۱۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۹
کد خبر: ۲۹۲۷۷۱
احکام(3)

احکام سجده‌های واجب قرآن

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه انسان باید در هر شرایطی احکام مربوط به سجده را رعایت کند، گفت: در سجده واجب سوره‌های قرآن هم داشتن وضو، پاک بودن لباس و قرار گرفتن اعضای سجده بر روی مهر لازم است.
احکام
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام سید جعفر ربانی پیش از ظهر امروز در شبستان امام خمینی(ره) با بیان اینکه در مورد سجده برای آیه سجده، سجده بر فرش صحیح نیست، افزود: سجده دارای یک سری شرایط است که باید رعایت شود تا سجده به‌درستی ادا شود.
 
وی تصریح کرد: برای سجده آیات قرآن هم لازم است که لباس پاک باشد و انسان با وضو بوده و اعضای سجده روی مهر قرار گرفته و مکان سجده پاک باشد.
 
 استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: اگر کسی بعد از شک یقین کرد که حتماً سجده را انجام نداده باید فوراً بنشیند و سجده و تشهد را انجام دهد و برای قیام بی‌جایی که انجام داده دو سجده سهو به‌جا آورد.
 
حجت‌الاسلام ربانی اظهار کرد: اگر بعد از تشهد در رکعت چهارم فرد متوجه شد که تشهد را نگفته باید نماز را ادامه دهد و بعد از نماز بلافاصله دو مرتبه قضای تشهد را انجام داده و دو سجده سهو انجام دهد که در این صورت نمازش صحیح است.
 
استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه خداوند نسبت به انسان در انجام اعمال عبادی سخت‌گیر نبوده و باطن عمل را از انسان قبول کرده و به اعمال ناچیز انسان پاداش‌های زیادی می‌دهد، ادامه داد: دلیل این رویه الهی این است که خداوند می‌خواهد همه بندگان به کمال رسیده و در مسیر هدایت قدم بردارند.
 
حجت‌الاسلام ربانی با تأکید بر اینکه امروزه وسایل ارتباط‌جمعی و راه‌های مختلفی برای اطلاع از احکام وجود دارد، گفت: امروزه دیگر کسی نمی‌تواند به بهانه عدم دسترسی از یادگیری احکام خودداری کند.
 
وی یادآور شد: امروزه درهای یادگیری احکام الهی به روی انسان گشوده است و انسان همان‌طور که برای کسب فضایل مختلف تلاش می‌کند باید برای یادگیری احکام شرعی هم تلاش کند تا در قیامت منتی بر او نبوده و به دلیل کوتاهی در فراگیری احکام مورد پرسش قرار بگیرد./968/پ202/ی
ارسال نظرات