۰۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۷
کد خبر: ۲۷۷۶۴۹
به قلم آیت‌الله امینی؛

کتاب زیارت از نگاهی دیگر منتشر شد

خبرگزاری رسا ـ کتاب زیارت از نگاهی دیگر به قلم آیت‌الله ابراهیم امینی از سوی حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت منتشر شد.
زيارت از نگاهي ديگر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، کتاب زیارت از نگاهی دیگر به قلم آیت‌الله ابراهیمی امینی و تدوین پژوهشکده حج و زیارت حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت، بخشی از آداب، شرایط و ظرافت‌های حج و زیارت معصومین علیهم‌السلام را بررسی کرده است.

 

حج و زیارت، نشانه‌ای از رجعت به سوی خداست. حج و زیارت در یک نگرش کلی، سیر وجودی انسان به سوی خدا و نمایش رمزگونه تجسم عینی فلسفه خلقت بنی آدم است.

 

 

حج و زیارت اولیا، عبادتی است که تمام عبادت‌ها را در برمی‌گیرد. در حج و زیارت، نماز، استغفار و توبه معنا پیدا می‌کند. فلسفه اشک، در زیارت نمودار می‌شود.

 

 

راز و نیاز با خدا و نجوا و همنشینی با او در کنار خانه‌اش و در خانه‌هایی که خداوند اجازه داده است تا نام او یاد شود، به اوج می‌رسد و زائر چون ستاره‌ای درخشان در آسمان تاریکی‌ها می‌درخشد و نامش در دفتر مهمانان خدا و رسول خدا صلی الله علیه و آله و خاندان پاک و مطهرش ثبت می‌شود.

 

 

کتاب زیارت از نگاهی دیگر در سه محور اصلی، زیارت در اسلام، حج بیت‌الله الحرام، احکام و آثار آن و زیارت پیامبر صلی الله علیه و آله و امامان معصوم علیهم‌السلام تدوین شده است.

 

 

در مقدمه این اثر به قلم حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی قاضی عسکر نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت می‌خوانیم: زیارت در فرهنگ تشیع جایگاهی رفیع و والا دارد. زائر در زیارت از یکسو به خدا نزدیک می‌شود ... متقرّبا إلی الله ... و از سویی با پیشوایان و الگوهای الهی آشنا می‌گردد: عارفا بحقّه ... معتقدا لفرض طاعته.

 

 

و از سوی دیگر با الهام‌گیری از اخلاق و رفتار و منش آنان خود را برای یک تغییر و تحول اساسی آماده می‌سازد تا هنگام بازگشت به گونه‌ای دیگر زندگی کند و اسلام را در تمام مراحل حیات و زندگی خود پیاده و مجسّم سازد.

 

 

سرپرست حجاج ایرانی در بخش دیگری از این مقدمه آورده است: اهمیت زیارت آنگاه بیشتر روشن می‌شود که زائر پس از زیارت با توبه به درگاه پروردگار از گذشته غلط خود فاصله می‌گیرد و با رویکردی جدید به زندگی و به دور از آلودگی به وطن باز می‌گردد تا شرایط جدیدی را بر زندگی خود و شعاع پیرامونی آن حاکم سازد.

 

 

آیت‌الله امینی در بخشی از این کتاب به تبیین منافع حج در شش عنوان پایگاه توحید و مبارزه با شرک، خودسازی، منافع سیاسی، منافع اقتصادی، منافع فرهنگی و تعظیم شعائر الله پرداخته است.

 

 

نویسنده اثر در باب منفعت دوم یعنی خودسازی آورده است: حاجی در این سفر روحانی و معنوی، با توجه کامل به خدا و تزکیه و تهذیب نفس، از ارتکاب همه گناهان و اخلاق زشت دست می‌شوید و در راه پرورش اخلاق نیک در حصول تقوا و دگرگونی نفس خویش قدم برمی‌دارد.

 

 

کتاب زیارت از نگاهی دیگر به قلم آیت‌الله ابراهیم امینی در قطع پالتویی، 84 صفحه، شمارگان 1000 نسخه و به قیمت 1200 تومان از سوی مؤسسه فرهنگی هنری مشعر وابسته به حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت منتشر شده است./920/ق601/ب4

ارسال نظرات