۳۰ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۱
کد خبر: ۲۹۷۲۰۴
رییس شورای فرهنگ عمومی بجنورد:

جلوگیری از آسیب های عزاداری نیازمند برگزاری دوره های توجیهی مداحان است

خبرگزاری رسا ـ رییس شورای فرهنگ عمومی بجنورد گفت: برای جلوگیری از آسیب های عزاداری در مراسم های محرم بجنورد، برگزاری کلاس های آموزشی و توجیهی برای مداحان ضرورت دارد.
حجت الاسلام عابديني- شوراي فرهنگ عمومي بجنورد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، حجت الاسلام حسین عابدینی، رییس شورای فرهنگ عمومی بجنورد، امروز در نشست شورای فرهنگ عمومی این شهرستان با اشاره به برگزاری مراسم های عزاداری دهه نخست ماه محرم در ایام جاری، اظهار کرد: با وجود تلاش های صورت گرفته برای زدودن آسیب ها و موارد نادرست از عزاداری های هیئات در ماه محرم، متأسفانه هنوز هم در شماری از هیئات و تکایای عزاداری، برخی از آسیب های عزاداری مشاهده می شود.

 

وی با اشاره به اینکه عزاداری هیئات مذهبی تا پایان ماه محرم و صفر ادامه دارد، از مسؤولان و متولیان فرهنگی خواست تا به منظور جلوگیری از تداوم آسیب های عزاداری در بجنورد اقدام به برگزاری جلسات توجیهی ویژه برای مداحان کنند.

 

حجت الاسلام عابدینی با تأکید بر اینکه در این جلسات می بایست مداحان و مسؤولان هیئات به صورت ویژه و مصداقی با آسیب های فرهنگ عاشورایی آشنا شوند، خاطرنشان کرد: برای جلوگیری از آسیب های عزاداری در مراسم های محرم بجنورد، برگزاری کلاس های آموزشی و توجیهی برای مداحان ضرورت دارد.

 

مسؤول شورای سیاست گذاری ائمه جمعه استان خراسان شمالی از اعضای شورای فرهنگ عمومی خواست تا در ماه های محرم و صفر سال جاری نسبت به شناسایی دقیق آسیب های عزاداری اقدام کرده تا این آسیب ها برای مراسم عزاداری سال های بعد رفع شوند.

 

حرمت ماه محرم در برنامه های گرامیداشت هفته تربیت بدنی رعایت شود

حجت الاسلام عابدینی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به هفته تربیت بدنی و ورزش، به فرمایشات امام خمینی(ره) در زمینه اهمیت تربیت جسمانی پرداخت و افزود: با توجه به اینکه هفته تربیت بدنی امسال با ماه محرم و موعد مراسم های عزاداری شهادت امام حسین(ع) مقارن شده، باید حرمت این ماه در برنامه های گرامیداشت هفته تربیت بدنی رعایت شود.

 

محمدرضا معموری، نایب رییس شورای فرهنگ عمومی بجنورد و سرپرست فرمانداری این شهرستان نیز در نشست امروز اظهار کرد: پیش از فرا رسیدن ماه محرم جلسات برنامه ریزی و هماهنگی در زمینه فرهنگ عاشورا و نحوه اجرای عزاداری در این ایام با نهادهای متولی برگزار شده و اقدامات لازم در زمینه هدایت هیئات مذهبی، فعالیت حسینیه ها و تکایا و نظارت بر بهداشت و سلامت نذورات صورت گرفته است.

 

وی ادامه داد: با توجه به ساخت خیمه های عزاداری حضرت سیدالشهدا(ع) در خیابان های سطح شهر، دستگاه های متولی در زمینه جانمایی این خیمه ها نظارت داشتند تا از برپایی این خیمه ها در نزدیکی مساجد جلوگیری شده و خللی به روند برگزاری مراسم های عزاداری در مساجد وارد نشود.

 

گفتنی است، تدوین دستور کارهای جلسات آینده شورا، برقراری نظم و انضباط در مراسم های عزاداری شهرستان، برگزاری جلسات توجیهی برای مداحان و سخنوران، احصای آسیب های فرهنگ عاشورایی و نصب تابلوهای حد ترخص مسافت شرعی در ورودی و خروجی شهرستان از مهم ترین مصوبات نشست امروز شورای فرهنگ عمومی شهرستان بجنورد بود./9314/202/ب1

ارسال نظرات