۱۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۰
کد خبر: ۲۹۳۷۵۷
استاد حوزه علمیه قزوین:

مباهله از مصادیق عظمت خداوند و اثبات حقانیت اسلام و تشیع است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قزوین با بیان این‌که آیه مباهله بر قلب پیامبر اکرم نازل شد، گفت: مباهله یکی از مصادیق عظمت خداوند است و در این روز تأکید می‌کند که ما بندگانی داریم که به برکت وجود آن‌ها می‌شود حقانیت را اثبات کرد.
حجت الاسلام رسول نوروزي

حجت‌الاسلام رسول نوروزی، استاد حوزه علمیه قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، با اشاره به آیه شریفه مباهله در سوره آل عمران گفت: در سوره آل عمران آیات 59 و 61 این‌طور بیان می‌کند که بی‏شک داستان عیسی نزد خدا همانند داستان آدم است که او را از خاک آفرید سپس به او گفت: باش پس موجود شد. حق از سوی پروردگار توست پس، از شک‏کنندگان نباش. پس هر کس با تو درباره او (عیسی) پس از دانشی که بر تو آمده ستیز کند، پس بگو: بیایید فرزندان ما و فرزندان شما و زنان ما و زنان شما و جان‌های ما و جان‌های شما را بخوانیم سپس مباهله (دعا و زاری) کنیم و لعنت خدا را بر دروغگویان قرار بدهیم.

 

وی افزود: گروهی از مسیحیان نجران همراه با چند تن از علمای خود همانند «عاقب» و «سید» برای تحقیق پیرامون حضرت محمد(ص) و مباحثه و مناظره با او به مدینه آمدند. آن‌ها به خدمت پیامبر رسیده و مناظره را شروع کردند، مسیحیان ضمن بیان سخنان خود عیسی (ع) را پسر خدا معرفی کردند و دلیل آن‌ها همان تولد عیسی بدون پدر بود.

 

این استاد حوزه علمیه در ادامه خاطرنشان کرد: خداوند در پاسخ آن‌ها اظهار می‏دارد که داستان عیسی نزد خداوند همچون داستان آدم است که او را از خاک آفرید، یعنی اگر عیسی پدر نداشت آدم هم پدر و مادر نداشت و اگر بنا باشد که عیسی را به خاطر آن ویژگی پسر خدا بدانند، باید درباره آدم نیز چنین عقیده‏ای داشته باشید، بلکه آدم اولی است. درحالی که هر دو نفر مخلوق خدا هستند و خداوند با قدرت خود آن‌ها را به طور غیرمعمول آفریده است.

 

اگر پیامبر مباهله می‌کرد تمام نصاری هلاک می‌شد

حجت‌الاسلام نوروزی با بیان این‌که آیه مباهله بر قلب پیامبر نازل شد، اظهار کرد: وقتی رسول گرامی اسلام به بزرگ مسیحیان گفت که برای اثبات حقانیت بر یکدیگر نفرین کنیم، وی به قبیله خود گفت اگر پیامبر با افراد زیادی آمد با او مباهله می‌کنیم اما اگر با تعداد نفرات کمی آمد حق با ایشان است.

 

وی اضافه کرد: وقتی مسیحیان دیدند که پیامبر اکرم(ص) همراه با اهل بیت خود یعنی امام علی(ع)، حضرت زهرا(س) و امام حسن و حسین(ع) آمده است از مباهله با او منصرف شدند.

 

این استاد دانشگاه با اشاره به سخنان بزرگ مسیحیان پس از دیدن اهل بیت پیامبر اسلام عنوان کرد: من قیافه‏هایی را می‏بینم که اگر از خدا بخواهند که کوه را از جای خود بکَند، کوه کنده می‏شود، با آنان مباهله نکنید که هلاک می‏شوید و تا روز قیامت یک نصرانی در روی زمین پیدا نمی‏شود و پیامبر گفته بود: به خدا قسم اگر مباهله می‏کردند، به صورت میمون و خوک مسخ می‏شدند و در میان آتش می‏سوختند و سالی نمی‏گذشت مگر این‌که تمام نصاری هلاک می‏شد.

 

امام علی در عصمت و علم الهی همانند پیامبر است

وی با اشاره به چرایی بحث مباهله و دلیل این‌که خداوند فرمود که یکدیگر را نفرین کنند، گفت: وقتی میدان گفت‌وگو از فضای استدلال خارج شود و هر چه بگوییم طرف مقابل قبول نکرده و منطق را نپذیرد، خداوند می‌فرماید که تنها راهکار انجام مباهله است.

 

حجت‌الاسلام نوروزی با اشاره به معنای آیه مباهله ابراز کرد: از آیه این‌طور تعبیر می‌شود که امام علی(ع) به جان پیامبر تعبیر شده و در جایی دیگر رسول گرامی اسلام می‌فرمایند که حضرت علی(ع) نفس و جان من است و این نشان از خلقه عمیق پیامبر در ملکوت با علی(ع) است چراکه امیرمومنان(ع) در عصمت و علم الهی همانند پیامبر است.

 

این استاد حوزه علمیه قزوین با اشاره به آموزه‌ها و نکاتی که در مباهله وجود دارد، تصریح کرد: یکی از فضیلت‌های این روز اثبات حقانیت اهل بیت(ع) است و تاکید بر جایگاه رفیعی که این بزرگواران دارند علاوه بر آن ما در میان اصحاب پیامبر کسی را نداریم که رسول اکرم(ص) ایشان را جان خود معرفی کنند.

 

وی یکی از مصادیق عظمت خداوند را مباهله دانست و گفت: خداوند در این روز تاکید می‌کند که ما بندگانی داریم که به برکت وجود آن‌ها می‌شود حقانیت را اثبات کرد./955/302/ب2

ارسال نظرات