۱۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۹:۲۸
کد خبر: ۲۸۶۴۳۵
دشمنان دیروز دوستان امروز؛

گزارش مرکز رصد رسا از پیوند رسانه‎های وهابی با جریان رسانه‎ای شیعه انگلیسی

خبرگزاری رسا - شبکه های وهابی که تا دیروز با سوء استفاده از سخنان افرادی مانند یاسر الحبیب و حسن اللهیاری تشیع را تخریب می کردند این روزها در چرخشی محسوس با پوشش گسترده اظهارات آنها درصدد تخریب وجهه جمهوری اسلامی ایران و علمای شیعه برآمده اند.
شيعه انگليسي ياسر الحبيب شيعه انگليسي و وهابيت حسن اللهياري


به گزارش مرکز رصد خبرگزاری رسا، جای هیچ شکی وجود ندارد که در طول تاریخ و به ویژه در عصر معاصر مذهب تشیع از هیچ طرفی به اندازه افراط گرایان شیعه ضربه نخورده است. هزینه ای که افراط گرایان شیعه با ندانم‌کاری‌های خود متحمل مذهب حقه تشیع کرده اند از اقدامات دشمن نیز زیان‌بارتر بوده است. در سال‌های اخیر نیز گروهی از تشیع به بهانه تبلیغ مذهب و یا دفاع از عقاید سبب شدند که شیعه هراسی از سوی برخی کشورهای منطقه و همچنین استکبار جهانی به بیشترین حد خود برسد. همان گروهی که رهبر معظم انقلاب از آن به عنوان شیعه انگلیسی نام بردند.

 

 

مواضع شیعه انگلیسی دستاویز شبکه های وهابی


برای بسط بیشتر این مطلب می‌توان به تکیه شبکه های ضاله وهابی بر روی اظهارات غیرمسؤولانه به اصطلاح علمایی اشاره کرد که با بی بصیرتی خود، تشیع را در تنگنا قرار داده اند. شبکه های تلویزیونی مانند وصال حق، کلمه فارسی، نور و توحید در طول سال های اخیر رویکرد مختلفی را در قبال برخی روحانیان شیعه اتخاذ کرده اند که این رویکرد دوگانه بیانگر میزان ضربه کسانی مانند حسن اللهیاری و یاسر الحبیب به تشیع است. آنها ابتدا از این شخصیت‌ها برای شیعه هراسی استفاده کردند و سپس آنها را سنبل مبارزه با جمهوری اسلامی ایران قرار دادند.


این بازی زمانی به بالاترین حد خود رسید که یاسر الحبیب در شبکه فدک به رموز اهل سنت و به ویژه عایشه، همسر پیامبر توهین کرد. توهین وی که موجی را علیه تشیع به راه انداخت و موجب شد شبکه های وهابی، شیعیان را به توهین علیه صحابه و همسران پیامبر متهم کنند. مساله ای که بلافاصله با واکنش مراجع و علمای شیعه مواجه شد. حضرت آیت الله خامنه ای با صدور فتوایی در پاسخ به استفتاء عده ای از علمای شیعه عربستان، درباره این موضوع فرمودند: اهانت به نمادهای برادران اهل سنت از جمله اتهام زنی به همسر پیامبر اسلام [عایشه] حرام است. این موضوع شامل زنان همه پیامبران و به ویژه سید الانبیاء پیامبر اعظم -حضرت محمد (ص) -می‌شود ( 12/7/89).

 


این فتوا علاوه براینکه جلوی سوء استفاده مغرضان از اظهارات نابخرادنه یاسر الحبیب را گرفت، توانست موج جدیدی را در راستای تقویت وحدت اسلامی ایجاد کند. فتوای رهبر معظم انقلاب با بازخورد بسیار مناسبی در نهادهای دینی جهان اسلام به ویژه در الازهر مصر مواجه شد. امری که موجب شد یاسر الحبیب و شبکه متبوع وی "فدک" هجمه ناجوانمردانه ای را علیه جمهوری اسلامی ایران و به ویژه رهبر معظم انقلاب و  علمای اعلام قم آغاز کند. برای نمونه وی مخالفت حکومت ایران با برگزاری مراسمی تحت عنوان "عید الزهرا" و برخورد با توهین کنندگان به مقدسات اهل تسنن را اقدامی ظالمانه از سوی جمهوری اسلامی ایران قلمداد کرد. وی همچنین از هر فرصتی برای تخریب علمای تشیع از قبیل آیت الله محمدباقر صدر، حضرت آیت الله بهجت، حضرت آیت الله مکارم شیرازی استفاده کرد.

 

این اتفاقات در حالی رقم می‌خورد که حضرت آیت الله خامنه ای در جلسات مختلف بر لزوم مقابله با افراط گرایی سنی و شیعی تاکید و گفتمانی را به نام " شیعه انگلیسی" آغاز کرد. حضرت آیت الله خامنه ای در دیدار با کارگزاران حج تاکید فرمودند: "خوب فهمیدند که اگر در دنیای اسلام مذاهب اسلامی گریبان یکدیگر را بگیرند و کشمکش با همدیگر را شروع کنند، رژیم غاصب صهیونیست نفس راحتی خواهد کشید؛ این را خوب فهمیدند، درست فهمیدند؛ لذا از یک طرف گروه‌های تکفیری را به راه میاندازند که نه فقط شیعه را تکفیر کنند، بلکه بسیاری از فِرق اهل سنّت را هم تکفیر کنند؛ از آن طرف هم یک عدّه مزدور را به راه بیندازند که برای این آتش هیمه فراهم کنند، بنزین روی آتش بریزند؛ که میبینید، میشنوید، یا خبر دارید. وسائل ارتباط جمعی و رسانه در اختیار اینها میگذارند؛ در کجا؟ در آمریکا! در کجا؟ در لندن! آن تشیّعی که از لندن و از آمریکا بخواهد برای دنیا پخش بشود، آن تشیّع به درد شیعه نمیخورد." (20/6/1392)

 

تغییر رویکرد وهابیت نسبت به یاسر الحبیب و حسن اللهیاری

 

همین سخنان کافی بود تا رادارهای شبکه های وهابی به صدا در آید و در تغییر رویکردی آشکار با پوشش گسترده اظهارات یاسر الحبیب وحسن  اللهیاری، از سخنان آنها برای ضربه به جمهوری اسلامی ایران استفاده کنند. همین امر به خوبی نشان داد که آنها کمتر اهمیتی به اعتقادات خود از قبیل توهین به همسر پیامبر قائل نیست؛‌ چرا که اگر واقعا به اعتقادات خود پایبند بودند هیچ وقت حاضر نمیشدند برای ضربه به جمهوری اسلامی، سخنرانی های دشمنان دیروز خود را پوشش دهند. شبکه هایی مانند کلمه، وصال حق، توحید و نور با پخش مستمر کلیپ‌های حسن اللهیاری و یاسر الحبیب اجازه دادند بدترین توهین ها و اتهامات به علمای شیعه پخش شود. شبکه های وهابی با استفاده از سخنان مزدوران دستگاه جاسوسی انگلیس و آمریکا نه تنها داعیه دار وجود اختلاف میان علمای شیعه شدند بلکه از این اظهارات برای حمله علیه جمهوری اسلامی ایران استفاده کردند.

 

برای نمونه در یکی از این کلیپ‌ها که از شبکه وهابی کلمه پخش شد، یاسر الحبیب با ادعای اینکه نظام ایران برای حفظ حاکمیتش اگر لازم باشد خون شیعیان را در این راستا می ریزد، مدعی می شود: حاکمیت ایران دین‌شان سیاست‌شان است، دین‌شان حکومت و کرسی‌شان است، حکومت و حاکمیت ایران امروز هیج اعتباری ندارد و از نظر شرعی ساقط شده است.

 

پخش کلیپ یاسر الحبیب در شبکه وهابی کلمه

 


یا شخصی مانند مجتبی شیرازی که ساکن انگلستان است و در این کشور استعماری به راحتی دفاتر خود را اداره می‌کند بدترین دشنام ها و توهین ها را در این شبکه ها متوجه مراجع تقلید شیعه می‌کند که به دلیل اینکه دور از شان مخاطبان محترم است از آوردن آنها امتناع می کنیم.
 

از سوی دیگر شبکه های وهابی با پخش کلیپ‌هایی از حسن الهیاری بزرگ ترین هجمه را علیه علمای شیعه صورت داده است. سخنان وی که از شبکه اهل بیت در کالیفرنیا پخش می‌شود در راستای ترویج مظاهری مانند قمه زنی و لعن علنی صحابه پیامبر و اهل سنت است. این اظهارات روزانه مشکلاتی را برای جهان تشیع به وجود می‌آورد و دستاویز تکفیری‌ها برای تکفیر شیعیان قرار گرفته است. این شخصیت علاوه بر رد نظریه ولایت فقیه، همواره از رهبران حجتیه به بزرگی یاد می‌کند. اغلب کلیپ‌های پخش شده از وی در شبکه های وهابی به اندازه ای رکیک و توهین آمیز است که نمی‌توان آنها را بازتاب داد. وی در یکی از این کلیپ ها که از شبکه وصال حق پخش شد می‌گوید: نظام اسلامی ایران به نام امام عصر(عج) به مردم ظلم می کنند و مردم را می کشند و دعوای نیابت دارند در حالی نیابتی در کار نیست.

 

 

 

کلیپ حسن اللهیاری در شبکه وهابی وصال حق

این موارد در حالی است که برکسی پوشیده نیست انقلابی که امام خمین (ره) در ایران انجام داد بزرگ ترین کمک را به مذهب تشیع کرد که از حالت انفعالی گذشته خارج شده و به دور از هرگونه تنشی علاوه بر مطرح کردن خود به عنوان مذهبی اسلامی در کنار سایر مذاهب زندگی مسالمت آمیز را داشته باشد. جالب اینجاست که باوجود اینکه استکبار جهانی و کشورهای مرتجع عربی به خوبی از اهمیت انقلاب اسلامی و تشکیل حکومتی شیعی در ایران آگاه هستند و در طول این سالها به همین دلیل با این نظام به دشمنی پرداخته اند هنوز عده ای تحت عنوان تشیع و با لباس روحانیت نتواسته مساله به این سادگی را هضم کنند.


از این گذشته باید تاکید کرد که مانور رسانه های وهابی بر روی سخنان عده ای معدود از شخصیت‌های شیعه به خودی خود سوال برانگیز است، چه برسد به اینکه این اظهارات حاوی مطالبی باشد که مرجعیت شیعه و تنها حکومت شیعی جهان را هدف گرفته باشد. این روزها ما شاهد پیوند مستحکم شیعه انگلیسی و وهابیت هستیم. رسانه های این دو جریان که در ظاهر دشمن هستند اما عملا دارای رویکرد یکسانی هستند؛‌ هدف هر دو شبکه نیز تضعیف جمهوری اسلامی ایران و مرجعیت دینی تشیع است. مشخص نیست چقدر باید فضا روشن شود تا برخی متوجه شوند که شیعه انگلیسی و جریان تکفیری در اهل سنت دو روی یک سکه هستند که غرب در حال مدیریت آن است.

 

 
چه کسی از وحدت جهان اسلام هراس دارد؟

 


مقام معظم رهبری در مدت اخیر نیز چند بار به مساله وحدت و عدم ایجاد تنش میان سنی و شیعه اشاره کرده بودند، حضرت آیت الله خامنه ای در دیدار با اعضای مجمع جهانی اهل بیت (ع) تاکید کرده بودند که " تشدید اختلافات در دنیای اسلام، ممنوع است. ما با رفتارهایی که بعضی از گروه‌های شیعه انجام میدهند که موجب اختلاف میشود، مخالفیم. ما صریحاً گفته‌ایم که با اهانت به مقدّسات اهل‌سنّت مخالفیم. " (26/5/1394)

 

ایشان همچنین در دیدار با مسولان و کارگزاران حج تصریح کرده بودند که " ما که این‌قدر روی مسأله‌ی اتحاد بین مذاهب اسلامی، بین شیعه و سنی، بین ملتهای اسلامی تکیه میکنیم، این لفظ نیست؛ درد را شناخته‌ایم، درمان را شناخته‌ایم، دلمان میسوزد برای امّت اسلامی؛ این است که دنبال میکنیم." (31/5/1394)

 

آنچه در این نوشتار به آن اشاره شده به وضوح نشان می‌دهد که نه شبکه های وهابی واقعا دغدغه دین و مذهب را دارند و نه تشیع انگلیسی. همه عملکرد آنها فعالیت‌هایی غرض ورزانه است که اساسا با اهدافی سیاسی اما ظاهری دینی پیگیری می‌شود. هر دو جریان نیز با سوء استفاده از بی اطلاعی و سادگی توده های مردم که گرایش به دین دارند ذهن آنها را نسبت به اسلام ناب محمدی مخدوش می‌کنند. چیزی که بیشتر از همه مدنظر آمریکا و رژیم صهیونیستی برای پیشبرد اهداف استعماری و اشغالگرانه خود است. استکبار با ایجاد دشمنان فرعی، مذاهب مختلف اسلامی را به جان هم انداخته و در سایه این غفلت به استعمار کشورها می پردازد./983/ز502/ک

حسین سعدی

ارسال نظرات