۰۱ مهر ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۵
کد خبر: ۲۹۰۰۵۲

تشریح اعمال روز عرفه

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام اصل‌نژاد گفت: روز عرفه از روزهاى با فضیلت است، اشتغال به دعا پس از نماز ظهر و عصر و نیز اجتماع مردم جهت دعا در این روز استحباب دارد.
عرفه

حجت الاسلام سید ودود اصل‌نژاد معاون تهذیب مدرسه علمیه طالبیه، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، اظهار داشت: روز عرفه از روزهاى با فضیلت است، اشتغال به دعا پس از نماز ظهر و عصر و نیز اجتماع مردم جهت دعا در این روز استحباب دارد.


وی با اشاره به فضیل دعا در این روز تصریح کرد: دعا در روز عرفه از روزه افضل است؛ از این رو، چنانچه روزه موجب ضعف انسان از دعا شود، کراهت دارد؛ بنابراین در صورتى که روزه موجب ضعف نشود مستحب است، این نیز نشان از فضیلت دعا در این روز دارد.


این استاد حوزه از دیگر اعمال مستحب روز عرفه را زیارت امام حسین(ع) دانست و ابراز داشت: خواندن دو رکعت نماز، پس از نماز عصر و قبل از شروع به دعا زیر آسمان و اعتراف به گناهان، خواندن صد رکعت نماز براى کسى که در عرفات است با حمد و توحید و ختم آن با آیة الکرسی از اعمال این روز است.


وی ضمن تشریح دیگر اعمال روز عرفه، افزود: غسل که افضل انجام دادن آن هنگام
زوال است و صدقه دادن که پاداش مضاعفی از دیگر روز ها دارد؛ از مناسک حج، وقوف به عرفات از ظهر روز نهم ذیحجه تا غروب آفتاب است.


معاون تهذیب مدرسه طالبیه حاجت خواستن از غیر خدا در روز عرفه مکروه عنوان کرد و ادامه داد: حضرت امام زین العابدین(ع) در روز عرفه صدای سائلی را شنید که از مردم تقاضای کمک می کرد، امام به او فرمود؛ واى بر تو آیا در این روز از غیر خدا تقاضا مى‎کنى؟ حال آن که در این روز امید مى‎رود که بچه‎هاى در شکم هم از فضل خدا بی نصیب نمانند و سعید شوند.

 

وی روز عرفه روز عید و خاری شیطان دانست و تصریح کرد: در روز عرفه خداوند بندگان خود را به عبادت و طاعت دعوت می کند و با احسان جود با بندگان خود رفتار می کند، این روز روزی است مغتنم برای طلب غفران بخشش از درگاه الهی برای بخشش گناه خود است.


حجت الاسلام اصل نژاد در پایان خاطرنشان کرد: هر کس این دعا را در شب عرفه یا در شب‎هاى جمعه بخواند، خداوند گناه او را می بخشد؛ «اَللّهُمَّ یا شاهِدَ کُلِّ نَجْوى وَ مَوْضِعَ کُلِّ شَکْوى وَ عالِمَ کُلِّ خَفِیَّةٍ وَ مُنْتَهى کُلِّ حاجَةٍ یا مُبْتَدِئاً»./854/302/ب3

ارسال نظرات