۱۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۲:۱۴
کد خبر: ۲۸۵۴۱۵
آیت الله حائری شیرازی:

انتظار واقعی با پایداری بر حق و بصیرت محقق می شود/ خاطرات 8 سال دفاع مقدس گنجینه علم و معرفت است

خبرگزاری رسا ـ نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری گفت: خاطرات آزادگان، جانبازان و شهدا در طول 8 سال دفاع مقدس گنجینه علم و معرفت است خوب است انسان همه آن را داشته باشد، همچنین از امام راحل 10 یا 12 منشور درباره جنگ باقی مانده که می‌تواند راهکار خوبی است.
آيت الله محي الدين حائري شيرازي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله محی‌الدین حائری شیرازی نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری، عصر امروز در اختتامیه دومین نشست سرمربیان شجره طیبه صالحین با سرمربیان تخصصی که در تالار شیخ صدوق آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) برگزار شد، گفت: اگر کسی آثار عملی خانواده پهلوی را بررسی کرده و از گوشه و کنار این خانواده خبر داشته باشد کمی پرده‌ها را بالا زده و خواهد فهمید که این خاندان به این جامعه چه کرده و دنبال چه برنامه‌ای بودند.

 

وی افزود: با خواندن کتاب اسرار پهلوی خواهید فهمید که آنها حتی می‌خواستند خط فارسی را به خط لاتین تبدیل کنند کاری که در ترکیه انجام گرفت و خط ارتباط مردم ترکیه را با تمام کتابخانه‌ها، علوم، معارف و میراث فرهنگی آنها قطع کردند.

 

نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری عنوان کرد: وضع موجود ما نتیجه کارهای آنها است، آنها بی‌حجابی را در جامعه نهادینه ‌کردند این وضع موجود ما بقایای عمل آنها است اما وضع مطلوب آن است که قرآن می‌فرماید: اگر شما برگردید امام زمان شما هم برمی‌گردد.

 

آیت‌الله حائری شیرازی بیان داشت: خدا برای ما دو حجت یکی در باطن و دیگری در جهان خارج دارد در جهان خارج انبیا، اولیا و امامان ما هستند اما در باطن عقل است برای رسیدن به وضع مطلوب باید درصد متابعت خود از عقل را بالا ببریم متابعت از عقل نیز باید برای آخرت و تکامل انسان باشد.

 

وی افزود: وقتی انسان درصد متابعت خود از عقل را بالا ببرد بصیرت، طهارت، صبر خود را بالا برده است برای اینکه متابعت انسان از عقل بیشتر شود صبر، بصیرت، ایمان و عمل صالح لازم است.

 

نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه سوره والعصر یک نصیحت جامع است، اظهار داشت: سوره والعصر نقد وضع موجود است هر کس وضع موجود او زیانکاری باشد در حال ضرر کردن است برای رسیدن به وضع مطلوب که انسان در خسارت نباشد باید تلاش کند؛ انسان باید عمر گرانبها را بدهد اما یک نتیجه گرانبهاتر از عمر را به دست آورد که آن ایمان است.

 

آیت‌الله حائری افزود: شرط وضعیت مطلوب ایمان، آن است که بر اساس حجت باطنی یعنی عقل باشد اگر انسان آن را پیشوای همه اعضا و جوارح خود قرار داده و به آن اقتدا کند تازه ایمان آورده است، خداوند فطرت انسان را طوری قرار داده که خوب و بد را تشخیص می‌دهد و این تشخیص مربوط به تجربه، میراث پدر و مادر، کتاب یا رسومات مردمی نیست.

 

وی گفت: عادات و رسوم مردم نسبی است و به الهامات درونی ربطی نداشته و اصلا ملاک نیست به عنوان مثال بر اساس رسوم احترام در هر جای دنیا متفاوت است عقل کاری به رسوم ندارد بلکه به الهامات الهی کار دارد و به انسان می‌گوید دروغ نگو، خیانت نکن، یا بسیاری اعمال بد دیگر را انجام نده، رسیدن به وضع مطلوب این است که انسان عقل خود را در درون بزرگ و محترم قرار دهد و کسی که عقل خود را پیشوا قرار دهد ایمان خواهد آورد.

 

نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری بیان داشت: برای اینکه انسان ضرر و خسارت نداشته باشد باید عقل خود را زمامدار قرار دهد و در ادامه آن ایمان آورد تا دچار خسارت نشود، همچنین صرف گناه نکردن کافی نیست بلکه انسان بابت عمر بازخواست می‌شود که در قبال عمر از دست رفته چه عمل صالحی را انجام داده است بنابراین باید ارزش اعمال صالح انسان بیشتر از ارزش عمر از دست رفته باشد.

 

آیت‌الله حائری شیرازی با اشاره به رسیدن به وضع مطلوب ابراز کرد: به عنوان مثال یکی از نشانه‌های وضعیت مطلوب این است که انسان هنگام گزینش همسر آداب همسرداری اسلامی، حفظ ارتباط و سلامت زندگی با همسر یا هنگام صاحب فرزند شدن راه درست تربیت فرزند را بداند و به کار ببرد این دانایی یا عمل صالح به ایمان انسان کمک می‌کند.

 

وی افزود: صرف عمل صالح انجام دادن نیز انسان را از خسارت خلاص نمی‌کند زیرا  مومنی که عمل صالح به جا می‌آورد با مومن دیگری که عمل صالح به جا می‌آورد مانند رشته‌های جدا هستند و یک تشکل به وجود نیاوردند وضع موجود این است، اما رسیدن به وضع مطلوب زمانی است که مومنان به یک جامعه تبدیل شوند به همین دلیل می‌گوید که یکدیگر را امر به معروف و نهی از منکر کرده و نسبت به هم دستگیری و کمک داشته باشید.

 

نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت: تشکل مومنان در یک جامعه باید بر مبنای شناخت و بصیرت نسبت به حق باشد تا یکدیگر را به حق توصیه کرده و گروه تواصی تشکیل دهند، صالحین باید در یک گروه با هم تماس، مشورت و جلسات مذاکره داشته باشند تا حق را به هم منتقل کنند در این زمینه برای شناخت حق کتاب های دشمن‌شناسی، انسان‌شناسی و سایر کتب اسلامی را به هم منتقل کرده و مطالعه کنند.

 

آیت‌الله حائری شیرازی افزود: با این وجود باز هم ایمن از خسارت و زیان نیستند بلکه باید بر حقی که بصیرت و شناخت پیدا می‌کنند پایداری و مقاومت داشته باشند این افراد منتظران واقعی خواهند بود.

 

وی با اشاره بیانات امام راحل گفت: امام راحل صحبت می‌کردند تا حجت باطنی انسان‌ها را در وجود آنها فعال کند یعنی عقول مردم به عنوان حجت باطنی در نزد حجت ظاهری یعنی امام راحل درس خوانده و ایمان آنها بالا رفت مردم ایران سوره والعصر را شیوه خود قرار داده بر اساس بصیرت انقلاب کرده و بر آن پایداری کردند.

 

وی ابراز کرد: با تمام شدن جنگ 8 سال دوران دفاع مقدس جنگ نرم پیش آمد در جنگ نرم هم باید این سوره را سرمشق قرار داد تا به وضع مطلوب دست یافت در این راستا باید کتاب هایی درباره ایمان، عمل صالح و تشخیص حق از باطل خواند با هم مبادله کرد و یکدیگر را بر پایداری در انجام اعمال صالح توصیه کرد.

 

نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری افزود: از جمله این کتاب‌ها کتاب‌های دوران جنگ درباره شهدا، ایثارگران و جنگ است که رهبر معظم انقلاب اکثر آنها را خوانده و بر آنها یاداشت گذاشته است جمعیت صالحین باید این کتاب‌ها را با تیراژهای میلیونی منتشر کند تا هر کس آن را در خانه خود داشته باشد.

 

آیت‌الله حائری شیرازی در پایان خاطرنشان کرد: خاطرات آزادگان، جانبازان و شهدا در طول 8 سال دفاع مقدس گنجینه علم و معرفت است خوب است  انسان همه آن را داشته باشد، همچنین از امام راحل 10 یا 12 منشور درباره جنگ باقی مانده که می‌تواند راهکار خوبی است./807/پ201/ش

ارسال نظرات