۲۱ مهر ۱۳۹۴ - ۰۶:۴۹
کد خبر: ۲۹۴۸۵۱
نماینده ولی فقیه در نجف آباد:

رساندن پیام عاشورا وظیفه اصلی مداحان است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام حسناتی گفت: وظیفه اصلی مداحان رساندن پیام مکتب عاشورا و ذلت ناپذیری و مبارزه با ظلم و بی عدالتی به تمام جهانیان است تا در سایه آن زمینه ظهور منجی عالم بشریت حضرت مهدی موعود(عج) فراهم شود.
حجت الاسلام حسناتي امام جمعه نجف آباد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در نجف آباد، حجت‌الاسلام مصطفی حسناتی نماینده ولی فقیه و امام جمعه نجف آباد شب گذشته در جمع مداحان و شعرای آئینی نجف آباد که در آستانه ماه محرم در حسینیه چهارسوق برگزار شد، گفت: حفظ دین، عزت و آبروی جامعه در گرو حفظ اهل بیت، قرآن و عترت است.

 

وی در ادامه افزود: با زنده نگه داشتن مکتب اهل بیت است که دین اسلام و مکتب تشییع حفظ خواهد شد و برپایی مجالس و مراسمات مذهبی یکی از راه های زنده نگه داشتن مکتب اهل بیت است.

 

اشعار و مداحی های بی محتوا، حرمت مجالس عزاداری را از بین می برد

حجت الاسلام حسناتی در ادامه درباره وظیفه مداحان در مراسمات مذهبی به ویژه ماه محرم و صفر گفت: یکی از آسیب های جدی مراسمات مذهبی، اشعار و مداحی هایی است که صورت می گیرد و آلوده به خرافات و بدعت هایی است که دشمنان برای نابودی اسلام به طرق مختلف وارد مراسمات مذهبی کرده اند.

 

وی در ادامه تصریح کرد: در مجالس عزاداری حضرت سیدالشهدا(ع) نباید گناهی رخ دهد و استفاده از اشعار و مداحی های بی محتوا و بی ارزش، حرمت مجالس عزاداری امام حسین (ع) را از بین می برد که باید به شدت از آن پرهیز کرد.

 

نماینده ولی فقیه در نجف آباد با اشاره به ورود بعضی خرافات و بدعت ها در عزاداری ها بیان کرد: یکی از اقدامات دشمنان در تهاجم فرهنگی برای مقابله با اسلام و تشیع، از میان بردن اعتقادات اصیل شیعه است که در رأس آن جلسات محرم و صفر است و آلوده شدن این جلسات به خرافات و بدعت هایی که دشمنان را شاد می کند، کمک به دشمن است.   

 

رساندن پیام عاشورا «هیهات من الذله»، وظیفه اصلی مداحان است

حجت‌الاسلام حسناتی در ادامه به وظیفه مداحان در ترویج فرهنگ شیعه اشاره کرد و گفت: در مقطع کنونی که ظلم و جور  و قتل و کشتار مردم بی دفاع منطقه به خصوص کشورهای اسلامی را مورد هجوم قرار داده است و توسط گرهک های تکفیری داعش، صهیونیست و وهابیون شدت گرفته است، ندای هیهات من الذله امام حسین(ع) بیشتر به گوش می رسد.

 

 وی در ادامه بیان داشت: وظیفه اصلی شما مداحان رساندن پیام مکتب عاشورا و ذلت ناپذیری و مبارزه با ظلم و بی عدالتی به تمام جهانیان است تا در سایه آن زمینه ظهور منجی عالم بشریت حضرت مهدی موعود (عج) فراهم شود.

 

حجت‌الاسلام ابراهیم جعفری، مسؤول اداره تبلیغات اسلامی شهرستان نجف آباد در ادامه این همایش در خصوص نقش و جایگاه مداحی در جامعه اسلامی و بیان حقایق دینی گفت: این انقلاب و جامعه به سنت و آئین مداحی و شعری که در جهت صحیح باشد، نیاز دارد.

 

وی در ادامه بیان داشت: افزود: هنر مداحی از جمله هنرهایی است که مورد توجه ائمه معصومین(علیهم الاسلام) و شامل عنایات خاص آن بزرگواران می باشد و ذکر مناقب و بیان ویژگی های اخلاقی و گریه بر مصائب آنان به ویژه گریه بر مصائب حضرت اباعبدالله الحسین (ع) دارای ارج و منقبت بسیار زیادی می باشد، لذا نقش و جایگاه مداحان در بیان حقایق و نقل و تحلیل صحیح وقایع و معارف مربوط به اهل بیت بسیار خطیر و مهم است.

 

مسؤول اداره تبلیغات اسلامی شهرستان نجف آباد، در ادامه به اهداف تشکیل کانون مداحان اشاره کرد و گفت: با توجه به اهمیت و حساسیت مداحی در بیان حقایق مربوط به دین مبین اسلام و سیره و زندگی ائمه معصومین(ع) ایجاد مرکزی جهت ساماندهی، آموزش، هدایت و نظارت بر عملکرد مداحان ضروری بود که با تشکیل کانون مداحان در شهرستان نجف آباد تا حدود زیادی مشکلات مربوطه کاهش یافته و مداحان با نظم و انسجام بهتری و البته تحت نظارت سازمان تبلیغات اسلامی فعالیت می کنند.

 

وی در ادامه به ویژ گی های مرکز مداحی نیز اشاره کرد و افزود: تعیین ضوابط صنفی مداحی و تشخیص واجدین شرایط مستلزم ایجاد مرکز رسمی  بانک اطلاعات و صدور مجوزمی باشد و هم چنین تغذیه فکری و آموزش فنی مداحان نیازبه حضور افراد آشنا و متخصص مداحی می باشد، که تشکیل کانون مداحان این مسائل را حل کرده است.

 

حجت الاسلام جعفری ثبت نام و تشکیل پرونده مداحی و آموزش و صدور مجوز مداحی را از شرایط تبدیل شدن کانون مداحان به مرکز مداحی برشمرد و گفت: با احراز این شرایط کانون مداحان می تواند به مرکز مداحی تبدیل شود.

 

در آستانه فرا رسیدن ماه محرم، اداره تبلیغات اسلامی شهرستان نجف آباد با همکاری کانون مداحان و ذاکران اهل بیت(ع) این شهرستان همایش پیام آوران عاشورا ویژه مداحان شهرستان نجف آباد را برگزار کرد که در این همایش حدود 100 نفر از مداحان و ذاکرین اهل بیت حضور داشتند./1306/202/ب1

ارسال نظرات