۱۵ مهر ۱۳۹۴ - ۲۳:۵۸
کد خبر: ۲۹۳۶۹۳
حجت الاسلام مؤمنی تشریح کرد؛

نحوه طرح ابعاد مختلف واقعه عاشورا در منابر/ واقعه کربلا عین عقلانیت است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام مؤمنی عقلانیت، حماسه، عزت و عشق را از مهم ترین عناصر واقعه کربلا دانست و گفت: کربلا عین عقلانیت است و یک جا در کربلا ذلت نمی بینیم.
حجت الاسلام سيد حسين مؤمني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام سید حسین مؤمنی، استاد حوزه علمیه قم، شامگاه چهارشنبه در جلسه ای با موضوع آمادگی برای تبلیغ محرم که در مدرسه علمیه حضرت ولی عصر(عج) اصفهان برگزار شد، گفت: در شب عاشورا باید احیا بگیریم زیرا امام حسین(ع) و یارانشان آن شب را به نماز و دعا و قرآن و استغفار گذراندند.

 

وی ادامه داد: سیره اباعبدالله الحسین(ع) در شب عاشورا بهترین راه برای مقاومت و ایستادگی در برابر بحران ها یا بهترین شیوه مدیریت بحران است، گاهی هم باید در منابر حرف های شیک و امروزی بزنیم، به قرآن خواندن در شب عاشورا دامن بزنیم، همان کاری که اصحاب سیدالشهدا انجام دادند، مباحث اخلاقی را در قالب سخنان امام حسین(ع) بیان کنیم، مانند این جمله که "اگر کسی با تو قطع رابطه کرد تو نکن، اگر به تو ظلم کردند تو ظلم نکن".

 

حرف ها در باب عاشورا باید متن محور و بر اساس آیات و روایات باشند

استاد حوزه علمیه، افزود: صحبت امام حسین(ع) با لشکریان حر که می فرمایند" آیا نمی بینید به حق عمل نمی شود و منکر مسلط شده است" و این که امام حسین(ع) می دانست که اگر با یزید بیعت نکند شهید خواهد شد و خانواده اش هم به اسارت می روند، ولی باز هم بیعت نکرد، همه ابعاد سیاسی واقعه کربلا هستند.

 

حجت الاسلام مؤمنی بیان داشت: رهبر معظم انقلاب فرمودند"حرف هایتان در منابر امام حسین(ع) متن محور و بر اساس آیات قرآن یا روایات اهل بیت(ع) باشد"، آیاتی که در مسیر کربلا از امام شنیده شد یا آیاتی که سر مبارک ایشان تلاوت فرمودند و آیات مربوط به شهادت سیدالشهدا(ع) نظیر " یا ایتها النفس المطمئنه ارجعی الی ربک راضیه مرضیه"، را می توان برای مردم تبیین کرد.

 

وی اظهار داشت: امام حسین(ع) در گودال قتلگاه در مقام رضوان الهی قرار داشتند، یعنی از خدا 100 درصد راضی بودند  و فرمودند "لا معبود سواک یا غیاث المستغیثین" ، خداوند هم از کسی که این مقام را دارد، راضی است، کربلا دارای عناصر مختلفی است که باید به همه آن ها توجه کنیم.

 

عقلانیت، عزت و عشق 3 عنصر مهم واقعه کربلا هستند

استاد حوزه علمیه ابراز داشت: رهبر معظم انقلاب کربلا را مرکب از 3 عنصر می دانند، اولین عنصر عقلانیت است، هیچ چیز در کربلا خارج از مقوله عقلانیت نیست و عقل همان" ما عبد به الرحمان و اکتسب به الجنان" ، است، کربلا عین عقلانیت است.

 

حجت الاسلام مؤمنی گفت: عنصر دوم در کربلا حماسه و عزت است، در مواردی که عقل تعطیل است باید از حماسه کمک بگیریم، یک جا در کربلا ذلت نمی بینیم، اگر امام حسین(ع) در گودال قتلگاه از شمر ملعون طلب آب می کنند، به دلیل آقایی ایشان است و رحمت واسعه الهی است که در وجود سیدالشهدا ظاهر می شود.

 

وی گفت: ملاک برای پیروزی افراد پیروزی ظاهری در میدان جنگ نیست، بلکه رسیدن به هدف دلیل بر ظفر واقعی است و امام حسین(ع) به هدفش رسید و مصباح الهدی شد، مصباح یعنی نور مطلق که هیچ ظلمتی که در آن راه ندارد، سفینه النجاه شد، اما عمر سعد و لشکریانش منفور تمامی اعصار شدند و نتوانستند اسلام را نابود کنند.

 

استاد حوزه علمیه، ابراز داشت: سومین عنصر کربلا از دیدگاه مقام معظم رهبری عشق و عاطفه است، آن جایی که امام(ع) در حالی که علی اصغر(ع)را بر روی دست گرفته اند و تقاضای آب می کنند و می فرمایند اگر من گناهکارم فرزند شیرخواره ام که گناهی ندارد و در جواب با تیر دشمن روبه رو می شوند که گلوی طفلش را می برد و سوراخ می کند، بهترین نمونه برای بیان عنصر عشق و عاطفه در کربلاست.

 

حجت الاسلام مؤمنی، اظهار داشت: سه نفر در کربلا بودند که ذبح شدند، نخستین آن ها علی اصغر(ع) بود، دومین نفر عبدالله ابن حسن(ره) بود و سومین ذبیح کربلا که سرش را از قفا بریدند، امام حسین(ع) بودند، بعد از واقعه کربلا هم دشمنان دو طفلان مسلم را ذبح کردند، سر فرزند کوچک مسلم را از پشت سر بریدند.

 

وی تصریح کرد: روز عاشورا را مقتل خوانی کنید، روز عاشورا باید با همه روزها متفاوت باشد، چون شمر ملعون عمامه را از سر امام برداشت لا اقل در هنگام خواندن روضه عاشورا عمامه خود را از سر بردارید، مقتل جامع استاد پیشوایی در 2 جلد، کتاب لهوف، مقتل الحسین(ع) عبدالرزاق مقرم و شهادت نامه چاپ دارالحدیث، کتاب های خوب و معتبری در زمینه مقتل خوانی هستند./869/202/ب1

ارسال نظرات