۰۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۸
کد خبر: ۲۸۳۳۶۲
معاون تهذیب مدرسه علمیه طالبیه تبریز؛

علی بن موسی الرضا سرآمد دانشمندان عصر خود بود

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام اصلی نژاد با اشاره به فضائل و مناقب امام هشتم(ع)، گفت: امام رضا(ع) رضا نامیده شد چون تنها ایشان مورد رضایت مخالف و موافق قرار گرفت، ایشان سرآمد دانشمندان عصر خود بود.
امام رضا(ع)
حجت الاسلام سید ودود اصلی‌نژاد، معاون تهذیب مدرسه علمیه طالبیه تبریز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، با عرض تبریک سالروز میلاد امام هشتم(ع)، گفت: این امام همام همچون دیگر ائمه اطهار(ع) از فضائل اخلاقی و کمالات نفسانی بسیاری برخوردار است.
 
 
وی با اشاره به به دریای بی کران علم علی بن موسی الرضا(ع)، تصریح کرد: از مرحوم شیخ صدوق نقل شده است که مأمون در هر جا که احتمال می‌داد دانشمندی باشد و توانایی مناظره و مباحثه با امام رضا(ع) را داشته باشد به مجلس خود دعوت می کرد و او را با امام هشتم(ع) وارد بحث می کرد.
 
 
معاون تهذیب مدرسه طالبیه تبریز در ادامه تأکید کرد: هیچ دانشمند و صاحب نظریه‌ای نبود مگر آنکه در برابر دریای بی کران علم امام هشتم سر تعظیم فرود می آورد و نسبت به فضیلت و برتری آن حضرت اعتراف می کرد و در برابر استدلال های قوی و محکم ایشان سر تعظیم فرود می آورد.
 
 
وی با اشاره به کرامت و وسعت بخشش امام هشتم، خاطرنشان کرد: پیشوای هشتم(ع) در جود و بخشش نیز سرآمد بود، امام رضا (ع) در روز عرفه در خراسان، تمام اموال خود را در راه خدا بخشید و چنین بخششی را موجب سعادت اخروی خواند.
 
 
حجت الاسلام اصلی‌نژاد یکی از مظاهر شگفت انگیز علم امام رضا (ع) که از علم لایزال الهی سرچشمه می گرفت را تسلط ایشان بر تمامی زبان ها عنوان کرد و گفت: اباصلت هروی از نزدیک ترین یاران ایشان می گوید که امام (ع) با هر یک از مردمان به زبان خودش صحبت می کرد.

وی یکی دیگر از بارزترین ویژگی های شخصیتی امام رضا (ع) را ارتباط عمیق معنوی آن حضرت با خداوند متعال دانست و گفت: ایشان کثرت عبادت و خویشتنداری را برگزیده بود تا آن جا که در روایات آمده است که شبها بسیار کم می خوابیدند و غالباً شب را از ابتدا تا اوایل صبح به احیا و عبادت می گذراندند.
 
 
این استاد حوزه با اشاه به معروف‌ترین لقب امام هشتم(ع)، ابراز داشت: رضا معروف‌ترین لقب ایشان است، در حدیثی از امام جواد(ع) در «عیون اخبار الرضا» هست که درجواب سوالی می گوید چرا پدر شما را رضا نام گذاری کرده اند، ایشان فرموده اند؛ زیرا مورد رضایت خدا در آسمان و مورد رضا رسول خدا وائمه او در زمین بود.
 
 
وی ادامه داد: آن شخص به سؤالش اصرار می کند، می پرسد مگر باقی پدران شما مرضی خدا و رسول نبودند؟ امام جواب می دهند؛ چرا، اما فقط پدرم بود که مرضی موافقان و مخالفان قرار گرفت./854/ت302/ح
ارسال نظرات