۲۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۳
کد خبر: ۲۸۷۸۳۸
حج ابراهیمی(12)

ضرورت تغییر رفتارهای اجتماعی در مسائل اقتصادی

خبرگزاری رسا ـ آیت الله مروجی طبسی خواستار تغییر رفتارهای اجتماعی مردم در مسائل اقتصادی شد و گفت: وقتی تجمل‌گرایی را با رفتارهای اشتباه برای مردم تبدیل به فرهنگ می‌کنیم مقدمه خسارتی سنگین مانند عدم بصیرت سیاسی در رفتارهای حجاج می‌شود.
حجت الاسلام والمسلمين نجم الدين مروجي طبسي
آیت‌الله نجم الدین مروجی طبسی، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با انتقاد از برخی رفتارها و عادت‌های غلط برخی حجاج در مسائل اقتصادی حج، گفت: رفتارهای اجتماعی در ایران نیاز به اصلاح دارد؛ چراکه ما وقتی تجمل‌گرایی را با رفتارهای اشتباه برای مردم تبدیل به فرهنگ می‌کنیم مقدمات خساراتی سنگین مانند عدم بصیرت سیاسی در رفتارهای حجاج خواهد شد.
 
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به علل و عواملی که مردم به این رفتار غلط اجتماعی در ایران مبتلا شده‌اند، گفت: یکی از این دلایل رسانه‌ها هستند چراکه رسانه‌ها به ویژه صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران با نمایش تبلیغات کذایی این فرهنگ را به‌عنوان یک معیار اجتماعی تبدیل کرده است.
 
وی افزود: مشکل از جایی نشأت می‌گیرد که برای تبلیغ یک مایع ظرف‌شویی مبلمان و دکوراسیون 100 میلیون تومانی آشپزخانه به نمایش گذاشته می‌شود نشان از آن است که اصول حرفه‌ای و رسانه ما بر مبانی اسلام استوار نیست و فقط ترویج تجمل‌گرایی می‌کند.
 
استاد درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه مسأله دیگر در رفتارهای غلط درصحنه اقتصاد حج عدم درک یا درک ناقص از مفهوم اقتصاد مقاومتی است، گفت:باید در نظر داشت که اقتصاد مقاومتی، دو مخاطب دارد که اصول آن را باید درک کنند.
 
وی افزود: اولین مخاطب اقتصاد مقاومتی مسؤولان هستند که باید طیف مسؤولان در سطوح بالا با سیاست گذاری‌های خود در جامعه اسلامی برای عموم مردم اقتصاد مقاومتی را تبیین کنند این در حالی است که مسؤولان با رفتار غلط خود این مسأله را یک موضوع سیاسی جلوه می‌دهند.
 
آیت‌الله مروجی طبسی با اشاره به اینکه اقتصاد مقاومتی از فرایض دینی اسلام به شمار می‌آید، گفت: دومین مخاطب اقتصاد مقاومتی مردم هستند؛ بنابراین مردم طبق این فریضه باید در خریدهای خود مراقب محل خرج اموال خود باشند .
 
وی افزود: باید مردم به این موضوع توجه داشته باشند که این به معنای زجر اقتصادی نیست بلکه جلوگیری از افراط‌ و تفریط در خریدهای آنان به ویژه در ایام حج آن‌هم از بازار و کالای خارج است.
 
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه رفتارهای اجتماعی مردم در زندگی فردی در جایگاهی اعتدال قرار ندارد چراکه مقام معظم رهبری به آن توجه ویژه دارند، تصریح کرد: بیان این دغدغه از سوی مقام معظم رهبری نشان از اهمیت مجموع این رفتارها و بازخورد آن در مجامع بین‌المللی دارد.
 
استاد درس خارج حوزه‌های علمیه با بیان اینکه تجمل‌گرایی اثرات مخرب زیادی در جامعه اسلامی به دنبال دارد، گفت: همان‌طور که مقام معظم رهبری فرمودند این اعمال ما را از خداوند دور می‌کنند.
 
وی افزود: حجاج باید در نظر داشته باشند که در مکانی که نگاه کردن به خانه خدا یک عبادت و فریضه است به‌جای استفاده از این اماکن به خریدهای افراطی می‌پردازد و این نشان از آن است در جریان عظیم حج فقط هجرتی جسمانی داشته و از ابعاد روحانی این اثر بهره‌ای نبرده‌اند.
 
آیت‌الله مروجی طبسی با بیان اینکه تابه‌حال 15 مرتبه تجربه تشرف به حج را داشته‌ام، در این مدت هنوز نتوانستم برخی از جاهای اولیه مکه و مدینه را ببینم ولی متأسفانه گاهی اوقات شاهد بوده‌ام که برخی از حجاج تمام این مسیرها را در همان سفر اول بهتر از ما می‌شناسد و قیمت کل بازارها را می‌دانند.
 
استاد درس خارج حوزه علمیه قم با بیان اینکه این عمل نشان از آن است که حواس حجاج به همه‌جا است به جر آن مکانی که باید باشد، گفت: حجاجی که این علائم را در خود مشاهده می‌کنند باید دقت داشته باشند که سفر روحی خود را انجام نداده‌اند و سیری جسمانی در این فریضه عظیم بیشتر سهم ایشان نبوده است.
 
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه اثر مخرب دیگر این برنامه‌های غیرضروری این است که اثرات مخرب اقتصادی بر بدنه جامعه اسلامی می‌گذارد، گفت: حجاج بیت‌الله الحرام باید به این بیندیشند که چرا باید تمام سرمایه خود را در جیب یک‌مشت سعودی یهودی صفت بریزند.
 
وی افزود: مقام معظم رهبری فرمودند که تجارب تاریخی به ما نشان داده است که وهابیان تکفیری همانند اسرائیل هستند و دست‌نشانده اسرائیل در منطقه به‌حساب می‌آیند؛ بنابراین ما حق نداریم بازار آن‌ها را اشباع کنیم و پول خود را نباید در این راه هزینه کنیم./921/ت302/ی
ارسال نظرات