۱۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۶
کد خبر: ۲۸۶۰۷۴
آیت‌الله توکل مطرح کرد؛

نفس اماره و ابلیس دو مانع مهم در سیر معنوی انسان

خبرگزاری رسا ـ استاد اخلاق حوزه علمیه قم گفت: در سیر معنوی انسان دو مانع اساسی و مهم وجود دارد که یکی در درون خود انسان است که به آن نفس اماره می گویند و دیگری در بیرون، که ابلیس و شیطان معروف است.
آيت الله توکل

به گزارش خبرگزاری رسا، آیت‌الله سیدرحیم توکل خطیب بعثه مقام معظم رهبری در کربلای معلی در مراسم سخنرانی و مداحی در سرداب حرم مطهر باب الحوائج حضرت عباس(علیه السلام) با اشاره به موانع موجود در حرکت و سیر معنوی انسان اظهار داشت: در سیر معنوی و کسب مقامات، دو مانع وجود دارد که اگر این دو مانع کنار نرود این سیر، میسر نخواهد بود.

 

آیت‌الله توکل نفس اماره و ابلیس یا شیطان را مانع از حرکت و سیر معنوی انسان برشمرد و نفس اماره را بسیار خطرناک تر از ابلیس خواند.

 

خطیب بعثه مقام معظم رهبری در کربلای معلی افزود: در نجات نفس فقط یک امر، استثنا شد و آن این است که انسان مشمول رحمت خاص الهی قرار گیرد والا انسان در خطر حتمی قرار می گیرد.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود ادامه داد: نماز شب که در روایت آمده که نماز شب شرف مؤمن است و آن را نردبان اوج انسان می خوانند در صورتی که عجب او را بگیرد همین نردبان اوج، نردبان سقوط برایش خواهد بود.

 

آیت‌الله توکل با تبیین لاقیدی نفس خاطرنشان ساخت: انسان می خواهد کسی مانع کارش نشود که همین لاقیدی نفس است و همه سقوط انسان در همین لاقیدی است و هر کس به هر کجا رسید این اماره لاقید را مقید کرد./1330/د102/ی

منبع: پایگاه اطلاع رسانی حج

ارسال نظرات