۲۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۴
کد خبر: ۲۸۰۵۶۲
امام جمعه مانه و سملقان:

هنر از مهم ترین ابزارهای انتقال مفاهیم والای اسلامی به نسل‌های مختلف است

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه مانه و سملقان با اشاره به برگزاری جشنواره ملی تئاتر رضوی در بجنورد، گفت: هنر یکی از مهم ترین ابزارهای دنیای جدید برای انتقال مفاهیم والای اسلامی به نسل های مختلف بوده که باید از این ظرفیت به خوبی استفاده شود.
حجت الاسلام احمدزاده - امام جمعه مانه و سملقان

حجت الاسلام عباسعلی احمدزاده، امام جمعه شهرستان مانه و سملقان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، با اشاره به برگزاری دهمین دوره جشنواره سراسری تئاتر رضوی به میزبانی خراسان شمالی که از بیست و پنجم مردادماه جاری در بجنورد آغاز می شود، اظهار کرد: نفس برگزاری چنین جشنواره‌ای فرخنده و قابل ستایش است.

 

وی با اشاره به آثار و نتایج برگزاری جشنواره های مذهبی بر فرهنگ و نگرش جامعه، افزود: هنر یکی از مهم ترین ابزارهای دنیای جدید برای انتقال مفاهیم والای اسلامی به نسل های مختلف بوده که باید از این ظرفیت به خوبی استفاده شود.

 

رییس شورای فرهنگ عمومی شهرستان مانه و سملقان تصریح کرد: در عصر فعلی و با در نظر گرفتن گسترش و توسعه علم و تکنولوژی در عرصه هنر، بایستی معارف دینی و آموزه های بلند اسلامی نیز با زبان هنر به جامعه مخاطبان منتقل شود.

 

حجت الاسلام احمدزاده با تأکید بر این که امروزه زبان و بیان هنری نقشی بسیار مؤثر و کارآمد در تبیین اصول اساسی جامعه دارد، خاطرنشان کرد: به همین دلیل باید از زبان هنر برای انتقال پیام های دینی و فرهنگی به جامعه مخاطبان به ویژه نسل های جوان استفاده بیشتری شود، چرا که فهم و پذیرش این زبان برای افراد به ویژه جوانان راحت تر است.

 

وی با بیان این که هر موضوع و مسأله ای که با زبان هنر بیان و منتقل شود بدون شک ماندگارتر و تأثیرگذارتر خواهد بود، افزود: کشورها و ملت های توسعه یافته با درک این مهم سرمایه گذاری‌های مالی و انسانی زیادی بر روی هنر انجام داده‌اند تا بتوانند از این طریق فرهنگ و نگرش خود را به شمار بیشتری از انسان‌ها رسانده و این فرهنگ نیز از سوی جامعه مخاطب مورد پذیرش واقع شود.

 

حجت‌الاسلام احمدزاده ادامه داد: مسؤولان و متولیان و هنرمندان اسلامی نیز وظیفه دارند تا با بهره‌گیری بیشتر از این ظرفیت، معارف دین را با زبان هنر به جوانان منتقل کرده و انس و الفت آنها را با آموزه های دینی بیشتر کنند.

 

وی با اشاره به برگزاری دهمین دوره جشنواره سراسری تئاتر رضوی از سری برنامه های سیزدهمین جشنواره بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا(ع) در خراسان شمالی، از هنرمندان استانی خواست تا تلاش کنند فرهنگ رضوی و دینی را با هنر و هنرمندی خود به جهانیان عرضه کنند.

 

حجت الاسلام احمدزاده با یادآوری استفاده حداکثری دشمنان نظام و اسلام از ابزارهای هنری، خاطرنشان کرد: در عصری که دشمنان اسلام و انقلاب با استفاده از شبکه های ماهواره‌ای مخرب، بنیان فکری و اعتقادی خانواده ها را نشانه رفته اند، رسالت هنرمندان و متولیان برای مقابله با این هجمه چند برابر می شود.

 

به گفته وی اگر هنرمندان مسلمان، مبانی و معارف دینی را با زبان شیرین هنر بیان کنند به دلیل سازگاری با فطرت و خواسته انسان ها، بدون شک راحت تر و سریع تر از سوی جامعه هدف و مخاطبان پذیرش شده و اقدامات و تبلیغات دشمنان اسلام بی اثر و یا کم اثر خواهد شد.

 

حجت الاسلام احمدزاده تصریح کرد: اکنون همه هنرمندان مسلمان حاضر در عرصه وظیفه دارند تا پیام دین، اخلاق و باورهای اسلامی را به صورت صحیح و اصولی و در قالب های مختلف هنری برای مردم جامعه به ویژه جوانان و نوجوانان تبیین و تشریح کنند.

 

وی در ادامه همچنین بر باورمندی عملی هنرمندان به نقش ها و آموزه های مذهبی اجرا شده در آثار و نمایش های اسلامی تأکید کرد و افزود: اگر هنرمندی در تئاتر و یا فیلمی، نقش و ویژگی های مثبتی را ایفا کند اما در زندگی شخصی و اجتماعی خود این خصوصیات را نداشته باشد بدون شک مخاطبان به او و پیام های اثر هنری وی بی اعتماد خواهند شد.

 

امام جمعه مانه و سملقان تصریح کرد: بی اعتمادی مخاطبان به هنرمندان فعال در عرصه های دینی منجر به کاهش تأثیر هنر در اذهان افراد می شود که این موضوع بایستی به عنوان یک آسیب جدی مورد توجه فعالان این عرصه قرار گیرد.

 

گفتنی است، دهمین دوره جشنواره سراسری تئاتر رضوی از سری برنامه های سیزدهمین جشنواره بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا(ع)، از بیست و پنجم تا بیست و نهم مردادماه جاری همزمان با دهه کرامت و میلاد مسعود امام رضا(ع) و حضرت فاطمه معصومه(س) به میزبانی بجنورد برگزار می شود./9314/ت302/ح

ارسال نظرات