۲۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۱۸
کد خبر: ۲۸۰۵۱۵
رییس پژوهشکده حج و زیارت مطرح کرد؛

بایدها و نبایدهای سفر حج/ ضرورت تقویت عقاید پیش از اعزام

خبرگزاری رسا ـ رییس پژوهشکده حج و زیارت در آستانه ایام حج به بیان دستورالعمل‌هایی برای بهره‌مندی هرچه بهتر زائران از این زیارت معنوی پرداخت و گفت: حجاج ایرانی باید پیش از اعزام به سفر معنوی حج با روحانی کاروان ارتباط گرفته و عقاید دینی خود را تقویت کنند.
حجت الاسلام 
سيد مهدي عليزاده موسوي، رئيس پژوهشكده حج و زيارت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید مهدی علیزاده موسوی، رییس پژوهشکده حج و زیارت، روز گذشته در شبستان حرم مطهر حضرت معصومه(س)، حج را به عنوان یکی از اصول پنج‏گانه اسلام یادآورد شد و گفت: امام محمد باقر(ع) نماز، زکات، روزه، حج و ولایت را به عنوان اصول اساسی اسلام معرفی کرده‏اند و می‏فرمایند، کسی که مستطیع باشد و به حج نرود و عمرش به پایان برسد، به دین اسلام نمرده است.

 

آثار وبرکات حج

رییس پژوهشکده حج و زیارت به تشریح آثار و برکات حج پرداخت و اظهار داشت: افرادی که به حج می‏روند به چند گروه تقسیم می‏شوند؛ گروهی که حج را با معرفت کامل درک می‏کنند، تمامی گناهان گذشته و آینده آن‏ها بخشوده می‏شود؛ گروهی بعد از حج به مانند افرادی هستند که از مادر متولد شده‏اند و گناهان آینده آن‏ها محسوب می‏شود؛ گروه آخر، افرادی هستند که پس از حج تنها مال و جان آن‏ها در برابر خطرات احتمالی حفظ می‏شود.

 

وی از دلیل تأکید اسلام بر سفر معنوی حج سخن گفت و ابراز کرد: سفر حج ویژگی‏های متمایزی دارد که باعث شکستن غرور انسان می‏شود؛ در هنگام محرم شدن، تفاوتی میان فقیر و غنی، سفید و سیاه و و زن و مرد نیست؛ همه باید کفن بپوشند و درکنار هم اعمال حج را انجام دهند.

 

حجت الاسلام علیزاده موسوی درباره چگونگی اثر گذاری حج توضیح داد: پس از انجام اعمال حج، تحولات بنیادینی در انسان به وجود می‏آید که نشان دهنده تأثیر این سفر معنوی است؛ فردی نزد امام صادق(ع) در حج آمد و از تعداد جمعیت زیاد حجاج تعریف کرد؛ حضرت به آن فرد عرض کردند، اکنون از میان انگشتان من به حجاج نگاه کن؛ زمانی که فرد از میان انگشتان امام صادق(ع) نظاره می‏کند، بیشتر افراد حاضر را در بدن حیوان و تعداد اندکی را به شکل انسان می‏بیند.

 

خداوند متعال میزبان حجاج است

وی خداوند متعال را میزبان حاجیان دانست و گفت: خداوند متعال در سفر معنوی حج، میزبان زائران است؛ میزبان، منتظر درخواست میهمان است تا نیاز او را برآورده کند؛ باید توجه داشت که پیش از اعزام به حج، حق الناسی به گردنمان نباشد و اگر دل کسی را شکسته‏ایم، از او حلالیت بطلبیم؛ مسلمانی که بعد از انجام اعمال حج با معرفت کامل، تصور کند هنوز خداوند متعال وی را آمرزش نکرده، دچار یک گناه نابخشودنی شده است.

 

بازار گردی زائران ایرانی کاهش یافته

رییس پژوهشکده حج و زیارت با اشاره به پایین آمدن آمار بازار گردی حجاج ایرانی توضیح داد: خوش‏بختانه در سال‏های اخیر، یکی از آفت‏های شیطانی حجاج ایرانی، بازارگردی بود که کاهش قابل توجهی داشته است؛ زائران ایرانی به عنوان نمایندگان شیعه در جهان اسلام، باید مراقب باشند که مجذوب این بازارها نشوند.

 

حج، بزرگترین تجمع متحدان در جهان

حجت الاسلام علیزاده موسوی تحلیل یک کارشناس آمریکایی درباره حج را یادآور شد و گفت: در هیچ‏جای دنیا گردهمایی به این بزرگی وجود ندارد که از 72 کشور اسلامی و اروپایی، افرادی در یک مکان جمع شوند و یک عمل مشترک انجام دهند؛ یک کارشناس آمریکایی، سفر معنوی حج را ظرفیتی بی‏مانند در جهان برای مسلمانان تحلیل کرده است.

 

وی با اشاره به گروه تکفیری داعش گفت: بیش از 240 هزار نفر کشته، حاصل حضور داعش در سوریه است؛ همچنین گروه تکفیری داعش، در بدو ورود به موصل عراق، 12 نفر از علمای اهل سنت و 450 نفر از علمای الرمادی را به قتل رساندند؛ با وجود چنین اقدامات خراب‏کارانه‏ای، اتحاد مسلمانان در حج بی‏بدیل است.

 

رییس پژوهشکده حج و زیارت کاهش سهمیه حجاج ایرانی را عنوان کرد و اظهار داشت: سهمیه حجاج ایرانی از 100 هزار نفر به 64 هزار نفر کاهش یافته است؛ این که برخی معتقدند، باوجود اقدامات ظالمانه اخیر عربستان در یمن نباید به حج رفت، اشتباه است؛ چرا که ایرانیان نمایندگان شیعیان در حج هستند و یک فرصت استثنایی برای معرفی اسلام حقیقی و آشنایی با معارف شیعه به شمار می‏رود.

 

تقویت عقاید، پیش‏نیاز اعزام به حج

حجت الاسلام علیزاده موسوی در پایان از حجاج ایرانی خواستار شد: پیش از اعزام به حج، با روحانی کاروان خود ارتباط برقرار کرده و مسائل اعتقادی خود را تقویت کنید؛ بسیار مشاهده شده که حجاج ایرانی با شبهه‏هایی که حق و باطل در آن مخلوط شده و از سوی وهابیت در مکه منتشر می‏شود، دچار چالش می‏شوند./840/پ202/ی

ارسال نظرات