۲۳ تير ۱۳۹۴ - ۰۵:۰۹
کد خبر: ۲۷۴۵۶۵
آیت الله سبحانی مطرح کرد؛

مبانی توحید صفات و ویژگی های آن

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله سبحانی گفت: صفات خداوند عین ذات خداوند است؛ مانند انسان نیست که ما ذاتی و علمی داریم و علم ما عرضی است؛ علم خداوند ذاتی می باشد در حقیقت ذات او علم و قدرت است.
 برنامه ماه مبارک رمضان آيت الله سبحاني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید، در برنامه چشمه معرفت از سلسله سخنرانی‌های شب‌های ماه مبارک رمضان که از شبکه دوم سیما پخش شد با اشاره به مسأله تکفیر در جهان که این دسته از انسان ها برخی را مؤمن و برخی را کافر تلقی می کنند، اظهار داشت: در آیه قرآن به این موضوع اشاره شده است که تمام انبیاء برای یک مطلب مبعوث شده اند و آن مسأله توحید است.


وی به مراحل توحید در کتاب های علمی و عقیدتی اشاره کرد و افزود: یکی از مراحل توحید، توحید ذات است که خداوند یکی است و مانند او نیست که در آیه قرآن به آن اشاره شده است «وَ لَمْ یَکُنْ لَهُ کُفُواً أَحَدٌ».



استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم، با اشاره به توحید صفات و ویژگی های آن خاطرنشان کرد: صفات خداوند عین ذات خداوند است؛ مانند انسان نیست که ما ذاتی و علمی داریم و علم ما عرضی است؛ علم خداوند ذاتی می باشد در حقیقت ذات او علم و قدرت است.

 

وی به توحید در خالقیت و تعریف آن اشاره کرد و گفت: جهان آفرینش یک خالق دارد و آفریدن منحصر به خدا است و غیر از او آفریدگاری نیست و در مراحل توحید در حقیقت بین هیچ کس اختلاف نیست.

 

حضرت آیت الله سبحانی، به توحید در رابطه با تدبیر و اختلافات آن تأکید کرد و عنوان داشت: موحدین عالم بر این اعتقاد هستند که خداوند عالم به اصطلاح کارگردان است و در قرآن کریم به این موضوع اشاره شده است که« یدبر الامر» همان خدای که آفریده مدبر است و تدبیر جهان هم با او است.

 

وی با اشاره به معنای مدبر واقعی که فقط خداوند است به آیه شریفه« وَاتَّخَذُوا مِنْ دُونِ اللَّهِ آلِهَةً لَعَلَّهُمْ یُنصَرُونَ» استناد کرد و گفت: مشرکان بر این باور هستند که خالق خدا است و مدبر اشخاص دیگر هستند و موحد کسی است که در همه مراحل یکتا پرست باشد.

 

حضرت آیت الله سبحانی گفت: مشرکان دوران پیامبر اکرم(ص) مدبران بودند؛ کسانی که معتقد هستند که مدبر متعبد است در عبادت مشرک هستند ومرحله مهم؛ مرحله عبادت است و مدبران خود که همان بت ها بودند را می دانستند و وقایع را به بت ها نسبت می دادند.


استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم، در ادامه با بیان این که توحید در عبادت فرع توحید در تدبیر است خاطرنشان کرد: وهابی ها افکار غلطی دارند که می گویند عرب ها از نظر تدبیر موحد بوده اند و این حرف نادرستی است که اگر از نظر تدبیر موحد بوده در عبادت نباید مشرک می شدند بنابراین کسانی که شرکت در عبادت دارند شرک در تدبیر هم شامل آن ها می شود./978/پ202/ش

ارسال نظرات