۱۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۰
کد خبر: ۲۸۴۸۱۹
رییس مرکز فقهی ائمه اطهار:

مباحث اخلاقی و اعتقادی مورد توجه دانشگاه‌ها قرار گیرد

خبرگزاری رسا ـ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بر ضرورت تقویت بعد علمی، اخلاقی و اعتقادی در دانشگاه‌‌ها تأکید کرد و گفت: ضعف در علم برای دانشجو خیلی نگران کننده نیست اما اگر ضعف، اعتقادی و اخلاقی باشد، نگران کننده است.
آيت‌الله فاضل لنکراني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله محمدجواد فاضل لنکرانی رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) امروز در دیدار رییس، هیأت امنا و مسؤولان دانشگاه حضرت فاطمه معصومه(س) با بیان این‌که حضرت معصومه(س) از افتخارات قم و از افتخارات ایران و شیعه است، اظهار داشت: حرم این بانوی بزرگوار اسلام یک محل اعتقادی بسیار مستحکم برای شیعه است.

 

وی با تأکید بر این‌که اقتضا دارد که یک دانشگاه در کنار این حرم مطهر به نام حضرت باشد، گفت: خدا را شکر می‌کنیم که به همت مسؤولان و خیران این دانشگاه به نام حضرت معصومه در جوار این مضجع نورانی تأسیس شد.

 

آیت‌الله فاضل لنکرانی افزود: امیدواریم این دانشگاه یک دانشگاه بین المللی شود به طوری که در آینده نه فقط بانوان ایران، بلکه از کل دنیا خواهرانی که دنبال فضای علمی و معنوی هستند در این دانشگاه مشغول تحصیل شوند.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این‌که دانشگاه حضرت معصومه خلأ‌های نبود چنین مجموعه‌ای در شهر را پر کرده است، ابراز داشت: همانطوری که ما در مشهد دانشگاه رضوی داریم که بسیاری از خلأها را پر کرده، در قم هم چنین ضرورتی بسیار مشهود بوده و هست.

 

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) ادامه داد: امروز از تأسیس که عبور کنیم عمده‌ مسأله در محتوا و در مسائل علمی، معنوی و محتوایی دانشگاه است.

 

استاد درس خارج حوزه علمیه بر ضرورت تقویت بعد علمی دانشگاه‌ تأکید کرد و گفت: این دانشگاه باید از لحاظ علمی قوی باشد تا کسانی که به دنبال علم و تحقیقات هستند به این مجموعه روی آورند و باید توجه کنیم که ضعف این مجموعه سبب وهن قم می‌شود.

 

وی با بیان این‌که مسؤولان باید به دنبال جذب بهترین اساتید در این دانشگاه باشند، ابراز کرد: در رشته‌هایی همچون؛ فقه و حقوق، اساتید قوی در قم وجود دارند که باید از وجود آن‌ها در این مجموعه بهره برد.

 

آیت‌الله فاضل لنکرانی تأکید کرد: انتخاب اساتید نمونه در این دانشگاه بسیار حایز اهمیت است و حضور اساتید بانو نیز ارجحیت دارد.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این‌که امروز در دانشگاه‌های ما یک سری دروس کلیشه‌ای راجع به مسائل اعتقادی و اخلاقی تدریس می‌شود، بیان کرد: متأسفانه اینها کافی که نیست، گاهی اوقات نتیجه‌ مخالف هم دارد، بعضی از دانشجویان می‌گویند ما در بعضی از این کلاس‌ها و واحدها آن مقدار اعتقادات سنتی‌ خودمان هم متزلزل شده است.

 

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با بیان این‌که دانشگاه حضرت معصومه در خصوص مسائل اعتقادی، معنوی و اخلاقی باید الگویی برای سایر دانشگاه‌ها باشد، گفت: ضعف در علم برای دانشجو خیلی نگران کننده نیست اما اگر ضعف، اعتقادی و اخلاقی باشد، نگران کننده است.

 

وی با اشاره به این که با تأسیس دانشگاه حضرت معصومه خدمتی بزرگ به کل متدینان شده است، افزود: مردم به دنبال این هستند که فرزندان خود را به جایی بفرستند که از جهت معنوی و اخلاقی در کنار مسائل علمی قوی، از جهت معنوی و اخلاقی هم پیشرفت کنند و فضایی باشد که امنیت داشته باشند.

 

استاد درس خارج حوزه علمیه بر ضرورت ترویج و تبیین فرهنگ حجاب در جامعه تأکید کرد و گفت: بسیاری از بانوانی که امروز در کشور حجاب را برنمی‌تابند یا بدحجابند فلسفه حجاب برایشان روشن نیست؛ برخی فکر می‌کنند که حجاب در سنت ایران و سنت قدیمی‌ها بوده و در حال حاضر نیازی به رعایت آن نیست، در حالی که اگر به این باور برسند که حجاب یک ریشه‌ دینی بسیار محکم دارد، نظرشان بر می‌گردد.

 

وی بیان کرد: باید کاری کنیم که وقتی دانشجوی ما از اینجا به شهر خود بر می‌گردد مروجی برای مسأله حجاب باشد و با تمام وجود و اعتقاد از حجاب دفاع کند.

 

آیت‌الله فاضل لنکرانی ادامه داد: اگر بانوانی که در این دانشگاه تربیت می‌شوند در کنار مسائل علمی مبلغ مسائل معنوی و حجاب شوند خیلی با ارزش است و این کار از مدرسه سازی نیز با ارزش تر است.

 

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) تأکید کرد: باید زمینه‌ای برای بانوان ما فراهم شود تا در کنار مسائل علمی زمینه‌ای فراهم شود تا شبهات و سؤالات پیرامون زنان برایشان پاسخ داده شود.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این‌که پاسخ به این شبهات باید به صورت یک واحد درسی برای بانوان در نظر گرفته شود، گفت: گروهی در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در حال بررسی و جمع آوری این شبهات هستند و این مرکز آمادگی هرگونه همکاری در این زمینه را دارد.

 

وی با اشاره به این که مردم قم در بسیاری جهات از بقیه پیشتاز هستند و این ویژگی در آنها وجود دارد که تا موضوع برایشان روشن نشود کاری نمی‌کنند، ابراز کرد: باید از ظرفیت خیران قم برای بهبود و پیشرفت دانشگاه حضرت معصومه استفاده کرد./927/پ201/ج

ارسال نظرات