۰۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۹:۱۸
کد خبر: ۲۹۷۶۹۷
کارشناس حوزوی مطرح کرد؛

نقش عشق واقعی در دوام زندگی زناشویی

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه عشق باید بر مبنای علاقه به شخصیت فرد شکل گیرد نه بر مبنای احساسات به شخص گفت: عشقی که محور آن ظاهر و احساس تعلق خاطر به یک شخص باشد پایدار نیست.
ازدواج آسان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام رضا علی کرمی شامگاه دیروز در برنامه پرسمان خانواده از رادیو معارف با بیان اینکه انسان باید در انتخاب همسر با شخصی ازدواج کند که از نظر سنی تفاوت زیادی با او نداشته باشد، گفت: ازدواج با شخصی که تفاوت سنی زیادی با انسان دارد به‌خصوص در مورد ازدواج با زنی که از مرد بزرگ‌تر است موجب اختلافات زناشویی و ناپایداری زندگی مشترک می شود.

 

وی با تأکید بر اینکه انسان باید همسر خود را بر اساس عشق و علاقه به شخصیتش انتخاب کند نه براساس علاقه به شخص افزود: چنین انتخابی به دلیل دور بودن از عقلانیت نمی‌تواند انتخاب مؤثری باشد.

 

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: عشقی که بر محور اصول، صفات اخلاقی و کمالی و براساس معیار و شخصیت معنوی باشد پایدار است اما عشقی که صرفاً براساس ظاهر شخصی فرد باشد پایدار نیست.

 

حجت الاسلام علی کرمی ادامه داد: عشق از نوع دوم که بر هیچ معیار و اصولی استوار نیست موجب می‌شود که انسان حتی فرد را ندیده عاشقش شود و براساس این عشق برای خود از فرد شروع به تصویر سازی کند که اگر فرد با این شخص و تصویر سازی های ذهنی که از او دارد وارد زندگی مشترک شود زندگی آن‌ها با شکست روبه رو می شود.

 

وی ادامه داد: انسان وقتی براساس معیار و اصول طرف مقابل را انتخاب کند نباید در مسائل جزئی مانند مهریه و یا جهیزیه به طرف مقابل سخت بگیرد بلکه باید در این زمینه حد میانه و وسط را انتخاب کرد تا زندگی دو طرف تحکیم شود.

 

استاد حوزه علمیه قم با تأکید بر این انسان باید ابتدا بر مبنای عقلانیت طرف مقابل را انتخاب کند و پس از آن عاشق او شود، اظهار کرد: عشق بدون عقلانیت سرانجامی جز بدبختی برای دو طرف ندارد؛ بنابراین به دختران و پسران جوان توصیه می‌شود قبل از اینکه عاشق کسی شوند ویژگی‌های بارز شخصیتی او را در نظر بگیرند.

 

وی با بیان اینکه والدین در انتخاب همسر شایسته برای فرزندان خود نقش بسیار مهمی دارند، گفت: پدر و مادری که دختر خود را در نهایت حیا و عفاف تربیت کرده‌اند حق دارند که نسبت به آینده او نگران شوند ولی این نگرانی موجب نمی‌شود که بر خواستگاران دختر سخت گرفته و بخواهند با مهریه سنگین پایه‌های زندگی فرزندانشان را تحکیم کنند زیرا با تغییر قانون جدید مهریه سنگین را دادگاه قسط بندی کرده و این قبیل مهریه ها ضمانت اجرایی خوبی برای پایداری زندگی مشترک نیست.

 

حجت الاسلام علی کرمی یادآور شد: انتخاب درست بهترین معیار و ملاک برای پایداری زندگی مشترک است بنابراین والدین تا جایی که می‌توانند باید فرزند خود را در زمینه انتخاب درست همراهی کنند نه اینکه بخواهند با مهریه زیاد و یا رد کردن مداوم خواستگاران بخواهند زندگی فرزندشان را تضمین کنند./968/پ202/ی

ارسال نظرات