۲۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۹
کد خبر: ۲۸۹۲۸۹
امام جمعه دندی زنجان مطرح کرد؛

ناتوانی آل‌سعود در اداره حرمین شریفین/ سران عربستان با تصویرسازی به دنبال فرار از زیر بار مسؤولیت هستند

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه شهرستان دندی زنجان با اشاره به بی مسؤولیتی سران عربستان در پذیرش مسؤولیت حوادث اخیر مکه مکرمه و ناتوانی آنها در اداره حرمین شریفین، گفت: آنها می‌خواهند با استفاده از فتوشاپ تصویرسازی کنند که رعد و برق عامل سقوط جرثقیل بوده است.
حجت الاسلام حسيني نسب

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در زنجان، حجت الاسلام سید عمران حسینی نسب، امام جمعه شهرستان دندی زنجان، امروز در جمع مردم این شهر با اشاره به شهادت مظلومانه زائران خانه خدا در مکه مکرمه به دستور آمریکا و به‏دست مزدوران آل‏سعود در مرداد 1366، گفت: حج نیز مانند نماز جمعه یک فریضه عبادی سیاسی بوده و بدون برائت ازمشرکین کامل نیست.

 

وی در ادامه خاطرنشان کرد: سال 66 بود که حجاج ایرانی بعد از اعلام برائت از مشرکین با شعارهای لااله الا الله، الله اکبر، مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل برای اقامه نماز مغرب روانه حرم الهی شدند، اما نظامیان عربستان سعودی به طرف صفوف آنها حمله کرده و با باطوم بر سر و روی زائران بی‏گناه کوبیده و گروه دیگری نیز از بالای پله‏ها و ساختمان‌ها سنگ و آجر و آهن و شیشه و بلوک سیمانی بر سر و روی مردم ریخته و حجاج بی‌گناه حرم امن الهی را به شهادت رساندند.

 

این مقام مسؤول در ادامه با اشاره به حوادث گوناگون مکه مکرمه که سبب کشته شدن حجاج شده است، خاطر نشان کرد: البته این اولین و آخرین حادثه برای حجاج نبود بلکه حوادث مختلفی نیز در ایام حج رخ داده که سبب تأسف است از جمله در سال 69 بر اثر ازدحام جمعیت در تونل منتهی به مسجد الحرام و افتادن حجاج زیر دست و پای دیگران، 1426 تن کشته شدند.

 

وی در ادامه و با اشاره به حوادث دیگری که منجر به کشته شدن حجاج در مکه مکرکه شده است، تأکید کرد: در سال 73 و در جریان رمی جمرات به خاطر ریزش پل 270 نفر کشته شدند، پس از این حادثه عربستان مدعی شد تغییراتی را برای جلوگیری از بروز حوادث مشابه انجام داده‏ است تا چنین حوادثی تکرار نشود.

 

امام جمعه دندی در ادامه خاطرنشان کرد: اما نه تنها تغییری در سال‌های بعد اتفاق نیفتاد بلکه سال 76 به علت آتش سوزی در منی 340 نفر از حجاج به شهادت رسیده و 1500 تن مجروح شدند؛ چهار سال بعد در اثر حادثه‌ای شبیه همان حادثه قبلی 118تن کشته شدند، شش سال بعد در روز عید قربان و باز هم در حادثه ای مشابه، 244 نفر کشته شدند.

 

حجت الاسلام حسینی نسب در ادامه بازخوانی سلسله بی تدبیری های دولت سعوی در قبال جان حجاج بیت الله الحرام تصریح کرد: دوباره دو سال بعد باز هم یک پل در رمی جمرات فرو ریخت و 345 نفر کشته شدند، در سال 85 و در اثر فرو ریختن هتلی که 40سال قدمت داشت 76نفر جان سپردند و در آخرین مورد نیز سقوط جرثقیل سبب کشته شدن بیش از 100نفر شد که متأسفانه 11 نفر از آنها ایرانی بودند.

 

وی در ادامه و با انتقاد از ناتوانی عربستان سعودی در حفاظت از جان حجاج، گفت: مسأله این است که دولت عربستان از هیچ‏یک از حوادث گذشته درس نگرفته و مشکل اصلی آنها سهل‏انگاری و سبک شمردن جان حجاج و عدم رعایت استانداردهای ایمنی است و همه این حوادث نشان‏دهنده ناتوانی عربستان در اداره حرمین شریفین و مناسک حج است.

 

امام جمعه شهرستان دندی در پایان با اشاره به بی مسؤولیتی سران عربستان در پذیرش مسؤولیت حادثه اخیر اظهار داشت: آنان حتی مسؤولیت این حادثه را برعهده نگرفته و اعلام کردند که خداوند حجاج را کشته و این قضا و قدر الهی بوده است، آنها می‌خواهند با فتوشاپ تصویرسازی کنند که رعد و برق عامل سقوط بوده است./949/202/ب2

ارسال نظرات