر فرهنگی در قالب 48 صفحه با تیراژ 4 هزار نسخه چاپ و منتشر شده است که از جمله مطالب آن می‌توان به «قضیه قدس قضیه اسلام است نه یک یا چند کشور اسلامی» و «دفاع از مردم فلسطین، مصداق عینی دفاع از مظلوم در مقابل ظالم ضد بشریت» اشاره کرد.

 

در بخشی دیگر از این کتاب «اسرائیل رژیمی سست بنیان در مقابل عزم آهنین مردم فلسطین» و «لزوم مسؤولیت پذیری همه مسلمین در قبال مسأله قدس و فلسطین» آمده است.

 

«حمایت همه جانبه استکبار جهانی از رژیم خونخوار صهیونیستی»، «کوتاهی کشورهای اسلامی در قبال تجاوز گری‌های رژیم اشغالگر قدس در حق فلسطینیان»، «جمهوری اسلامی ایران مدافع حقیقی از مردم مظلوم فلسطین» و «برپایی و بزرگداشت روز جهانی قدس، نمادی از حمایت جهانی مسلمانان و آزادگان از مردم مظلوم فلسطین» از دیگر مطالب این اثر فرهنگی به شمار می‌رود.

 

انتشار کتاب «قطره‌هایی از دریای اندیشه‌های گوهربار امام و رهبری» در تونس

 

کتاب «قطره‌هایی از دریای اندیشه‌های گوهربار امام و رهبری» با عنوان عربی(شذرات من لآلی القائد و الولی) در تونس منتشر شد.

 

این کتاب نوشته محمد الرصافی المقداد است که در 368 صفحه از سوی انتشارات «الشرکه التونسیه للنشر وتنمیه فنون الرسم» در تیراژ هزار نسخه در آستانه روز جهانی قدس منتشر شد.

 

نویسنده در کتاب خود که مزین به تصاویری زیبا از امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری است، با استفاده از 183منبع پس از مقدمه در 10 صفحه به موضوعات ذیل از نگاه امام و رهبری پرداخته است:

 

تعریف رهبر و ولی، انقلاب اسلامی در ایران، امام خمینی(ره) عالمی عارف و زاهدی متقی، مؤمنانی که به خدایشان ایمان آوردند، رهبر انقلاب اسلامی، اسلام و روش زندگی و رابطه دین و سیاست، فلسطین در نگاه امام خمینی(ره)، رهنمودهای امام خمینی(ره) و پیام‌های ایشان به جهان اسلام، صدور انقلاب اسلامی به جهان اسلام، وحدت اسلامی اولویت امام خمینی(ره)، فرهنگ واژه‌ها و احیای شعائر اسلامی، مستضعف و مستکبر، توطئه جدایی دین از سیاست، معنای امامت، ، جهانی بودن اسلام، قرآن کتاب هدایت و معرفت و ولایت، ولایت فقیه، ولایت فقیه در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، رهبر یا ولی فقیه در قانون اساسی ایران، شورا اصلی در نظام اسلامی ایران، نه شرقی نه غربی، ولی امر مسلمین کیست؟، مبارزه مسلحانه، بازگشت امام خمینی(ره)، کلمه الله هی العلیا، استکبار و تلاش برای ایجاد وحشت در میان نمازگزاران، ترورهای نافرجام، انفجار حزب جمهوری اسلامی، شایستگی‌های رهبری، دیدگاه‌های امام و رهبری در موضوعات مختلف، چکیده توحید، درک صحیح از اسلام، اسلام و انقلاب، علمای دین، نماز، حکومت اسلامی، تهاجم فرهنگی، اصولگرایی، تکفیر در کشورهای اسلامی، جهانی شدن، صهیونیسم، روز جهانی قدس، تبلیغ، مکارم اخلاق، زن مسلمان در نگاه امام خمینی(ره)، نامه امام خمینی(ره) به گورباچف و وصیت‌نامه سیاسی الهی امام خمینی (ره)

 

نویسنده با نگاهی کارشناسانه و با در نظر گرفتن پرسش‌های فراوان سیاسی و عقیدتی و معرفت‌ شناختی انسان‌های منطقه مغرب عربی و اسلامی به ویژه جوانان تلاش کرده است با استناد به منابعی مهم به ویژه قرآن کریم و متون و نصوص اسلامی و مورد اعتماد مذاهب اسلامی و نیز با استفاده از دیدگاه‌های امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری، ابهامات آنان را به صورت علمی پاسخ گوید.

 

محمد الرصافی المقداد که کتاب‌های گوناگونی از وی منتشر شده است و این‌که در روزنامه‌های تونسی نیز مقالات تحلیلی مهمی را می‌نویسد، در بخشی از مقدمه کتاب خود نوشته است «دو شخصیت اسلامی در تاریخ معاصر ما ظهور کرده‌اند و با افکار و اندیشه‌هایشان جان تازه‌ای به اسلام داده و اسباب بیداری نسلی را فراهم آوردند و این در حالی بود که ستمگران با ظلم و بیداد خود و رسانه‌ها با تأثیرپذیری از امپراطوری صهیونیستی و ترویج فرهنگ بیگانه سعی در به حاشیه راندن اسلام داشتند.

 

این دو رهبر اسلامی با درک والایی از قرآن کریم و سیره پیامبران الهی و ائمه معصومین (ع) به تبیین و معرفی جامع اسلام ناب محمدی (ص) اهتمام ورزیدند.

 

 

شخصیت اول، امام خمینی (ره) بودند که انقلاب اسلامی را پایه‌گذاری کردند و حکومت اسلامی را به وجود آوردند تا براساس ولایت فقیه نظامی عادلانه شکل گیرد.

 

شخصیت دوم امام خامنه‌ای هستند که در همان مسیر امام خمینی (ره) حرکت کرده و پرچمدار تحولی نوین و رهبر مبارزه با استکبار و صهیونیسم و تکفیر است.»

 

به همت بنیاد اندیشه اسلامی؛

ویژه‌نامه «اصول فکری امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری» منتشر می‌شود
بنیاد اندیشه اسلامی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، شماره‌های آینده نشریات «الوحده»، «اکو آو اسلام» و «لومساژ» خود را به انتشار ویژه‌نامه «اصول فکری امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری» اخنصاص داده است.
احمد نثاری، مدیرعامل بنیاد اندیشه اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، با اعلام این خبر، گفت: مقام معظم رهبری در سخنان خود در بیست‌وششمین سالگرد ارتحال امام (ره) محورهایی را تحت عنوان تبیین شخصیت و جایگاه امام (ره) مشخص کردند و نسبت به نحله‌هایی که در خصوص ابعاد شخصیتی امام (ره) سخنانی غیر واقعی طرح می‌کنند، هشدار دادند.
وی افزود: مقام معظم رهبری همچنین نسبت به اینکه برخی بخواهند دیدگاه امام (ره) را مثلاً به لیبرال‌دمو‌کراسی سوق دهند، احساس خطر کردند و خواستار آن شدند تا دستگاه‌های فرهنگی دیدگاه‌های حقیقی امام (ره) را تبیین و مطرح کنند.
نثاری، گفت: بنابراین در این چارچوب تلاش کرده‌ایم با انتشار این ویژه‌نامه دیدگاه‌های نظری و فکری امام (ره) راجع به انقلاب، حکومت و نظام و جمهوری اسلامی را تبیین کنیم. انتشار این ویژه‌نامه می‌تواند موجب آشنایی بیشتر مخاطبان خارجی با آرمان‌های انقلاب، شود.
وی اظهار کرد: این ویژه‌نامه در قالب گفت‌وگو، یادداشت و مقاله در نشریات «الوحده» (عربی)، «اکو آو اسلام» (انگلیسی) و «لومساژ» (فرانسه) منتشر خواهد شد و ترجمه مطالب به زبان اردو نیز در حال انجام است.
مدیر عامل بنیاد اندیشه اسلامی ادامه داد: سرفصل‌ها و محورهای نه‌گانه این ویژه‌نامه عبارتند از: ماهیت و چارچوب نظری انقلاب اسلامی، منظومه فکری امام خمینی (ره)، دیدگاه حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری درباره نظام لیبرال دموکراسی و آینده آن، مهم‌ترین چالش‌های اصلی حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری در داخل و خارج از کشور، ارزیابی تأثیر انقلاب اسلامی بر نهضت‌های مقاومت، نقش و جایگاه حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری در مدیریت بحران‌ها، زمینه‌های رشد و تکامل امت واحده، اصول فکری حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری در مسیر تکاملی انقلاب اسلامی و همچنین خاورمیانه جدید و جایگاه ایران.
نثاری، در پایان سخنان خود با اشاره به اینکه این بنیاد برای تهیه مطالب نشریات بین‌المللی خود از نویسندگان و اندیشمندان کشورهای هدف بهره می‌برد، گفت: بیش از 60 درصد از نویسندگان ما از اندیشمندان خارج از کشور انتخاب می‌شوند که تجربه موفقی است و به همین دلیل مجلات ما می‌توانند در جامعه هدف به زبان آن جامعه تعیین مسأله کنند و حرف بزنند و تأثیر بگذارند. در کنار آنها تعدادی از اندیشمندان داخلی هم که دارای نگاه بین‌المللی هستند، مقالات نشریات بنیاد اندیشه اسلامی را تهیه می‌‌کنند.

 

برپایی نمایشگاه آثار هنری قرآنی در قزاقستان

 

نمایشگاه آثار هنری قرآنی، روز گذشته، 13 تیرماه با حضور هنرمندان اعزامی از کشورمان در محل کتابخانه آکادمی علوم جمهوری قزاقستان افتتاح شد.

 

در آیین افتتاحیه این نمایشگاه که رییس کتابخانه ملی آکامی علوم، سفیر و رایزن فرهنگی ایران و جمعی از اساتید و دانشجویان حضور داشتند، نسبت به تقویت همکاری‌های ایران و قزاقستان در برنامه‌های فرهنگی و روابط و اجرای برنامه‌های مشترک فی مابین کتابخانه ملی آکامی علوم و رایزنی فرهنگی ایران در قزاقستان تأکید شد.

 

در ادامه، فیلم «رنگ خدا» به زبان روسی در سالن اجتماعات کتابخانه ملی آکادمی علوم قزاقستان به نمایش گذاشته شد.

 

در حاشیه این مراسم، بازدید از نمایشگاه و معرفی آثار قرآنی از سوی جوانکار، هنرمند نقاش و تذهیب‌کار قرآن کریم و رشتیان، هنرمند میناکار صورت گرفت.

 

بنابر اعلام این خبر، نمایشگاه آثار هنری قرآنی تا روز چهارشنبه، 17 تیرماه با حضور هنرمندان اعزامی از جمهوری اسلامی ایران همراه با برگزاری کارگاه‌های آموزشی در شهر آستانای قزاقستان، دایر خواهد بود.

 

اجرای برنامه‌های قرآنی گروه تواشیح «سیرت‌النبی(ص)» در اوگاندا

 

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان، نوای جان بخش قرآن و آوای دلنشین گروه تواشیح «سیرت‌النبی (ص)» در مساجد و رسانه های اوگاندا طنین انداز شد.

 

بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده از سوی رایزنی فرهنگی کشورمان در اوگاندا، قاری اعزامی و گروه تواشیح «سیرت النبی(ص)» از ایران در مساجد مختلف شیعه و سنی و رسانه‌های اوگاندا، پیام دوستی و برادری را به جهانیان مخابره کردند.

 

این گروه قرآنی طی 5 روز اول حضورشان در اوگاندا با اجرای 12 برنامه معنوی، مهمان دل‌های مسلمانان اوگاندایی شدند.

 

همچنین، به ویژه در مساجد اهل سنت که گاه با سخنرانی کوتاه رایزن فرهنگی کشورمان همراه بود، استقبال نمازگزاران و ابراز احساسات آنان مشهود بود و خواستار حضور مجدد این گروه قرآنی در مساجدشان بودند.

از دیگر برنامه‌های رایزنی فرهنگی ایران و مشارکت شبکه تلویزیونی یو بی سی(UBC)، برگزاری مسابقات قرآن کریم و اجرای برنامه‌های قرآنی در مسجد لبنانی‌ها، مسجد خوجه‌های اثنی عشری، شورای عالی مسلمانان اوگاندا، مسجد کیبولی، مسجد واندگیا، رزیدانس سفیر ایران، مؤسسه بلال، کالج المصطفی بود.

 

قاری و گروه تواشیح «سیرت النبی(ص)» توسط سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در چارچوب برگزاری برنامه های قرآنی در خارج از کشور به اوگاندا اعزام شدند.

 

راه‌اندازی پایگاه اینترنتی «آموزش مجازی زبان فارسی» در سوئد

 

پس از ماه‌ها تلاش مستمر رایزنی فرهنگی ایران در استکهلم، پایگاه اینترنتی «آموزش مجازی زبان فارسی» ویژه اساتید، دانشجویان و علاقه‌مندان زبان فارسی در سوئد راه‌اندازی شد.

 

برای راه‌اندازی این پایگاه اینترنتی، اساتید زبان فارسی مرکز مطالعات خاورمیانه دانشگاه لوند همکاری‌های لازم را انجام دادند؛ لذا مقرر شده است تا از این پس علاقه‌مندان به آموزش زبان فارسی در سوئد، از این طریق به یادگیری بپردازند.

 

همچنین در صورت لزوم می‌توانند در کلاس‌های حضوری تمرینی و حل مشکل که در رایزنی فرهنگی ایران در استکهلم و دانشگاه لوند تشکیل می‌شود، حضور یابند.

 

بنابر اعلام این خبر، علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر و فراگیری زبان فارسی به صورت مجازی می‌توانند به نشانی www.persianlang.com مراجعه کنند.

 

/503/993/گ

ارسال نظرات