۱۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۳
کد خبر: ۲۹۲۸۰۱
نماینده ولی فقیه در دامپزشکی خراسان شمالی:

کشتارگاه های خراسان شمالی روحانی ناظر ذبح شرعی دارند

خبرگزاری رسا ـ مسؤول نهاد نمایندگی ولی فقیه در اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی گفت: در حال حاضر همه کشتارگاه های سنتی و صنعتی استان دارای روحانی ناظر ذبح شرعی بوده و تمام موازین شرعی در ذبح دام رعایت می شود.
حجت الاسلام دهقان- نماينده ولي فقيه در دامپزشکي خراسان شمالي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، حجت الاسلام علیرضا دهقان، مسؤول نهاد نمایندگی ولی فقیه در اداره کل دامپزشکی استان خراسان شمالی، امروز در نشست خبری که به مناسبت چهاردهم مهرماه، روز ملی دامپزشکی برگزار شد، با اشاره به فعالیت های نهاد نمایندگی ولی فقیه در این اداره کل، اظهار کرد: دامپزشکی در کشتارگاه های دام و طیور دو مقوله نظارت بهداشتی و شرعی را انجام می دهد که بخش نظارت شرعی آن بر عهده نهاد نمایندگی ولی فقیه در دامپزشکی است.

 

وی با بیان اینکه اکنون در کشتارگاه های خراسان شمالی ذبح دام به صورت کاملا اسلامی و با رعایت موازین شرعی انجام می شود، افزود: در حال حاضر در هشت کشتارگاه صنعتی و سنتی استان، هشت روحانی ناظر ذبح شرعی فعال بوده و تمامی فعالیت های مربوط به ذبح دام را رصد می کنند.

 

حجت الاسلام دهقان با اشاره به اجرای طرح ویژه دامپزشکی در ایام عید قربان امسال، یادآور شد: همزمان با عید قربان نیز 15 اکیپ در زمینه نظارت بر ذبح شرعی دام های قربانی در استان خراسان شمالی فعالیت می کردند.

 

به گفته وی افزون بر فعالیت این اکیپ ها، با روحانیان مستقر و هجرت فعال در روستاهای استان نیز نامه نگاری صورت گرفته و این مبلغان در مناطق محروم در زمینه ذبح شرعی دام و جداسازی بخش های حرام لاشه دام ها نظارت می کردند.

 

حجت الاسلام دهقان تصریح کرد: مردم مسلمان خراسان شمالی و ایران اسلامی اطمینان داشته باشند در تمامی فرآورده های خام دامی که ممهور به مهر دامپزشکی هستند، موضوع ذبح و سایر مسائل شرعی کاملا رعایت شده و آنها می توانند با اطمینان نسبت به مصرف این گوشت ها و فرآورده های خام دامی اقدام کنند.

 

وی با اشاره به اینکه قانون مصوب ذبح شرعی اکنون در تمام کشور رعایت و اجرا می شود، تصریح کرد: افزون بر داخل کشور، موضوع ذبح شرعی دام در کشورهای مبدأ گوشت های وارداتی کشور نیز رعایت می شود به گونه ای که اکنون ناظران شرعی دامپزشکی در کشور برزیل به عنوان یکی از مبادی واردات گوشت به کشور نیز فعالیت می کنند.

 

حجت الاسلام دهقان اضافه کرد: در این زمینه تلاش می شود درج برند و کد «حلال» بر روی فرآورده های خام دامی کشور افزایش یافته و ایران اسلامی بتواند در این حوزه از کشور مالزی پیشی گیرد.

 

وی ادامه داد: با درج این کد بر روی گوشت و سایر فرآورده های خام دامی، مصرف کنندگان در سراسر دنیا می توانند به راحتی تمامی اطلاعات مربوط به آن فرآورده را در قالب یک پیامک دریافت کنند.

 

حجت الاسلام دهقان در مورد نظارت شرعی بر کشتارگاه های طیور استان خراسان شمالی نیز تصریح کرد: نظارت ذبح شرعی در مورد کشتارگاه های طیور با دقت بیشتری اعمال شده و اکنون در هر کشتارگاه طیور این استان دو الی سه روحانی به عنوان ناظر ذبح شرعی فعالیت می کنند.

 

وی با بیان اینکه در کشتارگاه های دام و طیور خراسان شمالی تمامی اجزاء حرام لاشه دام ها توسط شرکت های مربوطه جمع آوری می شود، افزود: این اجزاء به هیچ عنوان وارد بازار مصرف داخلی نشده بلکه با مجوز حوزه نمایندگی ولی فقیه برای صادرات به کشورهای خارجی بسته بندی می شوند.

 

گفتنی است، استان خراسان شمالی واقع در شمال شرق کشور با بیش از دو میلیون رأس دام سبک و سنگین یکی از قطب های مهم دامپروری کشور محسوب می شود./9314/202/ب3

ارسال نظرات