۰۵ مهر ۱۳۹۴ - ۰۲:۰۷
کد خبر: ۲۹۰۸۷۰
جهان اسلام در هفته‌ای که گذشت؛

کشته شدن هزاران زائر بیت الله الحرام در پی بی‎کفایتی آل‎سعود

خبرگزاری رسا ـ کشته و مجروح شدن هزاران زائر بیت الله الحرام در منا که در پرتو بی‎کفایتی آل‌سعود رخ داد، مهمترین خبر جهان اسلام در هفته گذشته بود.
جهان اسلام

 

به گزارش خبرگزاری رسا، بعد از آن که به دلیل بی تدبیری مقامات سعودی، یک جرثقیل در مسجد الحرام سقوط کرده و منجر به کشته شدن تعدادی از حاجیان در مسجدالحرام شد، روز عید قربان نیز بر اثر مدیریت نامناسب مقامات سعودی عده زیادی از حاجیان در منا کشته شدند.

 

ـ عربستان سعودی در اولین واکنش خود به حادثه دلخراش جان باختن 717 نفر از حجاج بیت الله الحرام در منا، با سلب مسؤولیت از خود اعلام کرد که عدم پایبندی حجاج به دستورات باعث وقوع این حادثه شده است.

 

ـ پادشاه عربستان در حال بازدید از روند فعالیت پرسنل حج در منا به جای انتقاد از عملکرد پرسنلی که مسبب جان باختن بیش از 1200 نفر از حجاج در فاجعه دلخراش منا شدند، از تلاش های آنان ستایش و قدردانی کرد.

 

ـ در پی این حادثه، پایگاه خبری فارین پالیسی آمریکایی در مطلبی با اشاره به فاجعه اخیر در مکه و کشته و زخمی شدن حجاج نوشت: عربستان سعودی در حال تخریب و تهدید مقدس ترین شهر جهان اسلام است.

 

ـ مفتی آل‌سعود بدون تسلیت گفتن به خانواده‌های داغدار قربانیان فاجعه دلخراش مشعر منا که بیش از هزار کشته به جا گذاشت، ضمن سرپوش گذاشتن بر بی‌کفایتی و سوءمدیریت حاکمان عربستان در برگزاری مراسم حج، حجاج بیگناه را مسؤول و مقصر وقوع این حادثه دانست.

 

ـ صالح بن محمد آل طالب خطیب مسجدالحرام در خطبه‌های نماز جمعه ادعا کرد ایران قصد سوءاستفاده از حادثه منا برای مخدوش کردن وجهه ریاض را دارد.

 

ـ گرچه حادثه منا از لحاظ تعداد کشته شدگان در چند دهه اخیر بی‎سابقه است، اما بررسی حوادث سال‌های گذشته نشان‌دهنده ضعف مدیریت مقامات سعودی در مدیریت حج است.

 

عراق

 

ـ حضرت آیت الله سیستانی درپی کشته و زخمی شدن تعداد زیادی از حاجیان در سرزمین منا، پیامی را صادر کرد.

 

ـ خطیبان جمعه عراق، سوء مدیریت حکومت عربستان را عامل کشتار حاجیان در منا توصیف کرده و آل‎سعود را مسؤول مشکلات پیشامده برای حجاج خواندند.

 

ـ نوری مالکی رییس ائتلاف دولت قانون در عراق خواستار واگذاری امور حج به سازمان همکاری اسلامی شد.

 

ـ کرار الخفاجی، فرمانده گردان‌های السلام (وابسته به جریان صدر)، در گفت‎وگو با سومریه نیوز اظهار داشت: دولت آمریکا از گروه تروریستی داعش حمایت می کند و هرگز برای از بین بردن آن هیچ تلاشی نکرده و نخواهد کرد.

 

ـ حضرت آیت الله سید محمد سعید حکیم، از مراجع تقلید نجف اشرف در گفت‎وگو تلفنی با یان کوبیش، فرستاده ویژه سازمان ملل متحد از نقش کم رنگ این سازمان در حمایت از شیعیان سوریه انتقاد کرد و گفت: سازمان ملل متحده مسؤول حفظ جان پیروان اهل بیت (ع) در دو شهر شیعه نشین فوعه، کفریا در سوریه در برابرجریان‎های تروریستی است.

 

 

لبنان

 

ـ سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان با بیان مسؤول بودن حکومت سعودی در فاجعه منا، خواستار تشکیل کمیته‌ای از کشورها برای تحقیق در مورد این حادثه شد و تأکید کرد که مقصر جلوه دادن حجاج، فراافکنی از سوی آل‎سعود به شمار می‎آید.

 

ـ شیخ ماهر حمود دبیرکل اتحادیه علمای مقاومت ضمن ابراز تأسف از فاجعه منا ابراز امیدواری کرد این مسأله تلنگری برای مقامات عربستان در حمله به یمن و نیز مواضع نادرست این کشور در لبنان، سوریه و عراق باشد.

 

ـ حجت الاسلام شیخ علی یاسین، رییس جمعیت علمای صور لبنان با صدور بیانیه ای، به فاجعه دردناک منا که منجر به کشته شدن صدها مسلمان انجامید اشاره و اعلام کرد: اداره کنندگان مراسم حج مسؤول مستقیم این واقعه خونبار هستند.

 

ـ روزنامه «الدیار» لبنان در گزارشی، علت مرگ بیش از 1000 حاجی در سرزمین «منا» در پنج کیلومتری مکه مکرمه را حضور کاروان پر خدم و حشم «سلمان بن عبدالعزیز» جانشین ولی‌عهد سعودی، پسر شاه و وزیر دفاع در مرکز منا دانست.

 

ـ رییس جنبش الاصلاح و الوحده لبنان با تاکید بر پیروزی مقاومت بر رژیم اشغالگر اسرائیل تاکید کرد که حضرت آیت الله خامنه‎ای با تمسک به قرآن و روایات وعده نابودی رژیم اشغالگر صهیونیستی را می‎دهد.

 

ـ آیت الله عفیف نابلسی، امام جمعه صیدای لبنان، در خطبه های نماز عید قربان که در مجتمع حضرت زهرا (س) برپا شد، گفت: مسلمانان نباید هیچ گاه سخن امام خمینی (ره) را فراموش کنند که می فرمود «تمام مشکلات ما از سوی آمریکا ایجاد می شود».

 

ـ جبهه العمل اسلامی لبنان تقسیم مکانی و زمانی مسجد الاقصی بین مسلمانان و یهودیان را از ارکان اصلی پروژه یهودی سازی قدس شریف دانست و نسبت به نهایی شدن این طرح هشدار داد.

 

ـ حجت الاسلام سید هاشم صفی الدین، رییس شورای اجرایی حزب الله لبنان، در مراسم یادبودی که از سوی این حزب در شهر قبریخا واقع در جنوب لبنان برگزار شد، تاکید کرد: نقش جمهوری اسلامی ایران را در حل مشکلات منطقه نمی توان نادیده گرفت.

 

یمن

 

ـ شورای همبستگی ملی یمن با اشاره به فاجعه کشته شدن حاجیان خانه خدا در منا خاطر نشان کرد که بی کفایتی آل‌سعود عامل اصلی این حادثه است.

 

ـ سخنگوی انصار الله یمن اعلام کرد، فاجعه‎ای که در منا رخ داده است،‌ ایجاب می کند که کشورهای عربی و اسلامی، آل سعود را به پای میز محاکمه بکشانند.

 

ـ رییس پارلمان کویت، در میانه حجم انتقادها از سوء مدیریت سعودی‌ها در فاجعه منا، لب به تعریف و تمجید از مقامات آل سعود گشود.

 

ـ رییس کمیته عالی انقلابی جنبش انصار الله ضمن تبریک عید قربان، اقدام ریاض را در محروم کردن آنها از ادای فریضه حج در راستای محاصره مردم یمن از سوی عربستان دانست.

 

ـ عبدالملک حوثی، رهبر جنبش انصارالله یمن، آمریکا، رژیم صهیونیستی و عربستان را مثلث شر و جرم نامید و درباره طمع ورزی‌های آنان در یمن هشدار داد.

 

اروپا و آمریکا

 

ـ اندیشکده بروکینگز تأکید کرد که تراژدی وحشتناک مکه (حادثه کشته شدن حجاج در منا) چالشی برای پادشاه عربستان و خاندان سعودی است و به ادعای مشروعیت آنها ضربه وارد کرد.

 

ـ روزنامه سوئیسی نوی زوریخر سایتونگ با تاکید براینکه سعودی ها مسوول حفظ جان حجاج هستند، نوشت: حوادثی که تاکنون در حج بوقوع پیوسته، بی کفایتی سعودی ها را در حفاظت از جان زائران نشان می دهد.

 

ـ روزنامه نیویورک تایمز آمریکا نوشت: از سال 1990 تا کنون حادثه روز گذشته در منا و جان باختن 717 تن از حجاج در اثر ازدحام جمعیت،خونین ترین حادثه از این نوع به شمار می‌آید.

 

ـ روزنامه گاردین چاپ لندن با استناد به اظهارات حجاج در خصوص رفتارهای اهانت آمیز سعودی‌ها با زائران خانه خدا نوشت: شاهدان فاجعه صحرای منا، مسؤولان سعودی و پلیس عربستان را مسبّب وقوع این فاجعه می دانند.

 

ـ رییس امور دینی ترکیه با تاکید بر اینکه مدیریت حج مشکل اساسی دارد، اعلام کرد که برگزاری نشست بین‎المللی برای بحث و بررسی درباره مسایل مربوط به حج ضروری است.

 

ـ اعضای جامعه مسلمان «ادمونتون» کانادا با جمع‌آوری امضا، از دولت مرکزی این کشور خواستند به شمار بیشتری از آوارگان سوری اجازه ورود به خاک کانادا را بدهد.

 

ـ رییس سابق سازمان سیا در شبکه الجزیره به اتهام زنی علیه ایران مبنی بر دشمنی این کشور با یهودیان، حمایت از داعش و ساخت بمب هسته‌ای پرداخت که با پاسخ‌های جالب مجری مواجه شد.

 

مصر

 

ـ اسامه الازهری عضو هیئت علمی الازهر مصر ضمن ابراز تسلیت به خانواده قربانیان و آسیب دیدگان حادثه منا، خواستار تشکیل کمیته بررسی علت حادثه شد.

 

ـ احمد طیب شیخ الازهر مصر، در تماس‌ تلفنی با بعثه حج مصر در عربستان سعودی، ضمن آگاهی از آخرین اخبار حادثه منا،خواستار سهولت در انجام رمی جمرات و سایر فرایض حج شد.

 

ـ محمد حسان مبلغ سلفی مصر، با خائن شمردن کسانی که میان مسلمانان تبعیض قائل می‌شوند، امت اسلامی را به رجوع به قرآن کریم در راستای آزادی مسجد الاقصی دعوت کرد.

 

ـ الازهر مصر در راستای احرای طرح مبارزه با افراط‌گرایی و تروریسم، اصلاح منابع و کتاب‌های درسی خود را به پایان برده و در سال جدید این منابع را وارد نظام آموزشی کشور خواهد کرد.



ـ عبدالخالق العطیفی بازرس بخش تبلیغ وزارت اوقاف مصر با استناد به روایت کوه طلا، مدعی نزدیک شدن قیامت شد.

 

ـ سعد الدین الهلالی استاد فقه مقارن دانشگاه الازهر مصر با صدور فتوایی مبارزه فلسطینیان با اسرائیل را حرام دانست./847/ز502/د

ارسال نظرات