۲۳ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۱
کد خبر: ۲۹۵۴۶۵
استاد حوزه علمیه تبریز:

فلسفه قیام امام حسین احیای دین رسول الله بود

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه تبریز گفت: در هرجا و در هر جامعه اى که به حق عمل نشود و از بـاطل خوددارى نشود، بدعت‌ها زنده و سنت‌ها نابـود شود، قیام علیه آن اقدامی حسینی است.
واقعه عاشورا

حجت الاسلام باقر ریاضی بخشایش استاد حوزه و دانشگاه، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، به بیان ریشه ها و اهداف قیام امام حسین(ع) پرداخت و اظهار داشت: قیام مقدس و پرشکوه امام حسین(ع) ریشه در انحراف هاى بـنیادى و اساسى در جـامعه اسلامى داشت.


وی ادامه داد: این انحراف ها زائیده انحراف حکومت اسلامى از مسیر اصلى خود از سقیفه به بـعد بـود که پس از شهادت امام على(ع) کلا بـه دست سلسله سفیانى و حزب ضد اسلامى اموى افتاد، بـه گواهى اسناد تاریخى، سران این حزب هیچ اعتقادى بـه اسلام و اصول آن نداشتند.


حجت الاسلام ریاضی خاطرنشان کرد: با ظهور اسلام و به قدرت رسیدن پیامبر اسلام(ص) بنی امیه آن را جلوه اى از پیروزى تـیره بـنى هاشم بـر تـیره بـنى امیه در جریان کشمکش قبیلگى در درون طایفه بـزرگ قریش مى دانستند و بـا یک حـرکت خـزنده بـه تـدریج در پـوشش اسـلام بـه مناصب کلیدى دسـت یافتند.


وی ادامه داد: سرانجـام از سال چهلم هجـرى حکومت اسلامى و سرنوشت و مقدرات امت اسلامى به دست این حزب افتاد و پس از بیست سال حکومت معاویه و بـه دنبـال مرگ وى، پـسرش یزید بـه قدرت رسید که اوج انحراف بـنیادى و جلوه اى آشکار از ظهور جاهلیت نودر پوشش ظاهرى اسلام بود.


این استاد جامع المصطفی(ص)تبریز با بیان این‌‎که امام حـسـین (ع) نمى تـوانسـت در بـرابـر چـنین فاجـعه اى سکوت کند، تصریح کرد: امام حسین(ع) احساس وظیفه مى کرد که در بـرابـر این وضع اعتـراض و مخالفت کند، سخنان، نامه ها و سایر اسنادى که از امام حسین (ع) به دسـت ما رسـیده، بـه روشنى گویاى این مطلب اسـت.


وی افزود: این اسناد بـیانگر آن است که از نظر امام، پـیشوا و رهبـر مسلمانان شـرایط و ویژگى هایى دارد که امویان فـاقـد آنها بودند، برای نمونه حضرت ابا عبدالله(ع) می فرماید؛ اینک که مسـلمانان بـه فـرمانروایى مانند یزید گرفتار شده اند، باید فاتحه اسلام را خواند.


حجت الاسلام ریاضی، محو سنت‌ها و رواج بدعت‌ها و مسخ هویت دینى مردم را از جمله نتایج حکومت شخصی فاسد چون یزید دانست و ابراز داشت: امام حسین(ع)در جایی می فرماید آیا نمى بینید که دیگر بـه حق عمل نمى شود و از بـاطل خوددارى نمى شود، در چـنین وضعى جـا دارد که شخص بـا ایمان مشتـاق دیدار پـروردگار بـاشد.


وی افزود: در هرجا و در هر جامعه اى که به حق عمل نشود و از بـاطل خوددارى نشود، بدعتها زنده و سنتها نابـود شود، هرجا که احکام خدا تغییر و تحریف یابد و حاکمان و زمامداران بـا زور و ستمگرى بـا مردم رفتـار کنند جامعه اى یزیدى است و بر اندازی آن لازم است و اقدامی حسینی است./854/302/ب3

ارسال نظرات