۲۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۱
کد خبر: ۲۸۸۱۰۳
استاد حوزه علمیه قزوین:

درک اسماء الهی روزی هر بنده‌ای نیست

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قزوین با بیان این‌که مراتب ایمان تابع مراتب معرفت است، گفت: معرفت خداوند بی‌انتها بوده و حد ندارد.
گنجينه اسماء الهي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، حجت‌الاسلام عبدالحمید نعمتی استاد حوزه علمیه قزوین ظهر امروز در مسجد سنجیده با اشاره به میزان ثواب و عقاب اعمال گفت: یک دسته از انسانها به لحاظ سطح معرفتی بالا هستند و در این افراد لازم نیست که انگیزه زایدی برای انجام ثواب و دوری از گناه ایجاد شود.

 

وی افزود: اما از آنجایی که اکثر انسان‌ها نیازمند انگیزه هستند، باید انگیزه‌های جانبی را در آن‌ها بوجود بیاید که خداوند از روی مهربانی این لطف را به بندگان خود داشته است.

 

استاد حوزه علمیه قزوین با بیان این‌که درک اسماء الهی روزی هر بنده‌ای نیست، اظهار کرد: خداوند عرضه می‌دارد اگر بنده‌ای درکی از اسماء الهی ندارد قرار نیست از مدار خوبی‌‌ها کنار برود و می‌فرماید که بنده من به سطح پایین‌تر نگاه کن، من یک بهشت و جنتی دارم که طبقاتی دارد و این بیان خداوند آن مباحث معقولانه و مسائل غیرمحسوس را که ما به این راحتی به‌دست نمی‌آوریم به صورت تمثیلی در قالب محسوسات درمی‌آورد.

 

حجت‌الاسلام نعمتی اضافه کرد: خداوند در ادامه توصیف می‌کند «بهشت دارای باغ‌هایی است؛ جنات تجری من تحتها ‌الانهار است» و بعد می‌گوید که زیباتر از آن چیزی است که من میگویم.

 

وی در ادامه با اشاره به این‌که خداوند با توصیف‌های خود تصوری را در ذهن بندگان ایجاد می‌کند، خاطرنشان کرد: ما از عذاب و آتش می‌ترسیم و از باغ، آسایش و آرامش لذت می‌بریم؛ خداوند این‌ها را توصیف می‌کند و می‌گوید که بهشت و جهنم واقعیت دارد.

 

استاد حوزه علمیه قزوین در ادامه تاکید کرد: فلسفه بحث ثواب و عقاب این است اگر بخواهند کودکی را در مسیر رشد علمی قرار دهند و برای او آینده یک دانشمند را ترسیم کنند قطع‌یقین قابل تصور نیست چراکه نمی‌تواند معراج علم را تعقل کند، برای این بچه یکسری تشویق‌ها را قرار می‌دهند تا در حد تصورش باشد و یا عذاب‌هایی را برای او قرار می‌دهند که محسوس باشد.

 

وی با بیان این‌که ما فکر می‌کنیم که آن عبادتی واقعی است که به خاطر خدا باشد و وقتی از بهشت و جهنم صحبت می‌شود آنرا عبادت تاجرانه می پنداریم، گفت:عبادت مراتبی دارد؛ دسته‌ای از عبادات براساس معرفت و نوع انگیزه‌ای است که در فرد وجود دارد همانند عبادت اولیاء و عرفا که سطح آن بالا است.

 

حجت‌الاسلام نعمتی با اشاره به این‌که یک دسته از عبادات سطح متوسطی دارند، عنوان کرد: شخصی ایاک نعبد می‌گوید اما چون معرفت پایینی دارد تقاضاهای او هم پایین‌تر است باز فردی معرفت پایین‌تری دارد اما او هم ایاک نعبد می‌گوید و خدا را مخاطب قرار می‌دهد اما از آنجایی که معرفت اندکی دارد محسوسات را می‌خواهد.

 

وی با بیان این‌که عبادت هم همانند ایمان مراتبی دارد، ابراز کرد: هرکسی در درجه‌ای از ایمان و عبادت قرار دارد؛ مراتب عبادت تابع مراتب ایمان است و مراتب ایمان هم تابع مراتب معرفت است؛ معرفت خداوند بی‌انتها بوده و حد ندارد.

 

حجت‌الاسلام نعمتی در پایان گفت: ما کار را برای خدا انجام می‌دهیم اما این ثواب انگیزه‌ای می‌شود برای این‌که ارتباط الهی فعال بشود./955/202/ب3

ارسال نظرات