۱۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۴
کد خبر: ۲۸۴۸۸۵
زیبا کلام در اردبیل:

توافق هسته ای یک پیروزی چشمگیر برای آمریکا است/ با آمریکا اشتراکات بسیاری داریم

خبرگزاری رسا ـ زیبا کلام مشکلات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی را جدا از بحث هسته ای دانست و گفت: نباید در جامعه این القا می شد که تمام مشکلات اقتصادی ما به بحث هسته ای وابسته است.
صادق زيبا کلام

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اردبیل، صادق زیبا کلام، در همایش بایدها و نبایدهای سیاست های ایران بعد از توافق هسته ای در اردبیل، با اشاره به اینکه کشور امروز وارد مرحله پساتحریم شده است، خاطرنشان کرد: امروز بایدها و نبایدهایی در مباحث اقتصادی، سیاسی و اجتماعی کشور ایجاد شده که باید ببینیم این بایدها را چه کسی تعیین کرده است.

 

وی افزود: یکی از این باید ها این است که باید وضعیت اقتصادی اقشار مختلف مردم و به خصوص قشر کم درآمد جامعه بهبود یابد، این باید را چه کسی در کشور ایجاد کرده است.

 

زیباکلام با رد تمام وعده هایی که دولت در خصوص توافق هسته ای داده، تصریح کرد: برخی توقعات به جایی که امروز در جامعه وجود دارد ربطی به توافق هسته ای ندارد و این مسائل توسط اصولگرایان و عده ای دلواپس به ما نسبت داده اند.

 

وی اظهار داشت: نباید در جامعه این القا می شد که تمام مشکلات و بدبختی ها و ریشه مشکلات اقتصادی ما به بحث هسته ای وابسته است.

 

زیباکلام بیان داشت: من معتقدم که اقتصاد جمهوری اسلامی ایران یک اقتصاد ناکارآمد دولتی است و مادام که دولتی بماند چه تحریم ها برداشته شود و چه پابرجا بماند وضع اقتصادی ما تغییری نخواهد کرد.

 

وی افزود: باید با مردم صادقانه برخورد کرد و ما این ادعا را نداریم که اگر مسائل هسته ای کشور حل شود وضعیت اقتصادی ما تغییر می کند و ما یکشبه راه صدساله راه طی می کنیم.

 

زیباکلام بیان داشت: این مساله را چه کسی گفته که با حل مشکل اقتصادی تمام مشکلات ما حل می شود.

 

وی بیان داشت: نباید از هسته ای بهره برداری سیاسی شود و این دروغ است که مساله هسته ای می تواند قدرت علمی برای ما ایجاد کند.

 

این فعال سیاسی که در بیانات وی دلبستگی به غرب نمایان است، خواستار این شد که آمریکا ستیزی و استکبار ستیزی پایان یابد و مدعی شد که ایران و آمریکا مشترکات زیادی برای رسیدن به توافق دارند.

 

زیباکلام، افزود: اگر زمانی در ساختن فردو، تاسیسات هسته‌ای، افزایش سانتریفیوژ‌ها، موضوع عراق، لبنان وسوریه با آمریکایی‌ها اختلاف داشتیم امروز همه اینها می‌تواند نقطه توافق و تعامل ما باشد همان طوری که ما سر موضوع هسته‌ای با آمریکا توافق کردیم، می‌توانیم در مساله افغانستان و عراق جلوگیری از نفوذ داعش در منطقه، مساله یمن و حتی سوریه با آمریکایی‌ها به یک نقطه مشترک برسیم.

 

وی ادامه داد: همان طوری که ما در عراق دوست نداریم دولت حیدر العبادی سقوط کند آمریکایی نیز دوست ندارند با سقوط این دولت داعش بر سر کار بیاید.

 

این استاد دانشگاه عنوان کرد: ما در یمن نیز با آمریکا اتفاق نظر داریم، چراکه یمن را خاستگاه القاعده می‌دانیم و آمریکا نمی‌خواهد القاعده در این کشور رشد کرده و بر سر کار بیاید به طوری که در یمن به یک وحدت استراتژی با آمریکا دست پیدا کردیم.

 

زیباکلام مدعی شد که در سوریه اسد رفتنی است و با زیر سؤال بردن محور مقاومت، اظهار کرد: با سقوط اسد هم ما و هم آمریکایی‌ها بر این باورند که نباید اجازه داد تا جبهه النصره و داعش بر سر کار بیاید.

 

زیباکلام با زیر سوال بردن محور مقاومت در منطقه گفت: البته در کنار این اشتراکات ما با آمریکایی‌ها سر مسأله حماس، اسرائیل، موضوع حقوق بشر و ... نکته افتراق داریم اما باید این اصل را بپذیریم که دیگر دوران آمریکاستیزی که عده‌ای سعی دارند همچنان بر آن دامن بزنند گذشته است.

 

زیباکلام مدعی شد که ما باید به سمتی حرکت کنیم تا با آمریکا و دیگر کشورها نقطه تعاملی داشته باشیم و به جای خصومت و دشمنی به تقویت دوستی‌ها کمک کنیم.

 

توافق هسته ای یک پیروزی چشم گیر برای آمریکا محسوب می شود

وی ادعا کرد: قطعا برای آمریکا توافق هسته‌ای با ایران یک پیروزی چشم‌گیر به شمار می‌رود که این پیروزی برای دموکرات‌ها، اوباما و کاندیداهای احتمالی ریاست جمهوری آمریکا از این جناح یک موفقیت و نقطه پیروزی به شمار می‌رود.

 

وی افزود: ما نیز بعد از 36 سال با آمریکا به توافق رسیدیم که این هم برای ما یک امتیاز محسوب می‌شود اما بیشتر از ایران آمریکا از این پیروزی در انتخابات آینده ریاست جمهوری به ویژه نامزدهای دموکرات‌ها از آن استفاده خواهد کرد.

 

زیباکلام با بیان این که در مذاکرات هسته‌ای به یک سمت منطقی‌تر و رفتار معقول حرکت کرده‌ایم، افزود: هر چند که اوباما و دموکرات‌ها در بحث سیاست خارجی خودشان در منطقه خاورمیانه نتوانستند به دستاوری خوب و مناسب در عراق سوریه و یمن دست پیدا کنند./937/ پ202/ج 

ارسال نظرات