۱۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۹:۱۱
کد خبر: ۲۹۲۵۷۱
نماینده بجنورد در مجلس:

اقتدار دیپلماسی ایران در فاجعه منا نمودار نشد

خبرگزاری رسا ـ نماینده مردم بجنورد در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از اقدام ناکافی دستگاه دیپلماسی کشور در قبال فاجعه منا، گفت: متأسفانه در این فاجعه اقتدار دیپلماسی ایران نمودار نشد.
قاسم جعفري نماينده مردم خراسان شمالي در مجلس شوراي اسلامي

قاسم جعفری، نماینده مردم شهرستان های بجنورد، مانه و سملقان، راز و جرگلان، گرمه و جاجرم در مجلس شورای اسلامی، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب در مورد فاجعه منا در مراسم دانش‌آموختگی، تحلیف و اعطای سردوشی دانشجویان دانشگاه‌های افسری ارتش جمهوری اسلامی ایران در دانشگاه علوم دریایی امام خمینی(ره) نوشهر، اظهار کرد: بیانات مقتدرانه رهبری در نوشهر سبب شد تا حساب کار به دست آل سعود بیاید.

 

وی با تسلیت به خانواده های داغدار و بازماندگان زائران کشته شده در فاجعه منا، سخنان مقتدرانه رهبری درباره این فاجعه را ناشی از پشتوانه الهی و عزت مردم ایران دانست و تصریح کرد: اگر این موضع گیری محکم و قاطع رهبری نبود، رژیم آل سعود قصد بازگرداندن پیکرهای مطهر حجاج جانباخته ایرانی به کشور را نداشت.

 

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: اکنون نیز پیش بینی می شود به غیر از زائران ایرانی، رویکرد دفن دسته جمعی حجاج کشته شده در عربستان برای زائران سایر کشورها اجرایی شود.

 

جعفری ادامه داد: دلیل آل سعود برای دفن فله ای و دسته جمعی زائران کشته شده این است که بازگشت اجساد این زائران به کشورهای مختلف اسلامی، خشم و تنفر مردم از رژیم آل سعود را در این کشورها افزایش می دهد به همین دلیل نیز آنها در برابر بازگرداندن پیکر حجاج کشته شده مقاومت می کنند.

 

وی در ادامه با انتقاد از کم کاری دستگاه دیپلماسی کشور در مورد فاجعه منا، افزود: متأسفانه در این فاجعه اقتدار دیپلماسی ایران نمودار نشد.

 

به گفته وی عدم نمود و بروز اقتدار دیپلماسی ایران در این موضوع به اندازه ای بود که حتی رهبر معظم انقلاب نیز فرمودند این گونه نیست که تصور کنید با حرف حق نزدن، دشمن منافع و حقوق ما را به رسمیت خواهد شناخت.

 

جعفری تصریح کرد: در فاجعه منا ظرفیت ویژه ای برای میدان داری کشور ما و همراه شدن سایر کشورهای اسلامی با ایران وجود داشت تا با استفاده از آن، وحدت امت اسلام و فشارها بر آل سعود افزایش یابد اما متأسفانه دولت یازدهم در این زمینه و در راستای جلب حمایت سایر کشورهای اسلامی برای تحت فشار گذاشتن آل سعود، مؤفقیت چندانی نداشت.

 

گفتنی است، صبح پنجشنبه دوم ماه جاری، همزمان با روز عید سعید قربان و برگزاری مناسک مربوط توسط حجاج در منطقه منا، به دلیل بی کفایتی رژیم آل سعود و مسؤولان برگزاری حج، حادثه مرگباری در رمی جمرات در منا رخ داد که در این حادثه چند هزار نفر از حجاج کشورهای دنیا از جمله حجاج ایرانی کشته و زخمی شدند.

 

امسال 64 هزار زائر ایرانی برای انجام مناسک حج راهی عربستان سعودی شدند که از این تعداد در روز عید قربان، 465 زائر در جریان مراسم رمی جمرات بر اثر فاجعه ای که بر اثر ضعف مدیریت و بی کفایتی مسوولان سعودی روی داد به لقاءالله پیوستند که از این تعداد 15 زائر نیز اهل استان خراسان شمالی بودند.

 

در حالی که سران آل سعود در بازگرداندن پیکر مطهر زائران جانباخته به کشور تعلل و کارشکنی می کردند، رهبر معظم انقلاب، چهارشنبه گذشته در دانشگاه علوم دریایی نوشهر، با اشاره به حادثه‌ تأسف‌بار و خونین منا، آن را به‌ دلیل جان باختن هزاران نفر از حجاج به‌ ویژه صدها نفر از حجاج ایرانی، عزا و مصیبتی واقعی برای ملت ایران خواندند و با اشاره به لزوم تشکیل کمیته‌ حقیقت‌یاب با حضور کشورهای اسلامی و از جمله ایران، گفتند: دولت عربستان در انتقال ابدان مطهر جان‌باختگان به وظایف خود عمل نمی‌کند و جمهوری اسلامی ایران نیز تاکنون با خویشتن‌داری و ادب اسلامی، حرمت برادری را در دنیای اسلام نگه داشته است، اما این را بدانند که اندک بی‌احترامی به ده‌ها هزار نفر از حجاج ایرانی در مکه و مدینه و عمل نکردن به وظایف برای انتقال ابدان مطهر، عکس‌العمل سخت و خشن ایران را در پی خواهد داشت.

 

در پی این فرمایشات رهبری، سران عربستان سعودی با عقب نشینی از اظهارات پیشین خود، بر همکاری مناسب برای انتقال پیکر زائران جانباخته ایرانی در فاجعه منا تأکید کردند./9314/ت302/ج

 

ارسال نظرات