۱۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۲
کد خبر: ۲۹۳۸۲۵
استاد حوزه علمیه خراسان شمالی:

مباهله سند حقانیت و عظمت اهل بیت است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه استان خراسان شمالی گفت: روز مباهله سند حقانیت و عظمت اهل بیت(ع) در برابر معاندان و منکران خاندان عصمت و طهارت است.
مباهله

حجت الاسلام علی اسماعیلی، استاد حوزه علمیه استان خراسان شمالی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، با گرامیداشت فرا رسیدن بیست و چهارم ذی الحجه، سالروز مباهله پیامبر اسلام(ص) با نصارای نجران در سال دهم هجری قمری، اظهار کرد: روز مباهله اهمیت بسیار بالایی داشته و یادآور عظمت و بزرگی اهل بیت(ع) است.

 

وی اضافه کرد: حضرت محمد(ص) با ارسال نامه ای مسیحیان ساکن نجران را به آیین اسلام دعوت کرد اما سران نجران به دلیل آنکه حاضر به پذیرش اسلام نبودند نمایندگان خود را به مدینه و خدمت پیامبر اکرم(ص) فرستادند و رسول گرامی اسلام نیز برای اثبات حقانیت اسلام آنها را دعوت به مباهله کرد.

 

حجت الاسلام اسماعیلی اضافه کرد: مباهله یکی از معجزات حضرت محمد(ص) است چرا که در این روز با نازل شدن آیه مباهله بر پیامبر اکرم، مسیحیان نجران به حقانیت رسول گرامی اسلام پی برده و از انجام آن سرباز زدند و شماری نیز مسلمان شدند.

 

این پژوهشگر حوزوی خاطرنشان کرد: روز مباهله یادآور پیروزی حق بر باطل و عصمت پنج تن آل عبا(ع) با محوریت حضرت فاطمه زهرا(س) و روز اثبات امامت امام حسن(ع) و امام حسین(ع) و ولایت حضرت علی(ع) است.

 

وی با بیان اینکه روز مباهله سند حقانیت و عظمت اهل بیت(ع) در برابر معاندان و منکران خاندان عصمت و طهارت محسوب می شود، افزود: رسول گرامی اسلام در روز مباهله تنها علی(ع)، فاطمه(س) و حسن و حسین(ع) را با خود به میعادگاه برد و مسیحیان نجران هنگامی که دیدند رسول اسلام به اندازه ای مطمئن است که برای مباهله تنها نزدیک ترین افراد خویش را آورده است، ترسیده و از مباهله سرباز زدند اما پذیرفتند که به حکومت اسلامی مالیات بدهند.

 

حجت الاسلام اسماعیلی با قرائت آیه مباهله « فَمَنْ حَاجَّکَ فِیهِ مِنْ بَعْدِ ما جاءَکَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعالَوْا نَدْعُ أَبْناءَنا وَ أَبْناءَکُمْ وَ نِساءَنا وَ نِساءَکُمْ وَ أَنْفُسَنا وَ أَنْفُسَکُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللهِ عَلَی الْکاذِبِینَ»، اضافه کرد: خداوند در این آیه می فرماید: هر کس می‌خواهد درباره آفرینش عیسی(ع) با پیامبر اکرم(ص)مجادله کند، باید قرار مباهله بگذارند،‌ به این معنی که دور هم جمع شوند و بر کسی که دروغگو است نفرین کنند اما مسیحیان نجران با درک حقانیت رسول گرامی اسلام، کوتاه آمدند.

 

به گفته وی این موضوع که پیامبر اسلام برای مباهله تنها خانواده نزدیک خود را به خویش به همراه برد نشان دهنده برتری و فضیلت این خانواده است چرا که حضرت محمد(ص) از میان خیل یاران و صحابه خود تنها این چهار نفر را شایسته و مصداق آیه مباهله دانست و آنها را با خود به میدان مباهله برد.

 

حجت الاسلام اسماعیلی در خاتمه با اشاره به اینکه اعمال و دعای روز مباهله در مفاتیح الجنان موجود است، از امت اسلام به ویژه شیعیان خواست تا شناخت خود را نسبت به این مناسبت افزایش دهند.

 

گفتنی است، در صدر اسلام، پیامبر(ص) همزمان با مکاتبه با سران حکومت های جهان و مراکز مذهبی، نامه ای به اسقف نجران نوشت و در آن نامه از ساکنان نجران خواست که یا اسلام را بپذیرند و یا به حکومت اسلامی در برابر دفاع از جان و مال آنها مالیات بپردازند اما در غیر این صورت، به آنها اعلام خطر می شود.

 

پس از این نامه حضرت محمد(ص)، مسیحیان نجران و مسلمانان قرار مباهله گذاشتند و مقرر شد تا مسلمانان و مسیحیان نجران یکدیگر را نفرین کنند، تا خدا طرف دروغگو را عذاب کند.

 

در بیست و چهارم ذی الحجه سال دهم هجری قمری و روز مباهله حضرت محمد(ص)؛ علی(ع)، فاطمه(س) و حسن و حسین(ع) را با خود به میعادگاه برد و مسیحیان نیز وقتی دیدند وی به قدری مطمئن است که تنها نزدیکترین خویشانش را با خود آورده، بیمناک شده و پذیرفتند که به حکومت اسلامی مالیات بدهند./9314/302/ب2

ارسال نظرات