۱۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۹
کد خبر: ۲۷۹۵۰۶

کتاب «دین در دام درام» نقدهای تلویزیونی و سینمایی نعمت الله سعیدی منتشر شد

خبرگزاری رسا ـ مجموعه نقدهای تلویزیونی و سینمایی نعمت الله سعیدی در کتاب «دین در دام درام» از سوی دفتر نشر معارف منتشر ‌شد.
کتاب دين در دام درام
 
به گزارش خبرگزاری رسا، کتاب «دین در دام درام» به همت امید باقری و محمد محمودی گردآوری و در این سه فصل تدوین شده است: «تلویزیون و مسأله دینداری»، «سینما و مسأله جشنواره زدگی» و «ماهواره و تئاتر و نقدی بر عملکرد نهادهای فرهنگی کشور».
 
یادداشتهای نویسنده به صورت موضوعی در یک از فصلها آمده است. در فصل اول، یادداشت هایی درباره برنامه های مذهبی تلویزیون، برنامه های مذهبی ماه مبارک رمضان، نقد سیاست های جذب مخاطب صداوسیما، برنامه راز نادر طالب زاده و... آمده است. در بخش دوم، یادداشتهای نویسنده درباره فیلم های دوره های اخیر جشنواره های فیلم فجر، برخی مستندهای جشنواره عمار، فیلمهایی چون «به نام پدر»، «چ»، «زندگی مشترک آقای محمودی و بانو»، «خانه پدری»، «قصه ها»، «عصبانی نیستم» و... می آید و در انتها هم مقالات انتقادی نویسنده درباره ماهواره، تئاتر و عملکرد نهادهای فرهنگی و هنری کشور ارائه می شود.
 
در بخشی از مقدمه نویسنده که با زبان طنز نوشته شده، می خوانیم: «نقد و نقّادی در دنیای امروز فقط محدود به دکان‏های زرگری و طلافروشی و فوق آخر شعر و ادبیات فارسی نیست. در دنیای معاصر از جای خودت جُنب بخوری نقد می‏شوی نخوری نقد می‏شوی! بچّه به دنیا می‏آید مردم می‏گویند قدم نو نقیده مبارک! و پدر کسی مرحوم می‏شود می‏گویند فلانی چشم از انتقاد فروبست و... نقد مثبت به قبرش ببارد و... نقد منفی آخرتان باشد و... ما را هم در غم خود انتقادپذیر بدانید و... به همین مناسبت مجلسی برای جدایی سره از ناسره بر مزار آن مرحوم برگزار خواهد شد و... یعنی خلاصه نقد و تفکر انتقادی دنیا را برداشته...»
 
وی در ادمه می نویسد: «خیلی دوست داشتم در مورد سینمای ایران با رویکرد انتقادی برخورد می‏کردم و می‏کردیم، اما برخی از این فیلم‏ها رسماً نمونه ... است و نمی‏دانم به چه چیز قسم بخوریم که حضرات باور کنند!! این فیلم‏نامه مریض است، کارگردان مریض است، تهیّه‏کننده مریض است و... الی آخر. یارو رسماً مشکل روانی دارد؛ عقده‏های جنسی و اروتیک و اروتیسم دارد؛ سادیسم دارد. مغز این آدم درست کار نمی‏کند، وگرنه این‌همه تبلیغ پوچ‏انگاری در سینمای مثلاً هنری ما، برای چیست؟ این همه عقدة جنسی و تصاویر وقیح و دیالوگ‏های وقیح‏تر برای چیست؟ یک آدم سالم چرا باید علیه فرهنگ و منافع ملّی و نظام حکومت و هست و نیستش فیلم بسازد؟! چه کسی گفته؟؟؟ اجتماعی سینمای ما فقط باید به مشکلات جنسی جوانان بپردازد و عشقولانه بازی‏های مضحک و سخیف؟! چه کسی گفته مخاطب سینمای ایران از فیلم‏نامه‏های؟؟؟ قصه خوشش می‏آید؟ چه کسی گفته ما به به قهرمان‏سازی نیاز نداریم؟! آقا... جومونگ بالای صد قسمت سریال بودا و از اوّل تا آخرش آن مردک آهنگر هر بار جناب جومونگ را دید گفت سرورم... سرورم... و ادای گریه را درآورد! همین سریال مسخره، کلّی مخاطب داشت! نداشت؟!
 
خب، مگر سینمای ایران مخاطب نمی‏خواهد؟ مگر اقتصاد و آتیه نمی‏خواهد؟ مگر این همه نیروی درجة یک، از هنرپیشه گرفته، تا فیلم‌بردار و تدوین‏گر و صدابردار و نورپرداز و... کار و زندگی وبیمه نمی‏خواهند؟! مگر سینماداران ما گناه کرده‏اند که تمام هست و نیستشان را در سالن‏سازی سرمایه‏گذاری کرده‏اند؟! خیلی از این‌ها، با توجه به موقعیت مکانی‏شان، اگر آب هویج می‏فروختند وضعشان بهتر بود. اگر همان دستشویی‏های خود را اجاره می‏دادند کلّی درآمد داشتند. این چه سینمایی‌ست که از نظر صنعتی و اقتصادی دماغ خودش را نمی‏تواند بالا بکشد؟ با این سینما می‏خواهیم به جنگ هالیوود و بالیوود برویم؟ در جنگ‏های فرهنگی دشمن به صغیر و کبیر ما رحم نمی‏کند...»
 
نویسنده در بخش دیگری از این مقدمه یک ویژگی مهم این کتاب را مروری بر تاریخ سینمای ایران در یک دهة اخیر خصوصاً جشنوارة فیلم فجر عنوان می کند.
 
نعمت‌الله سعیدی، نویسنده، پژوهشگر، شاعر و طنزپرداز، متولد 1345 در اسدآباد همدان است که تاکنون نزدیک به صدها مقاله و یادداشت در حوزه‌های ادبی، هنری، طنز دینی، فلسفه، مبانی نظری هنر و معماری اسلامی در روزنامه‌های مختلف منتشر کرده است که در بیست و سومین عصرانه ادبی خبرگزاری فارس (تاریخ 23 دی 1393) از فعالیتهای فرهنگی و هنری وی تجلیل به عمل آمد.
 
چاپ اول «دین در دام درام» در 316 صفحه، قطع رقعی، تیراژ 1000نسخه و قیمت 12000 تومان از سوی دفتر نشر معارف منتشر شد. دفتر نشر معارف پیش از این کتاب «عفریته و افلاطون» مجموعه یادداشت های شعر این نویسنده و پژوهشگر را منتشر کرده است و در زمینه هنر و فرهنگ انقلاب اسلامی تاکنون کتابهای «فرهنگ مهمتر از سیاست» (گزیده نظرات رهبر معظم انقلاب درباره اهمیت فرهنگ»، «زندگی زیباست؛ زندگی و خاطرات شهید سید مرتضی آوینی»، «شهید فرهنگ؛ خاطراتی از شهید آوینی»، «راز رسانه» (ج1و2) گفتارها و گفتگوهای نادر طالب زاده و... را به مخاطبان عرضه کرده است./836/د102/ق

منبع: دفتر نشر معارف

ارسال نظرات