۱۹ تير ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۶
کد خبر: ۲۷۳۶۸۵
حجت الاسلام رفیعی:

مرگ از الطاف پنهانی پروردگار است

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه با اشاره به حدیثی قدسی، فراموشی و مرگ را از الطاف خداوند دانست و گفت: در روایت آمده است که اگر این الطاف پروردگار نبود انسان‌ها هلاک می‌شدند.
حجت الاسلام ناصر رفيعي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام ناصر رفیعی، استاد حوزه علمیه قم، عصر امروز در محل شبستان بزرگ امام خمینی(ره) حرم مطهر حضرت معصومه(س) قبل از مراسم آئین جمع خوانی قرآن کریم در تفسیر سوره حدید با بیان این که 20 صفت و اسماء الهی در ابتدای سوره حدید آمده است، اظهار کرد: در روایتی آمده است که اگر کسی 99 اسم خداوند را بداند  وارد بهشت می شود.
 
عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه افزود: علامه طباطبائی در تفسیر المیزان آورده است که اسماء الهی در قرآن 120 عدد است و آنچه که در روایت 99 تا مطرح شده اسماء اعظم الهی است.
 
وی با اشاره به این که در سور ه آل عمران آیه 26 می فرماید« قُلِ اللَّهُمَّ مَالِکَ الْمُلْکِ تُؤْتِی الْمُلْکَ مَن تَشَاء وَتَنزِعُ الْمُلْکَ مِمَّن تَشَاء وَتُعِزُّ مَن تَشَاء وَتُذِلُّ مَن تَشَاء بِیَدِکَ الْخَیْرُ إِنَّکَ عَلَىَ کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ»، عنوان کرد: در این آیه اسامی الهی چنین بیان شده است که « بگو بار خدایا تویى که فرمان فرمایى هر آن کس را که خواهى فرمانروایى بخشى و از هر که خواهى فرمانروایى را باز ستانى و هر که را خواهى عزت بخشى و هر که را خواهى خوار گردانى همه خوبی ها به دست توست و تو بر هر چیز توانایى».
 
عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه ادامه داد: در برخی از روایات شش آیه آخر سوره حشر و در برخی دیگر کلمه ربنا را اسماء اعظم الهی نامبرده اند.
 
حجت الاسلام رفیعی با اشاره به این که علامه طباطبائی در رابطه با یادگیری اسماء اعظم الهی به باور قلبی فرد نسبت به این اسامی برای اسم اعظم قائل بود، گفت: برای شناخت خدا چند راه وجود دارد که یکی از آن راهها خود خدا است؛ راه دیگر شناخت خدا خود انسان است چنانچه که آثار خدا و اهل بیت(ع) نیز از دیگر راه های شناخت خداوند متعال هستند.
 
استاد حوزه علمیه قم با اشاره به این که راه دیگر شناخت خدا اسامی و اسماء خدا است، اظهار کرد:20 اسم از اسماء و صفات الهی در ابتدای سوره حدید آمده است.
 
وی ادامه داد: خداوند متعال در  حدیث قدسی می فرماید چهار لطف به بندگان کردم که اگر نبود هلاک می شدند اول آن که بندگان را بر دانه مسلط کردم که اگر این چنین نبود تمام پادشاهان دانه و ذخایر غذایی مردم را ذخیره و احتکار می کردند؛ دومین لطف آن است که بوی تعفن به بدن انسان پس از مرگ دادم، اگر نبود هیچ کس مرده ای را دفن نمی کرد.
 
عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه با اشاره به سومین لطف الهی که فراموشی است، افزود: خداوند می فرماید فراموشی را روی حکمت به بندگانم دادم اگر این نبود مردم از بین می رفتند؛ مرگ چهارمین لطف الهی است.
 
حجت الاسلام رفیعی در بیان حقیقت بندگی به روایتی از امام صادق(ع) اشاره کرد و گفت: شخصی محضر حضرت آمد و پرسید حقیقت بندگی چیست فرمود این که بنده خداوند را مالک بداند./921/پ202/ف
ارسال نظرات