۱۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۷
کد خبر: ۲۹۳۵۴۸
حجت الاسلام والمسلمین فرحانی مطرح کرد؛

تلاش برای تقویت مراکز تخصصی حوزه/ تفویض اختیارات پذیرش طلاب به استان‌ها

خبرگزاری رسا ـ معاون آموزش و امور حوزه، حوزه های علمیه کشور تقویت مراکز تخصصی حوزه را از جمله سیاست های مدیریت حوزه دانست و گفت: در زمینه تقویت مراکز تخصصی تربیت مدرس در زمینه علوم عقلی، نقلی و فقه و اصول تاکنون اقدامات خوبی صورت گرفته است.
حجت الاسلام عبدالکريم فرحاني، معاون آموزش حوزه‌هاي علميه سراسر کشور

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم فرحانی، معاون آموزش و امور حوزه های علمیه امروز در کمیسیون حوزه و روحانیت هفتمین اجلاس بین المللی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم که در ساری در حال برگزاری است با اشاره به آسیب شناسی سطح یک در جلسات و کمیسیون های کارشناسی حوزه، گفت: کلیات برنامه سطح یک حوزه در کمیته های مربوطه آماده شد و به طور آزمایشی در سیزده مدرسه علمیه کشور اجرایی می شود که سه مدرسه در قم و ده مدرسه دیگر نیز با تایید ستاد آغاز شده است.

 

وی افزود: در طرح نظام جدید سطح یک حوزه ورودی های سیکل، دیپلم و دانشگاهی مجزا است و کتب متناسب با مخاطبان خواهد بود.

 

حجت الاسلام والمسلمین فرحانی در ادامه سخنان خود به مسأله پذیرش در حوزه اشاره کرد و با بیان این که در مورد بحث پذیرش در حوزه نیز آسیب شناسی صورت گرفت، بیان داشت: با بررسی و آسیب شناسی های صورت گرفته در به این نتیجه رسیدیم که باید برای مقطع دانشگاهی آزمون برگزار کنیم و در حال حاضر سه سالی است که برگزار می شود.

 

معاون آموزش و امور حوزه های علمیه همچنین از تفویض اختیارات پذیرش به استان ها خبر داد و خاطرنشان کرد: در این طرح با این هدف اقدام کردیم که اگر افراد خوش استعداد که به آزمون نرسیده اند با تأیید ستاد به حوزه آورده شوند و نمرات آنها برای پذیرش آنها کافی است.

 

وی با بیان این که در شیوه جدید پذیرش با اصلاح روش ها در حوزه تنها به آزمون اکتفا نمی شود، بیان داشت: خوشبختانه در طراحی جدید از لحاظ کیفی وضعیت آموزشی ما رشد خوبی داشته است.

 

حجت الاسلام والمسلمین فرحانی به جذب و تقویت اساتید توانمند در حوزه اشاره کرد و گفت: این طرح نیز آسیب شناسی شده است و پیشنهاد کلی به شورای عالی ارائه شده و مصوبه ای برای ساماندهی و جذب اساتیدی مطرح شد و به ما اجازه دادند تا از اساتید بومی استفاده کنیم و این اساتید نیز مورد ارزیابی قرار می گیرند و تعداد زیادی از مدارس نیز دارای اساتید بامجوز شدند.

 

معاون آموزش و امور حوزه های مرکز مدیریت حوزه علمیه در ادامه سخنان خود با اشاره به این که برنامه ما استفاده از امکانات بومی برای اساتید است تا وابسته به دولت نباشیم و همچنان استقلال حوزه حفظ بماند، گفت: همچنین در سال گذشته یک چهارم اساتید در کارگاه های آموزشی شرکت کردند این تأثیر خوبی در روند اجرایی برنامه ها داشته است.

 

وی در ادامه سخنان خود با بیان این که در گذشته اجلاسیه های اساتید حوزه تنها اختصاص به قم داشت، خاطرنشان کرد: خوشبختانه در حال حاضر توانستیم این اجلاسیه را به صورت استانی برگزار کنیم که در طول سال در یک استان برگزار می شود.

 

حجت الاسلام والمسلمین فرحانی همچنین به برگزاری اردوهای تابستانه ها منطقه ای و استانی اشاره کرد و گفت: هر ساله بیش از هزار و 300 نفر از طلاب در این اردوهای تابستانه شرکت می کنند.

 

معاون آموزش و امور حوزه های علمیه در بخش دیگری از سخنان خود مدرک گرایی را یکی از آسیب های مهم حوزه دانست و خاطرنشان کرد: به همین دلیل ما مصوبه 313 را آسیب شناسی کردیم و با نظارات شورای عالی اشکالات آن را معین کرده و با برگزاری جلسات معاونت آموزش و بعضی از اساتید آسیب های این مصوبه را بررسی می کنیم که نتیجه آن مستقل شدن مدرک حوزه است که در دستور کار قرار دارد.

 

وی در ادامه سخنان خود تقویت مراکز تخصصی حوزوی به ویژه تربیت مدرس را از جمله اقدامات ارزشمند در شورای عالی دانست و خاطرنشان کرد: مرکز تخصصی تربیت مدرس در زمینه علوم عقلی، نقلی و فقه و اصول اقدامات خوبی صورت گرفته است.

 

حجت الاسلام فرحانی همچنین با بیان این که در مسأله اعزام، گرایش به فارغ التحصیلان مرکز تربیت مدرس بالا رفته و اقدامات تخصصی مناسبی در سه حوزه علوم عقلی، نقلی و فقه و اصول صورت گرفته است، بیان داشت: برگزاری دوره های دانش افزایی نیز در این خصوص ادامه خواهد داشت؛ مرکز تربیت مدرس اگر به ستاد بیابد ما می توانیم شعبی را در استانها راه اندازی کرده تا در این سه زمینه عملیاتی بشود.

 

معاون آموزش و امور حوزه علمیه در ادامه سخنان خود با بیان این که در مسأله مدیریت مباحثه و پژوهش مدارس علمیه، بسته ای با همکاری معاونت پژوهش تهیه شده و می خواهیم پنج نمره پژوهش را مدیریت کنیم، گفت: نظارت بر مباحثه و کنترل کار تحقیقاتی با در نظر گرفتن چارچوبی مشخص هماهنگ شد که در هر ترم تحصیلی هر طلبه ای یک موضوع را در نظر گرفته و به فعالیت پژوهشی بپردازد و مابقی موضوعات زیر نظر استاد و کار کلاسی و بر اساس مباحثه نمره دهیم و این هماهنگ و ابلاغ شده است.

 

حجت الاسلام والمسلمین فرحانی از تفیض اختیار آغاز و پایان سال تحصیلی حوزه های علمیه کشور به استان ها خبر داد و خاطرنشان کرد: افزون بر این با بررسی و کار کارشناسی صورت گرفته تعطیلات در حوزه کاهش یافته و پنج شنبه ها نیز آموزشی شده است.

 

وی در بخش دیگری از سخنان با بیان این که در دوره های دانش افزایی اساتید به مسأله حجم گرایی دروس در حوزه علمیه اشاره کرد و گفت: باید با توزیع زمان و تدابیر خود اساتید مسأله حجم گرایی در حوزه رفع شود./950/پ202/ف

ارسال نظرات