۰۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۰
کد خبر: ۲۹۰۷۹۸
استاد حوزه و دانشگاه:

بی تدبیری مقامات سعودی قابل چشم پوشی نیست

خبرگزاری رسا ـ مسؤول نهاد رهبری در دانشگاه هنر اسلامی تبریز گفت: بی لیاقتی و بی‌کفایتی آل سعود در برگزاری مناسک حج پیش از این نیز اثبات شده بود.
منا

حجت الاسلام عباس عباس‌زاده مسؤول نهاد رهبری در دانشگاه هنر اسلامی تبریز، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، با اشاره به حادثه دلخراش منا در سرزمین وحی که منجر به شهادت جمع کثیری از حجاج بیت الله الحرام شد، اظهار داشت: مصیبت بزرگ جان باختن مؤمنان در اثنای برگزاری فریضه حج در منطقه‌ حادثه‌ای کم‌نظیر در تاریخ حج به شمار می رود.


وی با تأکید بر این‌که بی لیاقتی و بی‌کفایتی آل سعود در برگزاری مناسک حج پیش از این نیز اثبات شده بود، خاطرنشان کرد: سوءمدیریت دستگاه‌های اجرایی مرتبط با مراسم حج علت اصلی بروز چنین حادثه‌ تلخی بوده است و بی تدبیری در تأمین امنیت حجاج از سوی مقامات سعودی قابل چشم پوشی نیست.


مسؤول نهاد رهبری در دانشگاه هنر اسلامی تبریز ادامه داد: برگزاری مطلوب کنگره‌ عظیم حج کمترین خواسته‌ای است که هر مسلمان انتظار آن را از میزبان دارد؛ از این رو کشورهای اسلامی و سازمان کنفرانس اسلامی باید تدبیری اتخاذ کنند تا مکان‌های مقدس اسلامی با نظارت جهانی مسلمانان اداره شود.


حجت الاسلام عباس‎‌زاده افزود: حوادث خونین مسجد الحرام و سرزمین منا و سابقه‌ دولت سعودی در برگزاری مناسک حج نشان می‌دهد که دولتمردان سعودی در اداره و مدیریت اعمال حج ناتوان هستند و باید خردی جمعی و شورایی از کشورهای اسلامی برای اداره مناسک حج تشکیل شود.


وی با تأکید بر این‌که نگاه امنیتی و اقتصادی حکومت سعودی به این گردهمایی بین المللی و فریضه‌ الهی بی‌تأثیر در بروز چنین حوادث تلخ نیست، خاطرنشان کرد: مسؤولان نظام اسلامی ایران و دیگر دولت‌های اسلامی باید با پیگیری جدی و مستمر از راه دیپلماتیک و حقوقی مقامات سعودی را در دادگاه‌های بین‌المللی محاکمه بکنند.


مسؤول نهاد رهبری در دانشگاه هنر اسلامی تبریز ادامه داد: این فاجعه نه تنها جان هزاران نفر از حجاج کشورهای اسلامی را به مخاطره انداخت، بلکه آبروی جهان اسلام را نیز خدشه‌دار کرد، اگر مقامات سعودی لیاقت و کفایت برگزاری چنین مراسمی را ندارند، که قطعا نیز همین‌طور است، باید سازمان کنفرانس اسلامی را دخیل در مدیریت حج بکند.


این استاد حوزه و دانشگاه در پایان ضمن تسلیت به بازماندگان و خانواده‌های جان‌باختگان این حادثه دلخراش گفت: به یقین دولت سعودی در باتلاق جنایت‌هایی که در یمن، عراق، سوریه و دیگر کشورهای اسلامی مرتکب شده است، گرفتار بوده و تقاص جنایت‌های ضدبشری خود را خواهد داد./935/302/ب3

ارسال نظرات