۰۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۵
کد خبر: ۲۸۴۲۳۰
عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق:

برای تطبیق زندگی خود با قرآن نیاز به تفسیرهای انسان‌شناسانه داریم

خبرگزاری رسا ـ عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق(ع) گفت: امروزه برای مسلمانان لازم است که تفسیرهای انسان‌شناسانه از قرآن داشته باشند تا بتوانند آن را نیازهای زندگی معاصر خود منطبق کنند.
احمد پاکتچي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، احمد پاکتچی عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق(ع)  ظهر امروز در نشست کاربرد الگوهای انسان‌شناسی در مطالعه قرآن کریم که در پژوهشگاه علوم انسانی سالن حکمت برگزار شد، گفت: انسان‌شناسی از دو شاخه طبیعی و فرهنگی تشکیل شده که تا امروز تمام تمرکز بر روی انسان‌شناسی فرهنگی بوده و جای انسان‌‌شناسی طبیعی در مطالعات قرآنی خالی است.

 

وی افزود: سید جمال الدین و شاگرد او شیخ عبده از کسانی هستند که درگیر این علم ضروری برای تفسیر شدند.

 

عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق(ع) عنوان کرد: شاید دهه 50 یا 60 دهه‌هایی باشد که مطالعات انسان‌شناسی بین مسلمانان و مستشرقین شروع شده باشد.

 

پاکتچی اظهار داشت: اگر ما یک تحلیل انسان‌شناسانه از عربستان آن زمان ارائه دهیم معنای آیات قرآن را بهتر متوجه خواهیم شد و ارتباط بهتری با آیات قرآن خواهیم داشت.

 

وی بیان داشت: امروزه برای مسلمانان لازم است که تفسیرهای انسان‌شناسانه از قرآن داشته باشند تا بتوانند آن را با نیازهای زندگی معاصر خود منطبق کنند.

 

عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق(ع) گفت: محققان قرآن کریم دانشگاه امام صادق(ع) طی سالهای 81 تا 90 برنامه درس‌های مستقلی به نام انسان‌شناسی در قرآن جایگزین کردند.

 

پاکتچی با اشاره به نیاز مطالعات انسان‌شناسی ابراز کرد: یکی از نیازهای ما به این مطالعات برقراری پیوستار گفتمانی معانی است، این شبکه معنای گاهی با صرف معناشناسی ممکن نیست یعنی باید از فرهنگ و شیوه زندگی آنها اطلاعاتی داشته باشیم.

 

وی  با اشاره به اینکه گاهی هم پیوستار گفتمانی متنی است، گفت: انسان‌شناسی شامل انسان‌شناسی فرهنگی، خانواده، اسکان، تعلیم و تربیت است که هر جامعه یک تعریف متفاوت از این معانی دارد./807/پ202/ب4

ارسال نظرات