۰۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۵
کد خبر: ۲۸۳۲۴۲
پژوهشگر اقتصاد حوزه علمیه:

قوام و ثبات کارکردهای مثبت علم بر عهده دین است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام والمسلمین عیسوی گفت: بستر شکل‌گیری و رشد علم مهم است، علم فیزیک که در بستر جامعه اسلامی متولد می‌شود رفاه بیشتر را به ارمغان دارد و این دین است که جلوی کاربردهای منفی را می‌گیرد و کارکرد مثبت علم را تقویت می‌کند
دکتر عيسوي
حجت الاسلام والمسلمین محمود عیسوی از استادان رشته اقتصاد، در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، بخشی از ساختار علوم اسلامی را وحیانی دانسته و گفت: بخشی هم، ثمره تجربۀ مسلمین و دیگران است و بخشی هم ثمره تعقل است.
 
وی سوال آیا اقتصاد اسلامی داریم را سوالی خوبی ارزیابی نکرد و ادامه داد: قبل از اینکه چیزی تولید بشود، سؤال از بودونبودش چندان موضوعیت ندارد؛ دانش، محصول اندیشه بشری و زاییده تفکر انسان است که در طی اعصار مختلف بروز و ظهور پیدا می‌کند و البته وحی هم می‌تواند جهت بدهد، کمک کند و هدایت کند؛ بنابراین هیچ‌یک از علوم اسلامی را نمی‌توان منسوب به خداوند متعال دانست؛ اما به یک معنا ریشه‌هایش در قرآن و کلمات رسول اکرم و معصومین علیهم‌السلام است که به‌این‌ترتیب تعبیر علوم انسانی-اسلامی یا علوم اسلامی درست است.
 
حجت الاسلام والمسلمین عیسوی دین و وحی را هدایت کننده علوم معرفی کرد و اظهار داشت: بستر شکل‌گیری و رشد علم مهم است، علم فیزیک که در بستر جامعه اسلامی متولد می‌شود رفاه بیشتر را به ارمغان دارد و این دین است که جلوی کاربردهای منفی را می‌گیرد و کارکرد مثبت علم را تقویت می‌کند مثلا در بحث انرژی هسته‌ای فتوای مقام معظم رهبری، دنیا را خلع سلاح می کند و اگر همه بشریت تابع همین فتوا باشند خطر جنگ هسته‌ای از صحنه هستی پاک می‌شود و دیگر نیازی به هیچ کنوانسیون و معاهده‌ای نیست.
 
وی سه عنصر بینش مکتبی، نظام و نهادسازی و علم را برای اداره جامعه اسلامی ضروری دانست و گفت: ابتدا «مکتب اقتصاد اسلامی» داریم، بعد «نظام اقتصاد اسلامی» و سپس «علم اقتصاد اسلامی»، مکتب را خداوند به ما خواهد داد چون هدایت دست اوست اما دو مقوله بعدی یعنی «نظام اقتصاد اسلامی» و «علم اقتصاد اسلامی» را از متفکرین مسلمان می‌طلبیم. آنها موظف‌اند بر اساس بینش‌های مکتبی برای مشکلات جامعه راه‌حلی پیدا کنند که آن راه‌حل‌ها دانش را ایجاد می‌کند.
 
استاد اقتصاد اسلامی افزود: باید همان کاری را بکنیم که رسول خدا(ص) در مواجهه با مسائل اقتصادی جامعه‌اش انجام داد: «غربال‌گری». در روابط و مناسبات بخشی را ‌پذیرفتند بخشی را نپذیرفتند. در کنار آن موازین و مناسبات دیگری را ایجاد کردند. بحث مالیات‌های اسلامی را مطرح کردند. «خمس و زکات» تشریع شد. بحث «انفال» مطرح شد. ایجاد «بیت‌المال» دستور خداوند نبود. رسول خدا دید که جامعه به لحاظ اقتصادی به این منبع نیاز دارد تا منابع مالی متمرکز و بعد توزیع شود پس بیت‌المال را تشکیل داد.
 
وی سیاست‌های اقتصادی پیامبر(ص) و امیرمؤمنان(ع) را در جریان تولید علم لازم و ضروری دانست و ابراز داشت: الآن بحث تقسیم یارانه‌هاست و دولت بر اساس تقسیم علی‌السویه، یارانه را تقسیم می‌کند شاید مبنای کسانی که این کار را کردند این بود که رسول خدا و امیرالمؤمنین بیت‌المال را علی‌السویه تقسیم می‌کردند که باید بررسی کنیم آیا تقسیم، علی‌السویه بوده است؟ شما اگر این‌ها را کنار هم قرار دهید می‌توانید دانش اقتصادی را بر اساس موازین دینی در حوزه دولت تولید کنید. /845/ت302/س
ارسال نظرات