۲۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۴
کد خبر: ۲۸۱۴۴۲

بازتاب بیانات رهبر معظم انقلاب در رسانه‎های فرانسوی

خبرگزاری رسا ـ بیانات رهبر معظم انقلاب در جمع مهمانان اجلاس مجمع جهانی اهل بیت(ع) و اجلاس اتحادیه رادیو و تلویزیون های اسلامی بازتاب گسترده‎ای در رسانه‎های فرانسوی زبان داشت و با عنوان کلی «سرنوشت توافق هنوز روشن نیست»، بخش‎هایی از آن را پوشش دادند.
ديدار رهبر معظم انقلاب با سفراي کشورهاي اسلامي

 

به گزارش خبرگزاری رسا، روزنامه اقتصادی 'لزاِکو' فرانسه درباره سخنرانی مقام معظم رهبری در جمع مهمانان اجلاس مجمع جهان اهل بیت(ع) و اجلاس اتحادیه رادیو و تلویزیون های اسلامی نوشت: رهبر عالی ایران از ابهامات و تردیدها در مورد توافق سخن گفت و اعلام کرد که هیچکس نمی داند که آیا این توافق در ایران و آمریکا تصویب خواهد شد یا خیر. رهبر ایران بار دیگر آمریکا را به تلاش برای نفوذ در ایرن از طریق توافق متهم کرد.


تارنمای رادیو فرانسه نیز گزارش داد: رهبر عالی جمهوری اسلامی ایران در مورد تصویب متن توافق در کشورش و نیز در آمریکا ابراز تردید کرد.


این تارنما با بیان اینکه این توافق در 14 ژوییه (23 تیر) میان ایران و گروه 1+5 به دست آمد، به نقل از 'جمشید اسدی' کارشناس مسائل ایران، افزود: با این اظهارات، اگر این توافق به دلایلی چون عدم حمایت کنگره آمریکا و یا مخالفت گروه های سرسخت داخلی به نتیجه نرسد، رهبر تضعیف نخواهد شد. همچنان که اگر این توافق در ایران و آمریکا به تصویب برسد، او اعلام خواهد کرد که از توافق حمایت می کرده است.


تارنمای رادیو فرانسه ادامه داد: این بیانات در حالی مطرح شد که بیشتر نمایندگان مجلس از 'حسن روحانی' رییس جمهوری خواسته اند تا متن توافق در مجلس به رای گذاشته شود.


تارنمای روزنامه فرانسوی 'لو موند' نیز در بخش وبلاگی 'اخبار ایران' نوشت: به گفته رهبر عالی ایران آینده توافق بر سر برنامه هسته ای ایران 'روشن' نیست.


این تارنما اضافه کرد: این اظهارات در موقعیت حساسی صورت گرفت که 201 نماینده از 290 نماینده مجلس ایران از رییس جمهوری خواسته اند تا توافق در مجلس به رای گذاشته شود. دولت انتظار دارد متن توافق در شورای عالی امنیت ملی به رای گذاشته شود.


رادیو فرانسه اعلام کرد: رهبر عالی ایران برای اطمینان دادن به منتقدان توافق که از نرمش جمهوری اسلامی و چشم پوشی از اصول بنیادین آن نگران هستند، گفت که مقامات آمریکایی در صدد هستند که به کمک توافق هسته ای راه نفوذی به کشور بیایند، اما ما این راه را بطور قاطع خواهیم بست. ما اجازه نفوذ اقتصادی، سیاسی و فرهنگی را نخواهیم داد.


لو موند با اشاره به بخشی از بیانات رهبر معظم انقلاب در مورد اهمیت حفظ تمامیت ارضی عراق و سوریه، نوشت: رهبر ایران بر حمایت از همه افرادی که ' با اسرائیل و رژیم صهیونیستی مبارزه و از مقاومت دفاع می کنند'، تاکید کرد.


این روزنامه فرانسوی ادامه داد: سخنان (آیت الله) علی خامنه ای مخالفان توافق را به افزایش بیشتر مقاومت خود تشویق کرد اما وی توافق را به طور کامل رد نکرد. این اظهارات می تواند راه 'باراک اوباما' رییس جمهوری آمریکا را نیز در مواجهه با مخالفان توافق، ناهموارتر کند./982/ب101/د

منبع: ایرنا

ارسال نظرات