۱۴ تير ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۲
کد خبر: ۲۷۲۳۴۵
آیت الله سیدان:

با پناهندگی به پروردگار زمینه نابودی خوف های دنیوی را فراهم کنیم

خبرگزاری رسا ـ آیت الله سیدان با بیان این که انسان در گرفتاری ها باید پناهندگی خاصی به خداوند متعال داشته باشد، گفت: خداوند ما را از هر جهتی کفایت می کند زیرا وکیلی است که در علم او جهل راه ندارد و لطفش از تصور ما بیرون است، رحمتش از تصور و تفکر ما بالاتر بوده و در غم و اندوه پناهی جز او نداریم.
بررسي روش صحيح تفسير قرآن توسط آيت الله سيدان در مشهد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سیدان، استاد سطح عالی حوزه علمیه، عصر امروز در ادامه سلسله جلسات روش ساختاری تفسیر قرآن کریم که در منزل وی برگزار شد، با بیان این که تفاسیر قرآنی مخصوص حوزویان نیست، اظهار کرد: کسانی که در سیر مسائل توجیهی حوزوی نیستند، لازم است تا اگر توجیه هایی را در جلسات تفسیری استفاده می شود، برداشته و در سایر منابع به آنها استناد کنند.


این استاد سطح عالی حوزه علمیه با بیان این که گاهی بیان می شود که آیات قرآنی اعتنایی به حدیث ندارند، تصریح کرد: در حقیقت کسی که به حدیث اعتنایی ندارد، روش تفسیر او مخدوش بوده و باید از تفاسیر به رای و ذوقی و عرفانی دوری کند. در حقیقت، این امر به این معنی نیست که قرآن به غیر خود نیاز ندارد بلکه حتی به بیان مدید نیز اشاره شده است که قرآن، حدیث و عترت با هم تلازمی مبرهن دارند.


وی با بیان این که برخی از آیات قرآنی دارای اشارات، لطایف و ظرایفی است که باید با دقت و تمرکز خاصی به آنها پرداخت، گفت: آیه های شریفه قرآن به برخی از این احادیث اشاره های خاصی را کرده اند و لازم است تا این نکات و ظرایف طبق اصول دینی و معرفتی از متن این آیات بیرون کشیده شده و مورد استفاده قرار گیرند.


با پناهندگی به پروردگار ،باید زمینه خوف از غیر او را از بین برد

آیت الله سیدان با اشاره به سخن حضرت امام صادق(ع) در بحار الانوار خاطر نشان کرد: در بحار الانوار، از حضرت امام صادق(ع) آمده است که تعجب می کنم کسی که ناراحتی و غم و اندوهی را پیدا کرده است، در رابطه با چهار گونه از گرفتاری ها و هرگز به این به چهار چیز توجه نمی کند. اگر یک حالت خوفی برای او رخ داده است چرا این قدر او به خودش توجهی ندارد و چرا تا به این اندازه زمینه های خوف و ترس را دارد.


وی با اشاره به آیه«الَّذینَ قالَ لَهُمُ النَّاسُ إِنَّ النَّاسَ قَدْ جَمَعُوا لَکُمْ فَاخْشَوْهُمْ فَزادَهُمْ إیماناً وَ قالُوا حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَکیلُ»، یاد آور شد: گاهی اوقات گرفتاری و اندوهی برای انسان رخ می دهد در این صورت خداوند در آیه 173 سوره آل عمران اشاره می کند که « حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَکیلُ »، یعنی خداوند از جهت توکل کردن و تکیه کردن برای او کفایت می کند، همچنین در ادامه این آیه آمده است که من شنیدم خداوند متعال فرمود که همه اینها را در فضل خود قرار داده است تا بدی به آنها نسبت نکند و دچار بدی و زشتی نشوند.

 

این استاد سطح عالی حوزه علمیه با بیان این که انسان در گرفتاری ها باید پناهندگی خاصی به خداوند داشته باشد، افزود: همچنین در طی آیه ای آمده است که در گذشته به تعدادی از اهل ایمان گزارش داده شد که دشمنان با هم اتحاد کردند و ایمانشان بیش تر شده است، پس شما باید بترسید، در این حال آن ها گفتند «حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَکیل»، یعنی انسان در گرفتاری ها باید پناهندگی خاصی به خداوند متعال داشته باشد .

 
خداوند وکیلی است که در علم او جهلی راه ندارد

آیت الله سیدان ادامه داد: خداوند ما را از هر جهتی کفایت می کند زیرا که وکیلی است که علم او جهل ندارد و لطفش از تصور ما بیرون و رحمتش از تصور و تفکر ما بالاتر است.

 

وی با بیان این که تنها پوشاننده غم و اندوه خداوند است، تاکید کرد: در طی آیات قرآن آمده است که خداوند متعال بیان می کند که من تعجب می کنم از کسی که مزدی به سراغ او بیاید اما بابت ناراحتی و غم دل او بگیرد، در این صورت در سوره انبیا ذکر شده است که پوشاننده غم و گرفتاری ها خداوند بوده و در این حال انسان باید بگوید: « لَّا إِلَهَ إِلَّا أَنتَ سُبْحَانَک إِنِّی کنتُ مِنَ الظَّالِمِینَ و نجیناه من الغم فاستجبناله و نجّیناهُ من الغمّ و کذلک ننجىِ المؤمنین»


این استاد سطح عالی حوزه علمیه ادامه داد: کسی که نسبت به حالت غم و غصه و اندوه، این را بگوید خداوند آن غم و ناراحتی و غصه را از دل او بیرون می برد. در گرفتاری ها نیز پیامبر الهی این جمله را می گفتند زیرا که این آیه شریفه قرآنی در بر طرف کردن غم و اندوه از سوی خداوند متعال نقش وسیعی را بر عهده دارد.


زمینه های سعادت دنیایی در پی یاد خدا مقدر می شود/ لطایف آیات با تدبر در روایات و احادیث نیاز به درک  دارند

آیت الله سیدان با بیان این که اگر حالت غم و غصه به سراغ انسان آمد، باید از ذکر شریف «و اُفوِّضُ أمری إلَی الله إنّ الله بصیرٌ بالعباد » استفاده کند، گفت: زیرا که در این سوره و آیه مبارکه آمده است که پس از بیان مسائلی در ارتباط با برخوردی که با مشرکین و بدکاران صورت گرفت، خوبان گفتند که خواهید فهمید که من چه حرکتی داشتم و این جمله شریفه چنین نقش خاصی را داشته است و در حقیقت اشاره ملموسی، به این مساله دارد. همچنین اشاره می شود که تعجب می کنند کسی که دنیا و زینت دنیا را می خواهد و تمایل دارد که موفق باشد، اما به یاد خدا نیست؟


وی با اشاره به آیه « لَکِنَّا هُوَ اللَّهُ رَبِّی وَلَا أُشْرِکُ بِرَبِّی أَحَدًا »، خاطر نشان کرد: بر طبق عقیده برخی ها ذکر این آیه منجر به زیادی رزق و روزی بشر خواهد شد.  همچنین برخی از آیات شریفه قرآن لطایفی دارند که اگر در بررسی بشر چیزی از آن ظرایف، به نظر او رسید که با اصول منافات نداشت، باید از این لطایف بهره برده شود.


این استاد سطح عالی حوزه علمیه افزود: یکی از کسانی که حالت فوق العاده ای در توجه و تاکید بر قرآن و حدیث داشت، این را می گفت که آشامیدنی ابرار از ظرفی در بهشت می آید که مزاجش کافور است؛ آن وقت این کافور چشمه ای است که عباد خدا از آن می آشامند؛ یعنی رتبه عباد الله رتبه برتری نسبت به ابرار است، یعنی ابرار قدرت خوردن مستقیم را ندارند در حالی که عباد الله از خود چشمه کافور استفاده می کنند و باید با دقت بیش تری در آیات و روایات قرآنی این ظرایف را جستجو کرد./864/پ201/ج

ارسال نظرات