۳۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۸
کد خبر: ۲۸۹۶۶۵

تماس دولت اوباما با واتیکان برای آزاد کردن زندانیان آمریکایی در ایران

خبرگزاری رسا ـ دولت اوباما طی ماه‌های اخیر و برای یافتن راه‌هایی به منظور کمک گرفتن از پاپ برای آزادی سه محکوم آمریکایی که در ایران زندانی هستند، با واتیکان تماس گرفته است.
پاپ

 

به گزارش خبرگزاری رسا، دولت اوباما برای یافتن راه‌هایی به منظور کمک گرفتن از پاپ برای آزادی سه محکوم آمریکایی که در ایران زندانی هستند، با واتیکان تماس گرفته است.

 

پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان که پیشتر به ایالات متحده برای از سرگیری روابط با کوبا کمک کرده بود این هفته از واشنگتن دیدار می‌کند، آن‌هم در شرایطی که گردوخاک اختلافات کنگره بر سر توافق هسته‌ای با ایران هنوز فروکش نکرده است و سرنوشت این سه زندانی به صورت مکرر به جمهوری‌خواهان این بهانه را می‌دهد که عنوان کنند با این شرایط دلیلی برای مذاکره (با ایران) وجود ندارد.

 

براساس گفته‌های یک شخص آشنا به این ماجرا، ایالات متحده و واتیکان طی ماه‌های اخیر و در قضیه این زندانیان با یکدیگر در تماس بوده و دستکم خانواده یکی از زندانیان برای درخواست کمک مستقیما به سراغ پاپ رفته‌اند.

 

به نوشته این نشریه، این ایده که کلیسای کاتولیک رم تلاش کند تا روحانیان مسلمان در ایران را به آزادی این آمریکایی‌ها تشویق کند، چندان دور از دسترس نیست. تنها چند ماه پیش بود که یکی از اعضای دولت ایران با پاپ دیدار کرد، دیداری که نشانه‌ای از تداوم علاقه‌مندی پاپ نسبت به این کشور است.

 

واتیکان، یک دولت شهر 800 نفره است، اما هم در آشکار و هم در نهان نقش مهمی را در دیپلماسی بین‌المللی ایفا کرده است و سفارت‌های خود را در سرتاسر جهان تأسیس کرده است و کلیساها و دیگر مؤسسات وابسته به آن به خوبی با یکدیگر در ارتباط هستند؛ واقعیتی که می‌تواند به دولت اوباما در زمانی که اولویت‌های آن‌ها (با واتیکان) تطابق یابد، کمک کند.

 

پولیتیکو در ادامه نوشت: در ماه فوریه بود که پاپ با یک هیئت ایرانی به ریاست یک زن ملاقات کرد. مشخص نشد که آیا موضوع زندانیان آمریکایی در این ملاقات‌ها مطرح شد اما رییس این هیئت که شهیندخت مولاوردی، معاون رییس جمهوری ایران در امور زنان و خانواده بود به نشریه کروکس (Crux) گفت که وی از این ایده که (پاپ) فرانسیس می‌تواند همانگونه که در مورد ایالات متحده و کوبا عمل کرد، به ایران و ایالات متحده برای حل مشکلات خود کمک کند، استقبال می‌کند.

 

مولاوردی به این نشریه گفت: «مطمئنا این پاپ توان گردهم آوردن مردم را دارد، که می‌تواند دولت‌ها را تحت تأثیر قرار دهد»./982/ب101/د

ارسال نظرات