۲۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۴
کد خبر: ۲۸۰۵۰۶

گزارش وال استریت ژورنال درباره چالش‎های سیاست خارجه اوباما

خبرگزاری رسا ـ وال استریت ژورنال نوشت: رییس‌جمهور آمریکا پس از تعطیلات دو هفته‌ای خود با چالش‌های بسیاری برای دفاع از سیاست خارجی‌اش به ویژه درباره توافق هسته‌ای ایران مواجه خواهد شد.
اوباما

 

به گزارش خبرگزاری رسا، پایگاه اینترنتی روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال در مطلبی به قلم کارول لی نوشت: تعطیلات دو هفته ای اوباما تنها وقفه ای کوتاه پیش از یک ماه پرتنش برای رویارویی با مخالفان اصلی دستور کار سیاست خارجی در دور دوم ریاست جمهوری اش محسوب می شود.

 

زمانی که اوباما به واشنگتن بازگردد باید از اولویت های اصلی سیاست هایش یعنی توافق هسته ای، بسته تجارت با دوازده کشور اقیانوس آرام و ابتکار عملش درباره تغییرات آب و هوا دفاع کند.

 

در شرایطی که قانونگذاران خود را برای رای گیری در هفدهم سپتامبر آماده می کنند، اوباما باید خود را برای رویارویی شدید با کنگره درباره توافق هسته ای ایران مهیا کند. سپس قرار است اوباما در بیست و سوم سپتامبر میزبان پاپ فرانسیس باشد. اوباما امیدوار است این دیدار موقعیت وی را در سیاست هایش درباره تغییرات آب و هوا و احیای روابط با کوبا تقویت کند.

 

چند روز بعد هم اوباما میزبان شی جینپینگ، رییس جمهور چین در بحبوحه تنش های جدید میان واشنگتن و پکن خواهد بود. این تنش ها می تواند ابتکار تجارت کاخ سفید با آسیا را به مخاطره بیاندازد.

 

اوباما همچنین در اواخر سپتامبر به نیویورک خواهد رفت تا در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل شرکت کند. در این نشست سیاست های بین المللی اش درباره تغییرات آب و هوا، سیاست آمریکا در قبال کوبا و توافق هسته ای با ایران مرکز توجه خواهد بود.

 

انتظار می رود اوباما در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل با متحدان آمریکا در خاور میانه (غرب آسیا) و در ادامه تلاش هایش برای کاهش نگرانی آنها درباره توافق ایران دیدارهای بسیار مهمی داشته باشد. مقامات کاخ سفید همچنین اعلام کرده اند اوباما تصمیم دارد در ماه های آینده با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل به عنوان یکی از مخالفان سرسخت توافق هسته ای ایران دیدار کند.

 

انتظار می رود پس از بازگشت اوباما به واشنگتن، بحث های کنگره درباره توافق ایران بخش اعظم توجه اوباما را به خود معطوف کند و کاخ سفید در حال آماده سازی برای استفاده رئیس جمهور از حق وتویش برای اجرای توافق هسته ای در صورت رای منفی کنگره به این توافق است.

 

پس از رای گیری درباره توافق هسته ای ایران، کاخ سفید امیدوار است از سفر پاپ فرانسیس به واشینگتن - آن هم در آستانه کنفرانس تغییرات آب و هوا در پاریس به منظور نهایی کردن یک توافق بین المللی در این زمینه- برای تقویت سیاست های اوباما در این زمینه استفاده کند. پاپ انقلابی فرهنگی را برای تغییرات آب و هوا خواستار شده است./982/ب101/د

منبع: باشگاه خبرنگاران

ارسال نظرات