۱۵ مهر ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۴
کد خبر: ۲۹۳۶۶۵
استاد حوزه علمیه:

فعالیت‌های فرهنگی طلاب راه مقابله با مفاسد اجتماعی است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر این‌که جامعه کنونی نیاز به عالم و مبلغ دارد، گفت: فعالیت‌های فرهنگی طلاب راه مقابله و جلوگیری از مفاسد اجتماعی است.
فعالیت‌های فرهنگی طلاب راه مقابله با مفاسد اجتماعی است فعالیت‌های فرهنگی طلاب راه مقابله با مفاسد اجتماعی است فعالیت‌های فرهنگی طلاب راه مقابله با مفاسد اجتماعی است فعالیت‌های فرهنگی طلاب راه مقابله با مفاسد اجتماعی است فعالیت‌های فرهنگی طلاب راه مقابله با مفاسد اجتماعی است فعالیت‌های فرهنگی طلاب راه مقابله با مفاسد اجتماعی است فعالیت‌های فرهنگی طلاب راه مقابله با مفاسد اجتماعی است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام محمد هادی عبدخدایی، استاد حوزه و دانشگاه، امروز در اردوی توجیهی آموزشی راه دل، ویژه طلاب جدیدالورود خواهر حوزه علمیه خراسان که با همکاری دفتر خواهران مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان برگزار شد، به حادثه اسفناک جان باختن حجاج در منا اشاره کرد و گفت: این حادثه سابقه نداشته است و ان شاءالله مقدمه ای باشد برای سقوط آل سعود.

 

وی خطاب به طلاب گفت: شما در مرحله جدید قرار گرفته اید و این مرحله بسیار ارزنده است؛ این مسیر، راه انبیا و اولیا است و قابل مقایسه با راه های دیگر نیست.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره یه این که علمای برجسته اسلام در طول تاریخ درخشیدند، گفت: افرادی در این مسیر قرار گرفتند و عالی ترین خدمت ها را کردند و هزار سال درخشیدند.

 

سفیر سابق ایران در واتیکان اظهار کرد: شما نیز در این مسیر هستید و این مسیر سعادت دنیا و آخرت را خواهد داشت؛ چرا که آشنایی با معارف اسلام، سعادت برای دنیا و آخرت است. 

 

استاد حوزه علمیه مشهد با اشاره به این که برای روحانیت، دو موضوع بسیار ارزنده است، افزود: ابتدا ایمان و سپس علم. ایمان باید توأم با عمل باشد، قرآن کریم درجات و مقام بالا را برای این دو موضوع قائل است؛ خداوند متعال می فرماید: «یَرْفَعِ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنکُمْ وَالَّذِینَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجَاتٍ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِیرٌ .»

 

نماینده سه دوره مجلس شورای اسلامی به جایگاه ایمان اشاره و اظهار کرد: ایمان به منزله روح است، اگر کسی روح نداشته باشد مرده است و حیات ندارد.

 

حجت الاسلام عبد خدایی افزود: طلاب باید صادقانه علم بیاموزند و مدرک گرا نباشند؛ چرا که آن چه اصالت دارد آموزش و فراگیری است نه مدرک.

 

ایمان و علم، دوبال پرواز طلبه هستند
وی با اشاره به این که ایمان و علم دو بال برای پرواز کردن طلبه هستند، افزود: روحانی باید با دو بال ایمان و علم پرواز کند، اگر ایمان نباشد مفید نخواهد بود؛ چرا که اگر طلبه، ایمان نباشد مثل سرباز مرده ای است که در جبهه افتاده است و کاری از او برنمی آید و اگر علم نداشته باشد مانند سربازی است که اسلحه ندارد.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به این که وقتی وارد کلاس می شوید، با هوشیاری وارد شوید، گفت: خوب درس خواندن به این است که قبل از کلاس، پیش مطالعه داشته باشید؛ از این رو قبلا کتاب را مطالعه کنید تا فکرتان آماده شود.

 

سفیر سابق ایران در واتیکان اظهار کرد: قدم دوم یادگیری، تمرکز داشتن بر روی درس است؛ چرا که اگر سرکلاس تمرکز داشته باشید 80 درصد درس را متوجه می شوید. در امور دیگری چون نماز نیز تمرکز داشته باشید.

 

استاد حوزه علمیه مشهد افزود: برای بهتر یادگیری، مباحثه را فراموش نکنید، دوستی برای خود انتخاب کنید و همان درس را مباحث کنید.

 

نماینده سه دوره مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: شما طلاب در ابتدای راه هستید؛ بنابراین می طلبد که پایه ریزی قوی داشته باشید، ادبیات عرب را به خوبی فرا بگیرید؛ چرا که ادبیات عرب ریشه است و قرآن و روایات به زبان عربی هستند.

 

از جوانی خود حداکثر بهره را ببرید
حجت الاسلام عبد خدایی افزود: از جوانی خود حداکثر بهره را ببرید، اگر خوب کار و تلاش کنید فرهیخته می شوید و می توانید در تمام دنیا بدرخشید. 

 

وی با اشاره به این که علوم دینی بهترین رشته برای تحصیل بانوان هستند، افزود: تحصیل بانوان منافاتی با ازدواج و خانه داری شما ندارد. شما مفسر خوب می شوید و می توانید با بهره مفید از فضای مجازی با محققین دنیا در ارتباط باشید و نظریه ارائه بدهید و در آینده در دنیای اسلام می درخشید. 

 

عضو هیأت علمی دانشگاه فردوسی مشهد به عمر با برکت، خانم طاهایی، مؤسس و بنیانگذار حوزه علمیه نرجس(س) مشهد، اشاره کرد و گفت: ایشان عمری به اسلام خدمت کرد و درخشید. بسیاری از افراد را به اسلام دعوت کرد. شما طلاب نیز می توانید به اسلام خدمت کنید.

 

وی با اشاره به این که مادر عالی ترین نقش را در زندگی دارد، اظهار کرد: مادر مقام تربیت اولیه فرزند را عهده دار است، ازدواج برای خانم ها یک امر اولیه است و تحصیل و ازدواج منافانی با یکدیگر ندارد، بانوی طلبه اگر از نظر علمی قوی باشد می تواند فرزندانی متدین و آشنا به معارف اسلام تربیت کند.

 

استاد حوزه علمیه مشهد با اشاره به این که دعا، عالی ترین معارف بعد از قرآن را دارا هستند، افزود: اگر شما با معارف دینی آشنا باشید، افزون بر این که خودتان منور هستید، خانواده و فامیل خود را نیز نورافشانی می کنید و به آن ها معارف دین را آموزش می دهید.

 

آشنایی با معارف اسلام، لذت بردن از زندگی را به همراه دارد
نماینده سه دوره مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: فردی که اهل گذشت باشد از زندگی خود لذت می برد و همچنین آشنایی با معارف اسلام، لذت بردن از زندگی را به همراه دارد، خداوند به شما نعمتی  داده است که سرباز امام زمان(عج) شده اید.

 

حجت الاسلام عبد خدایی به هجمه های دشمن بر علیه اسلام اشاره کرد و افزود: در دنیای کنونی، یک دنیا دشمن اسلام هستند و از آن سو، جهان اسلام بیدار شده است؛ از این رو جامعه کنونی نیاز به مبلغ و عالم دارد و شما می توانید گوشه ای از این امر را به عهده بگیرید و عده زیادی را هدایت کنید.

 

وی افزود: شما می توانید با حضور فرهنگی خود از مفاسد اجتماعی جلوگیری کنید، در مکتب اهل بیت(ع) وارد شده اید؛ از این رو تصمیم بگیرید پاک زندگی کنید و دیگران را نیز پاک کنید.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: ائمه اطهار(ع) صاحب مکتب هستند و ما افتخار شاگردی آن ها را داریم، بانوان طلبه در مکتب حضرت زهرا(س) بزرگ می شوند؛ لذا باید زهرا گونه پرورش یابند.

 

استاد حوزه علمیه مشهد با اشاره به این که روحانی مانند چراغ است، اظهار کرد: طلبه باید نورانیت پیدا کند و به برای دیگران نیز نورافشانی کند؛ سعی کنید برای هدایت افراد طرح و برنامه داشته باشید.

 

گفتنی است در این اردو، میثاق نامه طلاب قرائت شد و از رتبه های برتر طلاب خواهر، نیز تقدیر به عمل آمد./1309/201/ب1

ارسال نظرات