۱۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۷
کد خبر: ۲۸۶۰۲۹

انتشار کتاب «اخلاق و اقتصاد»

خبرگزاری رسا ـ کتاب «اخلاق و اقتصاد» از سوی سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت) منتشر شد.
کتاب «اخلاق و اقتصاد»

 

به گزارش خبرگزاری رسا، کتاب «اخلاق و اقتصاد» از سوی سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت) منتشر شد.

 

این اثر ابعاد اساسی در اخلاق و اقتصاد پیوند اخلاق و اقتصاد را تبیین می‌کند. ارتباط عمومی اقتصاد با دیگر عرصه‌های اجتماعی و انسانی و از جمله اخلاق را نشان می‌دهد. پیوندهای ساختاری اخلاق و اقتصاد را توضیح می‌دهد. ارتباط اخلاق و اقتصاد را در یک چارچوب هنجاری و قاعده بازی و همچنین ارتباط اخلاق با اقتصاد بخش عمومی را بیان می‌کند. نمادهای اخلاق و اقتصاد کاربردی را ارائه می‌دهد و سرانجام نظریه‌ها و کارکردها را به همراه روند قسم‌نامه اقتصاددانان مقایسه می‌کند.

 

 در پیشگفتار کتاب آمده است: «یکی از پیش‌فرض‌های کلیدی در این کتاب این است که علم اقتصاد، علمی اجتماعی و اخلاقی است و در عین‌حال یک دستگاه بزرگ تجزیه‌ و تحلیل در عرصه‌های گوناگون به‌حساب می‌آید؛ از این‌رو در این اثر، اخلاق در درون این علم بررسی می‌شود و نه جدای از آن و نه زیررشته‌ای از مطالعات بین‌رشته‌ای اقتصاد. در این کتاب، پیوند خاص اخلاق با اقتصاد تشریح می‌شود. این علم انطباق معنی‌داری را با ابعادی از عرصه‌های اخلاقی و غیراخلاقی داراست که توصیف دقیق و عمیق آن ارتباطات و در اختیار قرار دادن یافته‌های مربوط به آن، از وظایف مهم اقتصاددانان و محققان این رشته است.

 

به‌ طور کلی در مورد چگونگی ارتباط اخلاق و اقتصاد، بین صاحب‌نظران اختلاف ‌نظر وجود دارد، اما تقریباً در اصل این ارتباط، اختلافی وجود ندارد. البته سوءتفاهم‌های مطرح‌شده، بیشتر به چگونگی طرح مسئله مربوط است تا به اصل موضوع. در فصل‌های مختلف این کتاب، این سوءتفاهم‌ها روشن خواهند شد. علاوه بر بحث‌های سنتی مربوط به ارتباط اخلاق و اقتصاد در طول تاریخ، اهمیت این ارتباط در قرن 21 و به ویژه از دهة دوم به بعد این قرن با گستره ویژه‌ای همراه بوده است. شایان ذکر است که هرچه پیچیدگی جهانی شدن و دیگر ابعاد تحول‌آفرین هزاره سوم بیشتر روشن می‌شود، زمینه‌ها و ضرورت‌های توجه به پیوند اخلاق و اقتصاد نیز بیشتر می‌گردد و این کتاب مقدمه‌ای در این ارتباط است.

 

مناسب است در اینجا تأکید شود که براساس پیش‌فرض‌ها و یافته‌های این کتاب، اخلاق و اقتصاد سیاسی به‌صورت ساختاری به هم مرتبط هستند؛ به این شکل که اگر اقتصاد سیاسی درست درک شود، با اخلاق مرتبط یا بر آن منطبق می‌شود؛ ازاین‌رو خواننده ضمن مرور فصل‌های این کتاب، گویی لایه‌های یک موضوع واحد را مطالعه می‌کند که در نظر اول ممکن است تصور شود مطالب تکرار می‌شوند؛ به بیان دیگر خواننده ممکن است تصور کند دارد اقتصاد را مرور می‌کند، منتها این‌بار با زبان اخلاق؛ درعین‌حال می‌توان با فرض بین‌رشته‌ای بودنِ اخلاق و اقتصاد نیز مسئله را تشریح کرد.

 

کتاب در ده فصل تدوین شده است. فصل‌های اول و دوم به مقدمه و ملاحظات ارتباط اقتصاد با دیگر رشته‌ها می‌پردازند. فصل‌های سوم تا پنجم به پیوندهای ساختاری و ابعاد اساسی موضوع مربوط می‌شوند. اخلاق و اقتصاد در بخش عمومی، روند تکاملی، اخلاق و اقتصاد کاربردی و پیوندهای تکمیلی نیز فصل‌های بعدی را تشکیل می‌دهند.

 

این کتاب می‌تواند علاوه بر دانشجویان و علاقه‌مندان به علم اقتصاد، برای سایر علاقه‌مندان نیز مفید باشد. با وجودی که گذراندن پیش‌نیاز برای درک و استفاده از مطالب این کتاب الزامی نیست، آگاهی‌های کلی و عمومی از اقتصاد (در حد مطالعه اصول و کلیاتی از آن) می‌تواند به بهره‌مندی بیشتر از مطالب آن بیفزاید.»

 

کتاب «اخلاق و اقتصاد» در 311 صفحه با بهای 105000 ریال در اختیار دانشجویان و علاقه‌مندان قرار گرفته است./998/د102/ق 

منبع:  انتشارات سمت

ارسال نظرات