۱۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۹
کد خبر: ۲۹۳۸۴۳
استاد حوزه علمیه قم:

قرآن و اهل بیت ظرفیت هدایت تمام انسان‌ها را دارند

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم با بیان این‌که هوای نفس و شیاطین مسیر هدایت را مشکل کرده‌اند، گفت: قرآن و اهل بیت ظرفیت هدایت تمام انسان‌ها را دارند.
قرآن و عترت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، حجت‌الاسلام مهدی مقدسیان، استاد حوزه علمیه قم ظهر امروز در حسینیه مدرسه علمیه ملاوردیخان قزوین گفت: قرآن در سوره بقره، می‌فرماید که ما قرآن را در ماه رمضان نازل کردیم برای راهنمایی مردم  واین قرآن نشانه‌های هدایت و تفاوت میان حق و باطل است، پس دستورات قرآن ظرفیت هدایت همه انسان‌ها را دارد.

 

وی در ادامه افزود: در مورد پیامبران الهی نیز این مصداق وجود دارد که پیامبران، باید قابلیت هدایت همه مردم را داشته باشند و برای تحقق این اهداف عالی، باید مسیری هموار و بدون مشکلی را پشت سر بگذارند.

 

هوای نفس و شیاطین مسیر هدایت را مشکل کرده‌اند

این استاد حوزه علمیه تصریح کرد: متاسفانه دو عامل مسیر هدایت را مشکل کرده، که یکی هوای نفس از درون و دیگری وجود شیاطین از بیرون است که مانع رسیدن پیام اهل بیت(ع) به مردم هستند، آن‌ها پیوسته در فعالیت هستند.

 

حجت‌الاسلام مقدسیان اظهار کرد: خداوند در قرآن می‌فرماید هر پیامبری که خداوند می‌فرستد، او را به مسخره و می‌گرفتند و ایشان را ساحر، کذاب و ‌مجنون می‌خواندند.

 

وی در ادامه با بیان این‌که در زمان پیامبر اسلام این مشکلات دو چندان شد، گفت: ابتدا وجود مشرکین و یهودیان و نصاری و سپس وجود منافقان از سوی دیگر به مشکلات دامن می‌زد، تا جایی که پس از پیامبر باب جدیدی از ناهمواری‌ها مشخص شد، کسانی که به اسم دین بر ضد دین قیام کردند.

 

این کارشناس مذهبی با بیان این‌که دین، ما را از اسارت هوای نفس می‌رهاند، ابراز کرد: دین که می‌باید ما را آزاد کند، چطور نتوانست به ما هویت دهد؟ از طرفی دنیا طلبی پشت آن بوده پس از گذشت واقعه غدیر 16 نفر ضددین در گردنه‌ای جمع شدند و تصمیم گرفتند پیامبر خدا را به قتل برسانند و از طرفی هم تبلیغاتی شروع کردند مبنی بر این‌که کسی حق ندارد حدیث غدیر را برای کسی بازگو کند این‌ها سیاست‌های آشوب‌طلبانه علیه پیامبر خدا بود.

 

 وی در ادامه تأکید کرد: مهم‌ترین عامل ناهمواری‌ها این بود که حکومتی تشکیل شود که بر اساس هوای نفس عمل کند، در این فضای حکومتی انکارها شروع شد بنابراین حدیث غدیر را تحریف کردند و سپس هم روز مباهله را منکر شدند و ادعا کردند در اصل امیرمومنان روز مباهله حضور نداشته است و این خود زخم شمشیری بود بر پیکره اسلام.

 

مباهله داستانی است که شیعه و سنی هر دو بر آن اتفاق نظر دارند

حجت الاسلام مقدسیان با بیان اهمیت ماجرای مباهله ابراز کرد: داستان مباهله داستانی است که شیعه و سنی هر دو بر آن اتفاق نظر دارند و صحت آن را گواهی می‌دهند، بنابراین انکار این روز برای ترویج دین غلط خودشان بود و از این موضوع  که بگذریم به دنبال بدلکاری و شخصیت‌سازی رفتند پس قرآن و اهل بیت، ظرفیت هدایت تمام انسان‌ها را دارند.

 

وی در ادامه افزود: امام رضا(ع) می‌فرمایند که خدا رحمت کند کسی که امر ما را احیا کند، علوم ما را یاد بگیرد و به دیگران نیز بیاموزد، خداوند سبحان برای این که دین الهی حفظ شود، در برخی موارد خود، به طور مستقیم اعمال قدرت می‌کند، در برخی موارد اعجاز ائمه معصومین(ع) وارد عمل می‌شود در پاره‌ای موارد هم، خداوند اراده کرده که نصرت و یاری دین به دست ما، پیروان مکتب ولایت، تحقق می‌یابد، اینجاست که وظیفه پیروان و شیعیان، سنگین می‌شود.

 

این کارشناس دینی با بیان این‌که مسلمانان باید با وسیله زبان وجان، از کیان اسلام دفاع کنند در پایان گفت: نخستین ویژگی ناصران دین، محبت به اهل بیت(ع) است که در کنار ایمان مطرح می‌شود، دوم کسی می‌تواند با سلاح ایمان و علم، به یاری دین برخیزد که خودساخته باشد و خود را از درون و بیرون اصلاح کند و آنگاه پا در راه نصرت دین بگذارد و به همراه امام معصوم در عرصه جهاد و شهادت حضور فعال داشته باشد./873/202/ب2

ارسال نظرات