۲۵ تير ۱۳۹۴ - ۱۹:۲۹
کد خبر: ۲۷۵۳۱۳
نماینده ولی فقیه در نجف‌آباد:

عدم معرفت به صفات الهی از علل اصلی ناامیدی و شکست در زندگی است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام حسناتی گفت: اگر در برابر مشکلات و سختی هایی که در زندگی وجود دارد، معرفت و توجه به صفات الهی داشته باشیم، این مشکلات را از دریچه حکمت الهی می نگریم و اگر معرفت وجود نداشته باشد، حتی با رفاه کامل نیز، زندگی شادی نخواهیم داشت.
حجت الاسلام حسناتي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در نجف‌آباد، حجت الاسلام مصطفی حسناتی، نماینده ولی فقیه و امام جمعه نجف‌آباد در سلسله جلسات قرآنی 30 روز، 30 جرعه که عصر امروز در کتابخانه قرآنی اشراق برگزار شد، در ادامه بحث پیرامون صفت ذاتی علم خداوند، گفت: انسان همه چیز را با فهم پایین خودش مقایسه می کند از جمله صفات خداوند را به همین خاطر است که تصور صفات خداوند برای انسان سخت است.

 

وی در ادامه بیان داشت: خالق بودن خداوند به این معنا نیست که انسان را خلق کرد و به سراغ مورد دیگری رفت، و این تفکر اشتباهی است، ‌بلکه خداوند هر لحظه در حال خلقت است و ما لحظه به لحظه در حال شدن هستیم از قوه به فعلیت تا لحظه ای که از دنیا برویم و اگر این ربوبیت را بفهمیم به درجه عبد و بندگی خواهیم رسید.

 

تقوا بالاترین معیار ارزش گذاری انسان است

حجت الاسلام حسناتی در ادامه بحث علم خداوند، درباره آثار علم خداوند که در آیات قرآن به آن اشاره شده است، افزود: آسان شدن احکام خدا و تغییر دادن قانون در حد توان انسان،‌احسان به بندگان از جمله احسان خدا به حضرت یوسف و نجات از زندان، امدادهای الهی در مواقع جنگ از جمله در صلح حدیبیه و آرامشی که بر اثر این امداد به مسلمانان رسید، به خاطر علم و حکمت خداوند بوده است.

 

وی درباره دیگر آثار علم خداوند تصریح کرد: ارزش‌گذاری و طبقه بندی انسان ها «شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِندَ اللَّهِ أَتْقَاکُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِیمٌ خَبِیرٌ» و تنها ارزش از نظر خداوند تقوا است که منبع این ارزش گذاری تنها علم و خبرویت الهی است و ارزش گذاری بر اساس تقوا تنها معیار ارزش گذاری در جهان است که اگر همه دانشمندان عالم جمع شوند، نمی توانند چنین معیار ارزش گذاری برای انسان انتخاب کنند.

 

ریشه رسیدن به مقام رضا، معرفت نسبت به اسماء و صفات الهی است

نماینده ولی فقیه در نجف‌آباد تصریح کرد: اگر انسان به این باور برسد که تمام دستورات و احکام الهی از روی علم و حکمت خداوند است، و با این اعتقاد به خداوند نگاه کند، دیگر در مواقع سختی و مشکلات بی صبری و ناشکری نمی کند و در تمام حالات راضی به رضای الهی است و به مقام تسلیم رضای الهی می رسند.

 

وی از جمله علل بروز مشکلات و برهم خوردن زندگی سالم را دور شدن از صفات الهی بیان کرد و افزود: اگر در زندگی دنیا به جای دخالت دادن هوا و هوس و ملاک های غیرخدایی، ملاک های الهی را در نظر بگیریم به خصوص در بحث انتخاب همسر و تشکیل زندگی دو اصل اخلاق و ایمان را مدنظر قرار دهیم، و علم الهی را در سراسر زندگی باور داشته باشیم، زندگی دنیا نیز برایمان بهشت خواهد شد.

 

شکستن و تغییر حدود الهی عامل اصلی بروز فساد در جامعه است

حجت الاسلام حسناتی از دیگر آثار علم خداوند را، تشریع ارث، وعده های الهی، اعطای فرزند، پاداش ها و امتحانات الهی،‌ میدان های نبرد و جنگ، عقود و ایقاعات و وعده های الهی که هر کجا فساد به وجود آمد برای این است که حدود الهی را شکستیم و خداوند کسانی را که قانون الهی را تغییر دادند، مفسد، ظالم و فاسد می داند و تنها نظام احسن، نظام الهی این عالم است.

 

وی در ادامه افزود: آثار علم خداوند خیلی گسترده است و حدود 77مورد در آیات قرآن بررسی شده است و خیلی مؤثر است که بدانیم قرآن خدا از روی علم خداست و کل حوادث پشتوانه‌اش علم و حکمت است نه بدون حساب و کتاب، تمام عالم از روی علم، تدبیر و حکمت است و اگر کل امور را بررسی کنیم آن وقت است که می فهمیم نظام عالم تمام برخواسته از تدبیر و علم و حکمت است و سر سوزنی بی نظمی در عالم نمی بینید چون پشتوانه اش خالقی است که عالم است.

 

امام جمعه نجف‌آباد در ادامه بحث درباره فواید دانستن علم خداوند برای انسان  گفت: اعتقاد به علم خدا و توجه به عالم بودن خدا چه آثاری دارد در حدود 34 اثر از آیات قرآن استفاده شده است که ای مردم متوجه باشید که خدا می داند این که ما توجه به این نکته کنیم که خدا عالم است و زیر و بم امور را می داند در دلت یک نیت آمد.

 

وی با بیان آیه 26 سوره محمد آنجا که خداوند می فرماید «وَاللَّهُ یَعْلَمُ إِسْرَارَهُمْ» تصریح کرد: یکی از آثار توجه به علم خداوند، این است که مانع می شود که مخفیانه با دشمنان خدا رابطه داشته باشیم و زمانی که یک مومن متوجه شود که خداوند عالم به تمام اسرار و خفیات است، دیگر مخفیانه با دشمن خدا قرار داد نمی بندد.

 

حجت الاسلام حسناتی در ادامه بیان داشت: اجتناب از بخل در سایه توجه به علم الهی«وَلاَ یَحْسَبَنَّ الَّذِینَ یَبْخَلُونَ بِمَا آتَاهُمُ اللّهُ مِن فَضْلِهِ»، اجتناب از بدگویی دیگران: «لاَّ یُحِبُّ اللّهُ الْجَهْرَ بِالسُّوَءِ مِنَ الْقَوْلِ إِلاَّ مَن ظُلِم» اجتناب از تهمت بی دینی به افراد «وَلاَ تَقُولُواْ لِمَنْ أَلْقَى إِلَیْکُمُ السَّلاَمَ لَسْتَ مُؤْمِنًا»، اجتناب از تغییر وصیت، «فَمَن بَدَّلَهُ بَعْدَمَا سَمِعَهُ»، اجتناب از خیانت‌«یَعْلَمُ خَائِنَةَ الْأَعْیُنِ وَمَا تُخْفِی الصُّدُورُ» از جمله فواید معرفت نسبت به علم خداوند است.  

 

وی درباره فواید دیگر معرفت نسبت به علم الهی تصریح کرد: عدم خودستایی، محاسبه نفس در هر لحظه، احسان و صدقه دادن، بیرون آمدن از بدمستی های دنیا که بر اثر کبر و غرور به وجود می آید، اجتناب از ظلم، اجتناب از گناه و هواپرستی، استعاذه، استغفار و توبه و مطیع محض خدا شدن از جمله فوایدی است که معرفت نسبت به علم خداوند در انسان به وجود می آورد.

 

نماینده ولی فقیه در نجف‌آباد یکی دیگر از فواید معرفت نسبت به علم خداوند را، داشتن امید در زندگی بیان کرد و افزود: یکی از مصیبت هایی که که در جامعه است، ناامیدی است چون خدا را کنار گذاشتی که اگر معتقد به این باشیم که خدا می داند و پشت این سختی گنجی است که باید به دست آوری، چرا ناامید می شوید و یک حکمتی است که خدا به شما سخت گرفته است وگرنه نسبت به بندگانش مهربان و عطوف است.

 

وی در ادامه بیان داشت: شاید از نگاه برخی ظاهر زندگی سخت و مشکل باشد ولی درونش امید و شادابی است و به عکس در زندگی هایی که هیچ کاستی و کمبودی از لحاظ مادی نیست، ناامیدی و غم و اندوه بسیار در آنها وجود دارد چون توجه به خدا نیست./1306/پ202/ح

ارسال نظرات